1 van de 2
 1 2 Volgende > 

bx komt niet op druk na vervangen v-snaar
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 657

Gepost: 03 oktober 2007 02:57 PM

Hallo,

Gisteren heb ik mijn piepende en uitgedroogde v-snaar van de HD-pomp vervangen. Daarna naar mijn werk gereden, maar de nieuwe snaar piepte ook, al was het geluid anders. Mijn vader raadde aan om een truc uit de oude doos te gebruiken, en een kaars tegen de zijkanten van de snaar te houden zodat er iets van was op komt waardoor de nieuwe snaar niet meer piept. Dat heb ik gisterenavond gedaan (met succes), en vanmorgen kwam mijn auto niet omhoog en leverde geen hydrolische druk. De snaar draait, de pomp idem, dus ik vraag mij af wat ik fout heb gedaan. Iemand misschien tips hierover? Staat de nieuwe snaar misschien te strak? Heb ‘m zo strak mogelijk gezet, met een extra tik van een hamer de spanrol gespannen. Voordat ik de draaiende snaar tegen het kaarsvet hield, viel mij ook al op dat de auto toen ik wegreed van mijn werk langer nodig had om op druk te komen. Het lijkt mij wel erg toevallig als ook de pomp het heeft begeven…

Wie o wie kan me helpen?

Profiel  

Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 819

Gepost: 03 oktober 2007 03:39 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat de pomp/snaar niet gewoon slipt?

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 oktober 2007 03:51 PM
  [ # 2 ]

yep, de snaar zie je draaien, de pomp idem, zonder slip. Wel dacht ik dat de pomp redelijk langzaam draait???

Profiel  

Jdt
> 800 berichten

Gepost: 03 oktober 2007 03:54 PM
  [ # 3 ]
M'thijs schreef:

yep, de snaar zie je draaien, de pomp idem, zonder slip. Wel dacht ik dat de pomp redelijk langzaam draait???

draaien zal die wel maar als de pomp aanslaat zal hij doorslippen vermoed ik..

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 oktober 2007 04:04 PM
  [ # 4 ]

wat kan ik daaraan doen dan? De snaar staat nu echt al heel erg strak. Het is overigens een snaar die ik al 4 jaar in de garage had liggen, bij een vorige BX na aankoop erbij gekregen. Zou die snaar nu door het was van de kaars te vettig zijn, dus een nieuwe snaar kopen? Spannen gaat namelijk niet verder vermoed ik…

En als de snaar te strak staat, kan dat invloed hebben? Bijv. dat ie het niet aankan?

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 oktober 2007 04:05 PM
  [ # 5 ]

dacht ineens aan remmenreiniger, dat ontvet als de beste. Zal ik dat eens op de draaiende snaar spuiten om doorslippen te voorkomen? Of juist niet?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 oktober 2007 04:11 PM
  [ # 6 ]
M'thijs schreef:

En als de snaar te strak staat, kan dat invloed hebben? Bijv. dat ie het niet aankan?

Hij zal wel zwaarder gaan draaien bij een te strakke riem, daarnaast is te strak ook niet goed voor je poulies. Het beste is dus de boel op normale spanning monteren en als hij dan slipt, daarvan de oorzaak aanpakken.

Maar je pomp, is de aanvoerslang ook los geweest?

Profiel  

Jdt
> 800 berichten

Gepost: 03 oktober 2007 04:16 PM
  [ # 7 ]

remmenreiniger tast rubber aan zover ik weet dus dat zou ik niet gebruiken en de oorzaak zou best eens goed het kaarsvet kunnen zijn.

Ik zou gewoon een nieuw snaartje halen, de poelies eerst goed ontvetten en dan de nieuwe snaar monteren op de juiste spanning…

Het piepen dat je eerder had kan overigens net zo goed de spanrol zijn Wink

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 oktober 2007 04:17 PM
  [ # 8 ]

nee, ik heb niks gedaan aan de pomp, dat is het vreemde. Wat ik heb gedaan is de multiriem van de dynamo los, oude v-snaar eraf, nieuwe erop, multiriem weer erop en dat was het. Toen op en neer naar mijn werk, ca. 70 km totaal, en weer thuis een kaars langs de draaiende snaar gehouden, totdat ie vanmorgen dus niet omhoog wilde (de auto dan hé...  Very Happy ). Ik denk ik dat maar eens een nieuwe snaar ga halen, de boel grondig ontvet en het dan nog eens probeer…

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 oktober 2007 04:25 PM
  [ # 9 ]
Jdt schreef:

Het piepen dat je eerder had kan overigens net zo goed de spanrol zijn Wink

Dus een nieuwe spanrol? Of het draaipunt smeren?

Profiel  

Jdt
> 800 berichten

Gepost: 03 oktober 2007 04:47 PM
  [ # 10 ]

Ik zou hem eerst proberen te smeren zodat je kan uitsluiten dat dat de oorzaak is

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 oktober 2007 06:11 PM
  [ # 11 ]

Ik gok dat het een kwestie is van de ontlastschroef losdraaien met lopende motor, even een minuutje wachten en weer vastdraaien.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 03 oktober 2007 06:40 PM
  [ # 12 ]
knäckor schreef:

Ik gok dat het een kwestie is van de ontlastschroef losdraaien met lopende motor, even een minuutje wachten en weer vastdraaien.

Maar voor zover ik lees is hij niet aan de pomp bezig geweest?

Ik zou zeggen dat het kaarsvet gesmolten is en keurig de poelie glad houdt, waardoor er geen druk meer opgebouwd wordt.
Overigens kost dit soort snaartjes niet de wereld.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 oktober 2007 06:43 PM
  [ # 13 ]
karel schreef:
knäckor schreef:

Ik zou zeggen dat het kaarsvet gesmolten is en keurig de poelie glad houdt, waardoor er geen druk meer opgebouwd wordt.

Nee, daar heb je absoluut gelijk in. Maar ik dacht: als TS zegt dat de pomp draait, dan zal dat toch wel zo zijn…? Ik heb het wel eens zomaar spontaan gehad dat de auto niet meer omhoog kwam, gewoon na een dag stilstaan. Toen bood de ontlastschroef de uitkomst.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 03 oktober 2007 06:56 PM
  [ # 14 ]
knäckor schreef:
karel schreef:
knäckor schreef:

Nee, daar heb je absoluut gelijk in. Maar ik dacht: als TS zegt dat de pomp draait, dan zal dat toch wel zo zijn…?

Tja, daar heb je op zich wel gelijk in, maar alléén maar “draaien” is nog niet goed genoeg, het moet ook met dezelfde snelheid zijn als de snaar.
En dat is, zeker als de poelie gesmeerd is en er dus niks gaat roken of stinken, niet altijd zo heel makkelijk te zien.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 oktober 2007 07:26 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:

Tja, daar heb je op zich wel gelijk in, maar alléén maar “draaien” is nog niet goed genoeg, het moet ook met dezelfde snelheid zijn als de snaar.
En dat is, zeker als de poelie gesmeerd is en er dus niks gaat roken of stinken, niet altijd zo heel makkelijk te zien.

Okee, je hebt me Smile  Misschien is de snaar vervangen inderdaad wel de oplossing. Rare truuk ook eigenlijk, kaarsvet op de snaar. Net als toen ik in die brommerzaak werkte, toen waren er mensen die hun remschijf inspoten met olie om piepende remmen tegen te gaan; het piept niet meer, maar het remt ook niet meer.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook