2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Winterbanden op GC4P
fiorano
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Gepost: 31 augustus 2007 04:58 PM
  [ # 16 ]

Zeker geen modeverschijnsel, wel noodzakelijk.
Zeker in landen als Duitsland is het noodzakelijk ( vaker slechter weer, niet verzekert bij aanrijding)

De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 31 augustus 2007 05:09 PM
  [ # 17 ]

Niet alleen in Duitsland. Vraag je eens af wat er in Nederland gebeurt als het rond de 0 graden is en het regent hard. Winterbanden hebben een grover profiel en een andere rubbersamenstelling waardoor ze flexibel blijven onder de 7 graden. Betere grip bij natte omstandigheden.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 31 augustus 2007 08:28 PM
  [ # 18 ]

De grens van 7 graden wodt wel vaker vermeld. Het is echter zo dat het rond nul al merkbaar is! Die 7 graden als constante bovengrens is meer een richtlijn vanaf wanneer men echt een goede reden moet hebben om niet de winterbanden te gebruiken.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 05 september 2007 12:13 PM
  [ # 19 ]

Als je eenmaal winterbanden hebt geplaatst en het verschil hebt gemerkt, wil je nooit meer zonder. De grip op sneeuw en ijs is enorm veel beter. Ook op natte wegen (pekel en smeltend ijs) bieden winterbanden voordeel door hun grof profiel (betere afvoer van water). Vanaf 7°C zou je er sowieso voordeel mee doen, door de grotere soepelheid van het rubber in vergelijking met zomerbanden.

Keerzijde is dat de baanvastheid mij iets minder lijkt (wagen helt wat over in de bochten), maar hierdoor ga je infeite vanzelf wat voorzichtiger rijden.
De kleinste blikschade kost dikwijls meer dan een set winterbanden en dit is al een goede reden om ze te plaatsen.

Profiel  
 
fiorano
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Gepost: 30 september 2007 02:15 PM
  [ # 20 ]

Winterbanden voor de C4Picasso zijn bij de dealer verkrijgbaar voor 1299 euri’s….
(17inch)

De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.

Profiel  
 
AF1965
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 21-02-2007

Gepost: 03 oktober 2007 06:21 PM
  [ # 21 ]

Winterbanden

Even googlen leert dat bij autobandenmarkt.nl je Michelin winterbanden in de maat 215/55/16 kunt bestellen.  

Dit geldt ook voor 17 of 18” varianten.

Suc6

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 03 oktober 2007 08:24 PM
  [ # 22 ]
C4sohier schreef:

Als je eenmaal winterbanden hebt geplaatst en het verschil hebt gemerkt, wil je nooit meer zonder. De grip op sneeuw en ijs is enorm veel beter. Ook op natte wegen (pekel en smeltend ijs) bieden winterbanden voordeel door hun grof profiel (betere afvoer van water). Vanaf 7°C zou je er sowieso voordeel mee doen, door de grotere soepelheid van het rubber in vergelijking met zomerbanden.

Over sneeuw en ijs heb je natúúrlijk 100% gelijk. Ik ben een zeer kritisch rijder, en bovendien hou ik van flink stampen en bochtenwerk. Wat dat betreft vond ik winterbanden teleurstellend bij gebruik in Nederlandse condities zonder ijs en sneeuw, ook bij duidelijk minder dan 7°C
Nee van mij hoeft dat niet meer, ook niet met -5° of zo. Het is dan wel zo dat ik de voor mijn auto beste winterbanden vergelijk met idem in zomerbanden.

Mijn eigen conclusie: winterbanden zijn een veilige keuze, waarbij je voorbereid bent op ‘t slechtste. Maar zolang het alleen maar koud en of nat is, geef ik een sterke voorkeur aan topkwaliteit zomerbanden met ruim voldoende profiel (dat wèl!)
In mijn geval is het dan ook nog zo dat 270 pk op winterbandjes (225/45-17 Conti Wintercontact Vmax 240/u) sowieso wel lachen effect geeft. Je kunt er bovendien giga mee sliden, overstuur met een voorwielaandrijver en dan op gas door de bochten slepen Mr. Green Mr. Green

...dàt wordt anders met de Picasso Confused

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 03 oktober 2007 08:24 PM
  [ # 23 ]

Re: Winterbanden

AF1965 schreef:

Even googlen leert dat bij autobandenmarkt.nl je Michelin winterbanden in de maat 215/55/16 kunt bestellen.  

Dit geldt ook voor 17 of 18” varianten.

Suc6

Mooi !
Blijkbaar zit er een fout in de website van Michelin. Ik krijg de melding : ‘Wij beschikken over geen enkel aangepast produkt voor uw voertuig.’ Ook het ingeven van de bandenmaat zelf levert niks op. Check maar eens op http://www.michelin.nl of .be.

Profiel  
 
Mart1n
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 25-11-2007

Gepost: 26 november 2007 12:51 AM
  [ # 24 ]

winterbanden

Eens met winterbanden gereden, dan ‘s winters altijd ermee rijden!
Ik rijd al 12 jaar iedere winter met winterbanden. Zeker tijdens een wintersportvakantie onmisbaar. Zelfs bij een geringe helling heb ik mensen met zomerbanden zien stunten terwijl ik met m’n winterbanden probleemloos de helling op kon komen.
De standaardmaat 215/55/16 kun je van diverse merken kopen. Mijn bandendealer adviseerde mij echter één maat smaller te monteren. Dus in dit geval 205/60/16. Dit is één maat smaller, maar de diameter is echter vrijwel gelijk, zodat je snelheidsmeter niet meer afwijkt dan normaal het geval is.
De smallere band heeft als voordeel dat de grip in de sneeuw beter is dan bij de gewone maat.
  Cool
Groeten, Martin

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 26 november 2007 01:09 AM
  [ # 25 ]

Welkom,

Maar iets klopt niet in je verhaal. Je hebt het over een smallere band; dus 205 ipv 215. Maar waarom zou je dan een hogere nemen? (60 ipv 55)
Dan wordt de afwijking dus weldegelijk groter. Een maat is een maat. zomer- of winterband.  Confused

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 26 november 2007 01:21 AM
  [ # 26 ]

Wat klopt er volgens u niet?

Het enige waar ik aan twijfel is of die cm verschil in het loopvlak van de band iets uit zal maken voor in de sneeuw.
Als je het zou hebben over meerdere cm verschil (smaller) dat is inderdaad beter voor op sneeuw, maar 1 cm Confused

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 november 2007 01:26 AM
  [ # 27 ]

Als je puur naar afrolomtrek kijkt klopt dat wel degelijk, zo komt 195/65R15 overeen met 205/55R16 en 225/45R17.

Toch zie ik niet echt een reden om een smallere band te monteren. Theoretisch heeft het wel voordelen maar in de praktijk valt het wel mee.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 26 november 2007 01:33 AM
  [ # 28 ]
DigiDaan schreef:

Toch zie ik niet echt een reden om een smallere band te monteren. Theoretisch heeft het wel voordelen maar in de praktijk valt het wel mee.

Zoals ik al zei,  voor op sneeuw is een smallere ban beter, maar hierboven gaat het om 1 cm smaller, en dat maakt mijn inziens inderdaad niks uit.

Als je echter een ban van neem nu 225 gaat vervagen door een 195 (3 cm), dan zal dat wel al een aanzienlijk voordeel geven op sneeuw!

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 26 november 2007 10:33 AM
  [ # 29 ]
tilanus schreef:

Maar iets klopt niet in je verhaal. Je hebt het over een smallere band; dus 205 ipv 215. Maar waarom zou je dan een hogere nemen? (60 ipv 55)
Dan wordt de afwijking dus weldegelijk groter. Een maat is een maat. zomer- of winterband.  Confused

55 en 60 zijn geen “cm” maar “%”
Dit betekent dus dat de wand X% van loopvlak is:
215x0.55=118.25cm
205x0.60=123.00cm

Dus Mart1n heeft niet gelemaal gelijk dat de diameter “vrijwel gelijk” is. De wand is dus 4.75cm hoger en dit valt bij mij niet in de catagorie “vrijwel gelijk”. Hiermee is de straal ook 4.75cm groter… Wat was de omtrek ook alweer… 2xPixR… Omtrek wordt dus 9.5cm groter. Mart1n, nu rijdt je dus net iets sneller (als voorheen) dan dat je snelheidsmeter aangeeft.
Als je toch al voor een kleinere band gaat en de diameter hetzeflde wilt laten (wat niet onverstandig is Wink), kun je beter 195/60/16 eronder leggen (195x0.60=117cm)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 26 november 2007 07:22 PM
  [ # 30 ]
ice96 schreef:
tilanus schreef:

Maar iets klopt niet in je verhaal. Je hebt het over een smallere band; dus 205 ipv 215. Maar waarom zou je dan een hogere nemen? (60 ipv 55)
Dan wordt de afwijking dus weldegelijk groter. Een maat is een maat. zomer- of winterband.  Confused

55 en 60 zijn geen “cm” maar “%”
Dit betekent dus dat de wand X% van loopvlak is:
215x0.55=118.25cm
205x0.60=123.00cm

Dus Mart1n heeft niet gelemaal gelijk dat de diameter “vrijwel gelijk” is. De wand is dus 4.75cm hoger en dit valt bij mij niet in de catagorie “vrijwel gelijk”. Hiermee is de straal ook 4.75cm groter… Wat was de omtrek ook alweer… 2xPixR… Omtrek wordt dus 9.5cm groter. Mart1n, nu rijdt je dus net iets sneller (als voorheen) dan dat je snelheidsmeter aangeeft.
Als je toch al voor een kleinere band gaat en de diameter hetzeflde wilt laten (wat niet onverstandig is Wink), kun je beter 195/60/16 eronder leggen (195x0.60=117cm)

Je berekeningen kloppen, maar vervang die cm maar door mm Wink

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook