1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Verschillende ruitenwissermechanieken ? ? ?
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 oktober 2007 01:55 AM

Bekend BX kwaaltje: een versleten ruitenwissermechaniek waardoor het asje waar de ruitenwisser op zit speling heeft. Oplossing: nieuw ruitenwissermechaniek zonder speling er in. Echter, de goede ruitenwissermechanieken zullen ooit eens op zijn ...

Oplossing: door middel van wat draai- en boorwerk nieuwe/extra bussen maken en die in het mechaniek stoppen ter vervanging van de oude. Dat wil ik gaan doen en ik heb al een ruitenwissermechaniek geregeld. Echter, de as waarop de ruitenwisser zit, moet ook afgedraaid worden. Maar op die as zit een strip geperst/geklonken die bij het draaien in de weg zit. En een nieuwe as maken is wel een optie, maar dat is gigantisch arbeidsintensief (van het arbeidsloon wat je daarvoor moet betalen kan je een stuk of 80 BX-en voor gaan kopen, vrees ik). Dus bestaan er wellicht ruitenwissermechanieken waarbij je die strip eenvoudig los kan halen van de as ? Of zijn alle ruitenwissermechanieken van de oudste type 1 tot de nieuwste type 3 hetzelfde ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 02 oktober 2007 01:59 AM
  [ # 1 ]

Er zijn volgens mij een aantal leveranciers geweest maar de constructie lijkt wel indentiek aan elkaar.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 oktober 2007 02:02 AM
  [ # 2 ]

Dan is het nog niet bij voorbaat zinloos om wat rond te zoeken en te snuffelen Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 oktober 2007 02:47 AM
  [ # 3 ]

Je hebt Bosch en Valeo mechanieken.

De bronzen bussen slijten uiteraard, maar die kun je vervangen. Van Gompel levert bijv. nieuwe busjes. Helaas ben je er dan nog niet want ook het asje zelf slijt. Mijn oude mechaniek was bijv. zodanig versleten dat het echt niet reviseerbaar meer was. Ik had nog een oud mechaniek liggen (valeo) waarvan de as nog wat beter was, maar ook die had al gelijk na montage van de nieuwe bussen duidelijk speling. Gevalletje waarbij de as toch al te ver ingesleten is.


Ook zit er voorop nog een mini keerring (of het is alleen rubber o-ring die je ook zou moeten vervangen.

Eigenlijk zou je de as idd moeten afdraaien en bronzen bussen toepassen die hierop zijn aangepast. Maar ja, dat kun je natuurlijk niet eindelijk blijven doen. He is wel lastig dat de as hol is. Toch: stel dat je een serie van 100 asjes opnieuw zou willen maken, zou het dan niet lonend kunnen worden? Wellicht iets voor het magazijn als de mechanieken echt allemaal versleten zijn. Let wel: nieuwe mechanieken zijn zover ik weet al niet meer leverbaar.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 oktober 2007 02:52 AM
  [ # 4 ]

Het punt zit hem (inderdaad) in de holle asjes. Die zijn niet af te draaien, omdat de strip die aan het asje vast zit, dan tegen de beitel aan mept (dag strip, dag beitel, dag asje), dus ik had gehoopt dat er ook mechanieken waren waarbij de strip eenvoudig van het asje te halen is. Zo niet, dan moet ik daar ene oplossing voor zoeken.

En een serie van 100 ? Sja, het is en blijft allemaal handwerk, dus maakt de prijs weinig uit. Het struikelblok is dat die gekartelde rand niet/ongeloofelijk moeilijk na te maken is. een stripje er aan klinken (of lassen!) lukt waarschijnlijk nog wel.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 oktober 2007 02:54 AM
  [ # 5 ]
Lelijke Eend schreef:

Het punt zit hem (inderdaad) in de holle asjes. Die zijn niet af te draaien, omdat de strip die aan het asje vast zit, dan tegen de beitel aan mept (dag strip, dag beitel, dag asje), dus ik had gehoopt dat er ook mechanieken waren waarbij de strip eenvoudig van het asje te halen is. Zo niet, dan moet ik daar ene oplossing voor zoeken.

En een serie van 100 ? Sja, het is en blijft allemaal handwerk, dus maakt de prijs weinig uit. Het struikelblok is dat die gekartelde rand niet/ongeloofelijk moeilijk na te maken is. een stripje er aan klinken (of lassen!) lukt waarschijnlijk nog wel.

Ik kan me dat stripje niet exact herinneren. Volgens mij moet het gewoon demontabel zijn.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 oktober 2007 02:56 AM
  [ # 6 ]

Als ik het niet vergeet post ik deze week of volgende week even een foto van de onderdeeltjes + (eventueel) een foto van een in de draaibank geklemd asje met de beitel er bij. Dan is het meteen duidelijk.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 oktober 2007 03:42 AM
  [ # 7 ]
Lelijke Eend schreef:

Als ik het niet vergeet post ik deze week of volgende week even een foto van de onderdeeltjes + (eventueel) een foto van een in de draaibank geklemd asje met de beitel er bij. Dan is het meteen duidelijk.

Wat is nou, met als uitgangspunt een nieuw asje, het grote probleem waar je tegenaan loopt bij het draaien? Is het feit dat ie hol is een probleem bijvoorbeeld?

Zou een alternatieve lagerconstructie (ipv het messing/chroom lager, wat leuk was voor capstans van cassettedecks maar niet zo erg geschikt voor een ruitenwisserarm) geen oplossing kunnen bieden?

Een nieuw busje aanbrengen, afdraaien en opnieuw voor een glij-constructie kiezen lukt niet, want als je door het verchroomde stuk heen bent is de “zelfsmering” weg , en ijzer vreet koper dan gewoon op. Je zult dat dus moeten afdraaien en verchromen.

Of dat het probleem definitief oplost - nah…. een anderssoortig lager lijkt me beter.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 oktober 2007 12:58 PM
  [ # 8 ]
karel schreef:

Een nieuw busje aanbrengen, afdraaien en opnieuw voor een glij-constructie kiezen lukt niet, want als je door het verchroomde stuk heen bent is de “zelfsmering” weg , en ijzer vreet koper dan gewoon op. Je zult dat dus moeten afdraaien en verchromen.

Uhh. Dat asje hoorde verchroomd te zijn? Hmm, ik heb bij beide asjes die ik heb liggen geen puntje chroom mee gezien: ook niet op de niet gesleten delen. Zal dan wel niet lang goed blijven bij mij.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 oktober 2007 02:24 PM
  [ # 9 ]
mpostma schreef:
karel schreef:

Een nieuw busje aanbrengen, afdraaien en opnieuw voor een glij-constructie kiezen lukt niet, want als je door het verchroomde stuk heen bent is de “zelfsmering” weg , en ijzer vreet koper dan gewoon op. Je zult dat dus moeten afdraaien en verchromen.

Uhh. Dat asje hoorde verchroomd te zijn? Hmm, ik heb bij beide asjes die ik heb liggen geen puntje chroom mee gezien: ook niet op de niet gesleten delen. Zal dan wel niet lang goed blijven bij mij.

Die kans loop je ja, messing buslagers en ijzer gaan niet zo goed samen normaal gesproken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 oktober 2007 02:32 PM
  [ # 10 ]
karel schreef:

Zal dan wel niet lang goed blijven bij mij.

Die kans loop je ja, messing buslagers en ijzer gaan niet zo goed samen normaal gesproken.

Wat ik wel apart vind is dat er helemaal geen chroom opzat, ook niet op de delen waar het niet weggesleten kan zijn. Het zal toch ook nie zo zijn dat Citroen zo kniertig is geweest alleen de slijtvlakken te verchromen? Ik durf dus te betwijfelen dat het ooit verchroomd is geweest.

Wat mij doet denken aan een ander voorbeeld. De prise as van de GS zit ook gelagerd met een toplager in de krukas. Dat toplager is ook een met olie doordrenkte bronzen bus, met een keerring ervoor. Het topje van de prise as is ook niet verchroomd en zowel de donorbak als de originele bak waren wat aangeroest. Ik heb bij die as het vliegroest er wel afgeschuurd met een fijnkorrellig schuurpapier. Daarna voelde het wel weer mooi glad aan.

Het leek me wel gehard staal. Dat zou natuurlijk ook wel een alternatief kunnen zijn voor chroom.

Het lastige met die ruitenwisseras is natuurlijk dat er best wel een flinke hefboomwerking op staat en dat het een behoorlijk dun asje is.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 oktober 2007 12:33 AM
  [ # 11 ]

Op het asje zit een strip. Die strip zit er op geklonken of geperst. Daarom kan ik niet met de beitel overal op het asje komen terwijl dat wel moet.

Echter, ik heb al een oplossing: de strip er af slijpen (niet zomaar er af jenzen maar een gleufje er in maken waardoor deze hopelijk eenvoudig van het asje af schuift) en er later weer op lassen. Dan wil ik gebruik maken van de krimp die je krijgt als je staal last.

Ik ga andere glijlagers gebruiken, namelijk glijlagers van aculon (een soort kunststof). Dat is enor mslijtvast en de asjes hoeven dan niet verchroomd te zijn.

Waarschijnlijk volgende week pas een update, maar verder input/tips/ideeen zijn altijd welkom !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 oktober 2007 01:19 AM
  [ # 12 ]
Lelijke Eend schreef:

Op het asje zit een strip. Die strip zit er op geklonken of geperst. Daarom kan ik niet met de beitel overal op het asje komen terwijl dat wel moet.

Echter, ik heb al een oplossing: de strip er af slijpen (niet zomaar er af jenzen maar een gleufje er in maken waardoor deze hopelijk eenvoudig van het asje af schuift) en er later weer op lassen. Dan wil ik gebruik maken van de krimp die je krijgt als je staal last.

Ik ga andere glijlagers gebruiken, namelijk glijlagers van aculon (een soort kunststof). Dat is enor mslijtvast en de asjes hoeven dan niet verchroomd te zijn.

Waarschijnlijk volgende week pas een update, maar verder input/tips/ideeen zijn altijd welkom !

Ik ben erg benieuwd; onderschat de inwerking van vocht niet. Een glijlager met onverduurzaamd ijzer blijft alleen dan werken als het ijzer niet wegrot….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 oktober 2007 02:03 AM
  [ # 13 ]

Klopt, maar het staal rot nu ook wel weg, er zat duidelijk roest op het asje ! Echter, door een mooie passing te maken, hoop ik dat er geen vocht tussen kan komen. Daarbij is dat aculon verdomd slijtvast (assen in aculon lagerblokken slijten weg, terwijl het aculon amper een krimp geeft).

Maar ik heb wel een paar mensen die willen testen, inclusief ikzelf Wink Alleen weet ik niet meer wie die mensen waren Surprisedops:

Mensen die toegezegd hebben te willen testen: zou u zich willen melden? Mijn geheugen werkt weer eens niet mee.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 oktober 2007 02:13 AM
  [ # 14 ]
Lelijke Eend schreef:

Klopt, maar het staal rot nu ook wel weg, er zat duidelijk roest op het asje ! Echter, door een mooie passing te maken, hoop ik dat er geen vocht tussen kan komen. Daarbij is dat aculon verdomd slijtvast (assen in aculon lagerblokken slijten weg, terwijl het aculon amper een krimp geeft).

Maar ik heb wel een paar mensen die willen testen, inclusief ikzelf Wink Alleen weet ik niet meer wie die mensen waren Surprisedops:

Mensen die toegezegd hebben te willen testen: zou u zich willen melden? Mijn geheugen werkt weer eens niet mee.

Ja, ikke da ikke! Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 oktober 2007 02:13 AM
  [ # 15 ]

Mooi, das 1 !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook