1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
betekenis C-matic
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 oktober 2007 02:53 AM

Puur uit curiositeit, waar staat C-Matic voor? Citroën-matic of convertisseur-matic? Weet iemand dit?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 03 oktober 2007 02:54 AM
  [ # 1 ]

Misschien clutch-matic?

Profiel  
 
The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 473
Geregistreerd: 19-04-2007

Gepost: 03 oktober 2007 02:58 AM
  [ # 2 ]

niet terug te vinden via google of wat dan ook, neem aan dat je de werking al wel weet Laughing

Manual, semi-automatic (“C-Matic”) and fully-automatic transmissions were fitted, with a fully-automatic ZF transmission replacing the C-Matic in 1981. Luxury trim-level models were badged as Pallas and sports variants as GTi. The long-wheelbase models were badged as Prestige (petrol engine) or Limousine (diesel). The factory never produced the CX with both the powerful turbocharged petrol engine and automatic transmission in one car.

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 oktober 2007 03:02 AM
  [ # 3 ]
The Hans Identity schreef:

neem aan dat je de werking al wel weet Laughing


Qui! Wink

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 oktober 2007 03:08 AM
  [ # 4 ]

semie automaat.

waarom het met een C geschreven word, zul je aan de heren van Citroen moeten vragen..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 oktober 2007 02:24 PM
  [ # 5 ]

De C staat simpelweg voor Citroën

ipv Auto-matic werd het Citro(ën)matic, logisch want iedere auto hoort een Citroën te zijn Wink

Laughing

zonder gein: het staat uiteraard voor convertisseur de couple het franse woord voor koppelomvormer. De C-matic is namelijk een halfautomaat, zonder automatische koppeling, maar met een convertisseur.

http://www.citroen.com/CWW/fr-FR/HISTORY/CITROENHISTORY/1970TO1979/1975.htm

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 oktober 2007 02:33 PM
  [ # 6 ]

Dat klinkt inderdaad heel erg logisch, al is je eerste idee niet eens zo gek als je zelf dacht. Er bestaat immers ook een hondamatic!  Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 oktober 2007 02:40 PM
  [ # 7 ]
patje74 schreef:

Dat klinkt inderdaad heel erg logisch, al is je eerste idee niet eens zo gek als je zelf dacht. Er bestaat immers ook een hondamatic!  Wink

Daarop inhakend: de HondaMatic is óók een semi-automaat, net als de C-matic. Groot verschil is echter dat de HondaMatic gebruik maakt van een Planetair tandwielenstelsel, en geen “normale” constant-mesh conventionele versnellingsbak heeft zoals de GS. Dit ter zijde natuurlijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 oktober 2007 03:58 PM
  [ # 8 ]

Jammer dan dat er geen automerken “Vario” of “Hydra” zijn ... Laughing

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydramatic

@waterman, ik lees trouwens dat Hondamatic oorspronkelijk ook geen planetaire overbrengingen gebruikte. Dat was trouwens slechts een 2bak Shocked

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 oktober 2007 04:05 PM
  [ # 9 ]
patje74 schreef:

Dat klinkt inderdaad heel erg logisch, al is je eerste idee niet eens zo gek als je zelf dacht. Er bestaat immers ook een hondamatic!  Wink

In de VS heette het zelfs in de DS brochures Citro-matic, maar dat is dus de versie zonder Convertisseur!

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 oktober 2007 11:31 PM
  [ # 10 ]

De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling) aub NIET verwarren met de benzine-verslindende halfautomaten (met koppelomvormer) in de GS en de CX Confused

Citroen!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 oktober 2007 11:42 PM
  [ # 11 ]

En zelfs dat valt (bij de GS) enorm mee! Het is wel een vermogen-vreter, maar bij zo’n relaxe bak hoort een relaxe rijstijl, waardoor dit ook weer geen probleem is.

Mijn verbruik op LPG zit rond de 1 op 9 á 9.5, wat ik erg mee vind vallen.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 05 oktober 2007 01:12 AM
  [ # 12 ]
DriverD schreef:

De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling) aub NIET verwarren met de benzine-verslindende halfautomaten (met koppelomvormer) in de GS en de CX Confused

Dat zeg ik toch, de versie ZONDER Convertisseur Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 05 oktober 2007 01:22 AM
  [ # 13 ]
DriverD schreef:

De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling)

Wat minder geavanceerd bedoel je? Twisted Evil

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2007 01:26 AM
  [ # 14 ]
eviltwin schreef:

Jammer dan dat er geen automerken “Vario” of “Hydra” zijn ... Laughing

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydramatic

@waterman, ik lees trouwens dat Hondamatic oorspronkelijk ook geen planetaire overbrengingen gebruikte. Dat was trouwens slechts een 2bak Shocked

Je hebt gelijk! Maar, ik heb wel met zo’n eerste Civic met hondamatic tweebak gereden. Dat rijdt verdomd goed kan ik je zeggen Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 oktober 2007 01:42 AM
  [ # 15 ]
baroen schreef:
DriverD schreef:

De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling)

Wat minder geavanceerd bedoel je? Twisted Evil

Nee, wat minder PROBLEMEN bedoel ik Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook