Ik ben bezig een DS21ieH op te knappen, en stuit daarbij op een probleempje bij het afstellen van het stationaire toerental. Volgens het werkplaatshandboek moet eerst het toerental mbv de stelschroef bij de gasklep afgesteld worden, dat gaat goed. Maar om het verhoogd toerental af te stellen (waarvoor doelt het verhoogde toerental eigenlijk?) moet de stelschroef aan de rechterkant van de motor worden verdraaid. Er verandert dan echter niets.
Heeft iemand een idee waardoor dit komt? Alvast bedankt voor je reactie.
op het moment dat je op de rem trap gaat/moet het toerental nabeneden.
je gaat dan van verhoogt toerental naar “normaal” toerental.
dit stel je dus af met die dikke schroef welke in de hydraulische gasklepafslag zit.
daarmee wordt de hoeveelheid lucht voor je gasklep afgeknepen
hetgeen resulteerd in een langzamer lopende moter
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De stelschroef rechts is voor de hoevellheid lucht te regelen.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
xm_addict schreef:De stelschroef rechts is voor de hoevellheid lucht te regelen.
Maar die schroef zit dus Links!
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hangt er weer eens vannaf,wat de één met links en de ander met rechts bedoelt??
Bij mij zit die stelschroef voor verhoogd toerental,links als je achter het stuur zit.
Blooper1963 schreef:Hangt er weer eens vannaf,wat de één met links en de ander met rechts bedoelt??
Bij mij zit die stelschroef voor verhoogd toerental,links als je achter het stuur zit.
bij mij idem: voor verhoogd toerental links (en het toerental bovenop de luchtinlaat rechts)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Laat mij ook eens raden…..
Die fijne schroef, lekker niet onder handbereik, onder injecteur van cilinder 2?
Zo onthoud ik tenminste aaar ik in het grauwe zwarte gat een beetje een plaats kan bepalen…..
En afstellend merk je het verschil niet. Dat merk je pas weer als je rijdt.
Wat betreft het opknappen….
Ik weet niet of het al aan je gezegd is, en wat je al gedaan hebt, maar ik zou toch ook alle rubber slangen vervangen voor de luchttoevoeren links en rechts en 123 ontsteking overwegen….
Bij montage van de slangen erop letten dat er nergens een knik in zit, en ook de koppelstukjes moeten perfect zijn….
Inderdaad, ik spreek uit ervaring… en mag dus over een tijdje weer eens de basisafstelling gaan nalopen….
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ik zit toch niet verkeerd ????
http://www.schaalbouw.nl/citroen/carbnl.htm
Vanuit je luie bestuurderszetel gezien :
lucht : rechts
benzinemengesle : links
1é gasklep : linksachter
2e gasklep rechtsachter
schroef verhoogd stationair toerental : vooraan
Kweenie of je verkeerd zit….
Maar.. We hebben het over een DS 21 IE H, da’s een injectie versie…..
En echt, je wil niet weten wat je allemaal mag verdraaien, verschroeven, afstellen en controleren voor een basisafstelling…....
Da’s helaas ook niet ff in één plaatje uit te leggen…..
Maar, wel bedankt voor die duidelijke foto, want dit sooort foto’s kun je niet genoeg hebben als referentie materiaal voor dit soort klusjes.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Heren, bedankt voor de reacties. Maar nadat ik bij de gasklep het toerental afgesteld met de afgedopte luchtslang naar de klep naar de verhoogde toerentalklep. Als ik deze dan weer aansluit om het verhoogde toerental af te stellen, gebeurt er niets als ik aan die beruchte onbereikbare schroef draai. Kan het zijn dat die klep niet helemaal fris meer is?
Hoi,
Ik ga er van uit dat je niet op gehoor werkt, maar met een toerenteller.
Het verschil moet er wel zijn als je de schroef verdraait, maar dan heb ik het wel over een kwart of halve slag. Een kleiens tukje verdraaien levert weinig op.
Tsja….
Blijft over, het onderdeel werkt niet meer, of de motor is bij het afstellen misschien nog niet warm genoeg?
Kijk, ik moet minstens een half uur rijdne voor ik bij de garage ben waar ik kan afstellen, dus dan is de motor goed warm. Ik heb het ook wel eens gedaan an een 2o minuten statioanir draaien, maar dan gaat het toch minder…....
Ik hoop dat een ander over de werkign van dit onderdeel wat meer weet. ik weet wel dat er in dezelfde “hoek” nog een element zit, dat bij warme motor zorgt betere motorloop wat nog wel eens stuk wil gaan. Ik kan er evne niet op komen hoe dat heet, ben net terug van een technisch avond van de ATC mbt LPG, CNG, LNG en waterstof motoren….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:ik weet wel dat er in dezelfde “hoek” nog een element zit, dat bij warme motor zorgt betere motorloop wat nog wel eens stuk wil gaan. Ik kan er evne niet op komen hoe dat heet…..
MVG, Peter
extra luchtschuif : naarmate de moter warmer wordt krijgt de moter minder lucht.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.