Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Hallo forummers,
Ik heb een vreemde ontdekking gedaan bij de sloop van mijn bx 1.4 serie 1, orga nr 3311.
Na het verwijderen van de parafan zag ik dat de kap over de ruitenwissermotor veel groter was als bij normale bxen.
Nu heb ik begrepen dat bij hele vroege bxen dit ook voor kwam.
Maar na het verwijderen zag ik geen kachelmotor zitten.
Ik dacht dat een serie 1 deze ook gewoon in de parafan had zitten :
Bij een sport zit die daar wel.
Als je door dat gaas kijkt zie je daar de kachelmotor zitten.
Mijn vraag, is dit altijd zo bij serie 1, of betreft dit puur toeval : :
Ben benieuwd want had dit nog nooit gezien.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
kachelmotor in de parafan? daar hoor ik van op
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
toeval bestaat niet, wel franse slag
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
export model?
type 1 model? (kwee nie zeker meen van niet,,)
of de eerste serie?
duik eens in de fiche’s daar zul je het antwoord vinden..
mvgr wupke
Daar hoor ik ook zeker van op!
Lijkt wel een japans luchtaanzuiggat zo.
Ik heb ook al heel wat type 1 BXjes onder mijn vingers door laten glippen, maar deze constructie nog niet eerder mogen aanschouwen.
Test
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
De mijne had dat ook zo. Een 14RE. De kachelmotor piepte als de ziekte en wilde deze smeren of vervangen maar ik kon er niet bij. De motor zit onder het rooster, vanaf boven kan je er dus niet bij. Ik heb er toen ook niet meer naar gekeken.
My other car is a broomstick.
Die afdekplaat is typisch van de vroegere type 1’s. Die zijn tot ~1985 geleverd. Enkele maanden geleden vond ik nog een BX uit 1982 op een Franse sloop, die eveneens diezelfde afdekplaat had.
Normaalgesproken zit bij een type 1 namelijk de kachelmotor gewoon onder de afdekplaat. Waar bij de type 2 het relais in de kachelmotor zit, zit dat bij een type 1 ergens in het dashboard. Maar dat de hele kachelmotor verzonken lijkt te zijn in de luchtinlaat, is voor mij ook een eye-opener.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dit is echt een unicum Het zou me niets verbazen als niemand op dit forum dit ooit heeft gezien! Ik zeg: foto´s maken als je het loshaalt en inlijsten!
Eveneens ben ik tevens ook.
XBXG schreef:Waar bij de type 2 het relais in de kachelmotor zit, zit dat bij een type 1 ergens in het dashboard.
Bij de vroege typen 2 (1986) zit er nogsteeds een relais onder het dashboard, en een regelmodule in de kachelmotor. Het relais gaat daar over het overbruggen van de regelmodule in de hoogste stand.
Bij de latere typen 2 en typen 3 is er geen relais meer, alleen maar een transistor-regelmodule.
Ich bin ein Breaker
ik had eens begrepen van Roel dat je over dit gat gewoon een type 2/3 kachelmotor kan flatsen als de bestaande kachelmotor defect is.
Wat een kennis komt er opeens los zeg.
ik heb liever een relais dan een transistor schakeling. Omwille van kostenbesparende redenen zijn die torren ietwat onderbemeten, en willen wel eens den geest geven.
Leuk dat er binnen een standaart hok als een BX toch weer zoveel verschillen zitten.
Test
Thijsvandebles schreef:Leuk dat er binnen een standaart hok als een BX toch weer zoveel verschillen zitten.
Dat geeft het magazijn natuurlijk weer meer uitdaging.
karel schreef:XBXG schreef:Waar bij de type 2 het relais in de kachelmotor zit, zit dat bij een type 1 ergens in het dashboard.
Bij de vroege typen 2 (1986) zit er nogsteeds een relais onder het dashboard, en een regelmodule in de kachelmotor. Het relais gaat daar over het overbruggen van de regelmodule in de hoogste stand.
Bij de latere typen 2 en typen 3 is er geen relais meer, alleen maar een transistor-regelmodule.
Ik bedoelde ook de transistormodule. ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
mpostma schreef:ik had eens begrepen van Roel dat je over dit gat gewoon een type 2/3 kachelmotor kan flatsen als de bestaande kachelmotor defect is.
Als ik het gat bekijk en de bevestingingen zie dan zal dat idd weinig problemen opleveren
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
mathijs schreef:De mijne had dat ook zo. Een 14RE. De kachelmotor piepte als de ziekte en wilde deze smeren of vervangen maar ik kon er niet bij. De motor zit onder het rooster, vanaf boven kan je er dus niet bij. Ik heb er toen ook niet meer naar gekeken.
Dat kan ik goed begrijpen. Volgens mij moet er ook redelijk wat gesloopt worden. De mijne maakte een zwaarder geluid als een normale kachel.
Dat vond ik al erg vreemd.
Ik ga hem er zowiezo uithalen
Enkel stand 3 werkte dus zal nog wel ergens wat niet pluis zijn.
Dus toch nog een apparte ontdekking gedaan
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Mijn vorige BX (nb-13-jt) had dit ook…. dacht ik…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993