Hoi allemaal,
Ik mag over 3 maanden een nieuwe lease auto uitzoeken.
Ik wil een automaat, ik rijd nu Xsara Picasso.
Deze valt dus al af, want daar is géén automaat van.
Hoorde dat de C4 1.6 HDI wel een automaat heeft, maar dan een semi-automaat. Heeft iemand hier ervaring mee??
Rij veel file en wil dus niet meer de koppeling intrappen.
Bob

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Op de C4 en de C4 Picasso (5 en 7 zits) kan je inderdaad de 1.6 HDI combineren met een EB6V bak, oftewel een gerobotiseerde 6-versnellingsbak. (geen automaat dus, hoewel je hem wel alszodanig kan rijden. Wel dus maar 2 pedaaltjes omdat je niet hoeft te koppelen)
Kijk eens rond hier in het C4 / Picasso gedeelte en geef eens een zoekopdracht: EB6V
Dan kom je een overvloed aan meningen en ervaringen tegen.
Succes met je speurtocht, en neem van mij aan: Eens EB6V, altijd EB6V !!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178384
Het EB6V (of BMP6, EMG6V) Draadje
Re: Nieuw leaseauto, is er een C4 Picasso automaat?
austria schreef:Hoi allemaal,
Ik mag over 3 maanden een nieuwe lease auto uitzoeken.
Ik wil een automaat, ik rijd nu Xsara Picasso.
Deze valt dus al af, want daar is géén automaat van.Hoorde dat de C4 1.6 HDI wel een automaat heeft, maar dan een semi-automaat. Heeft iemand hier ervaring mee??
Rij veel file en wil dus niet meer de koppeling intrappen.
Bob
Als het specifiek voor file rijden is, dan zou ik de volautomaat nemen. Door de kruipneiging ga je heel makkelijk met de file mee. Je hebt een lease auto, dus het extra brandstofverbruik maakt niet uit. Je hebt wel een meerprijs voor de automaat.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Totaal aantal Berichten: 15716
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ofwel voor de duidelijkheid, je kunt bij de C4 picasso kiezen of je geschakeld, gerobotiseerd of automaat gaat rijden. Over luxeproblemen gesproken
maar bij de keuze voor een volautomaat zit je wel vast aan ofwel
de dikke (en dure) Diesel 2.0HDiF 138pk icm 6bak automaat
de dikste benzine 2.0-16v 143pk icm 4bak automaat
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

- C5 X Shine Hybrid 225
eviltwin schreef:maar bij de keuze voor een volautomaat zit je wel vast aan ofwel
de dikke (en dure) Diesel 2.0HDiF 138pkicm 6bak automaat
de dikste benzine 2.0-16v 143pkicm 4bak automaat
Precies. Daarom begon ik niet over de volautomaat omdat de TS het specifiek over een 1.6 HDI had.
tilanus schreef:eviltwin schreef:maar bij de keuze voor een volautomaat zit je wel vast aan ofwel
de dikke (en dure) Diesel 2.0HDiF 138pkicm 6bak automaat
de dikste benzine 2.0-16v 143pkicm 4bak automaat
Precies. Daarom begon ik niet over de volautomaat omdat de TS het specifiek over een 1.6 HDI had.
maar hkonin02 en graddus wel
ik bedoelde eigenlijk dat je bij de C4 dus niet kunt kiezen voor BVM, BMP of BVA4/6,
maar dat je een motor kiest en dan vrijwel vastzit aan het soort bak.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

- C5 X Shine Hybrid 225
eviltwin schreef:...maar dat je een motor kiest en dan vrijwel vastzit aan het soort bak.
Daar heb jij dan weer grotendeels gelijk in.
Als je een 2 liter neemt (benzine of diesel) heb je die keuze wel, maar op de 1.6 is die keuze inderdaad beperkt. Je krijgt een 6-versnellingsbak, al dan niet met een 3e pedaaltje voor je linker voet en een pook om in je bak te roeren.

Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Voor als je een automaat gewend ben is de EB6V erg wennen. Vooral het inhouden bij overschakelen heb ik als erg oncomfortabel ervaren, omdat je dit bij een volautomaat niet heb.
Ikzelf twijfel na een proefrit in een GC4P 1.6 HDiF EB6V erg of ik wel een EB6V wil. Het nadeel van een volautomaat is dat hij boven mijn leasebedrag kom met de opties die ik erop wil
Sparks schreef:Het nadeel van een volautomaat is dat hij boven mijn leasebedrag kom met de opties die ik erop wil
Niet veel merken bieden een (etv. 6-bak!) automaat aan voor maar 1000 euries….
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

- C5 X Shine Hybrid 225
Re: Wennen
rapperik schreef:Tis wel wennen hoor ! flipper nu meestal nog
Geeft niet, rapperik. Gaat vanzelf over!!
Heel snel glij jij lekker met je EB6V zonder handjes aan de flippers en controleer je het hele schakelpatroon met subtiele bewegingen met je rechter voet.

- C5 X Shine Hybrid 225
Re: Goede tips ?
rapperik schreef:Nog goede tips op dat gebied ? Op het moment gaat het nog niet zo soepeltjes…om misselijkheid te voorkomen flipper ik nog het is met de overgang van 1-2 en 2-3 die nog niet zo soepeltjes gaat
Je gaat op een gegeven moment vanzelf aanvoelen wanneer de bak wil schakelen. Licht op dat moment heel even je voet. Je zal zien dat het schakelen dan nog veel soepeler gaat. Je kan ook zelf aangeven wanneer je wil dat de bak schakelt. Wanneer je accelereert kan je dmv het even lichten van je voet een ´seintje´ geven aan de bak. Deze zal dan onmiddelijk de volgende versnelling kiezen.
Het is een kwestie van even proberen. Al snel zul je zien dat je de bak precies kan laten doen wat jij wil. En dit alles dmv je behandeling van het gaspedaal. Ik kan je melden dat dit heel prettig rijdt. Erg ontspannend ook.
PS. wanneer je even hier door de verschillende topics leest die over de EB6V gaan, zul je nog veel meer ervaringen en tips tegenkomen.
Succes, en vooral plezier ermee!!

Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Dus toch maar een EB6V ???

- C5 X Shine Hybrid 225
Sparks schreef:Dus toch maar een EB6V ???
Dat is natuurlijk aan jouw. Natuurlijk kan je van een elektronisch geschakelde bak niet verwachten dat hij schakelt als een automaat. Dat is het natuurlijk gewoon niet. Dus als je echt iets tegen die bak hebt, dan heb je 2 keuzes. Een 2 liter nemen of een ander model uitzoeken. (helaas)
Ik kan alleen maar aangeven dat ik de EB6V erg fijn vind rijden.
Het schokkerige gevoel bij het schakelen waar jij op doelt komt door het volgende:
Wanneer je met een handbak rijdt, weet je precies wanneer je gaat schakelen. De spieren in je lichaam houden dan je lichaam tegen wanneer de trekkracht wegvalt. Wanneer je met een EB6V rijdt in automatische stand weet je dat niet. (althans in het begin niet)
De spieren in je lichaam kunnen zich dus niet voorbereiden op het wegvallen van de trekkracht. Daardoor ‘valt’ je lichaam wat naar voren. Dit is inderdaad een vreemd gevoel. na verloop van tijd leer je ook de auto-stand van de bak kennen en weet je wanneer hij gaat schakelen. Dan merk je er dus niks van.
Moet je maar eens vragen aan mens die op de passagiersstoel zitten of zij dat ook vinden. Je zal dan merken dat zij niets in de gaten hadden. Als passagier ben je namelijk psychologisch gewend dat je lichaam niet weet wanneer het schakelmoment is. Je lichaam ‘valt’ dan ook naar voren. Vreemd genoeg ondervind je dat op de passagiersstoel niet als vervelend maar als normaal….
Misschien een lang verhaal, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Succes met je keuze!
tilanus schreef:Sparks schreef:Dus toch maar een EB6V ???
Dat is natuurlijk aan jouw. Natuurlijk kan je van een elektronisch geschakelde bak niet verwachten dat hij schakelt als een automaat. Dat is het natuurlijk gewoon niet. Dus als je echt iets tegen die bak hebt, dan heb je 2 keuzes. Een 2 liter nemen of een ander model uitzoeken.
(helaas)
Ik kan alleen maar aangeven dat ik de EB6V erg fijn vind rijden.
Het schokkerige gevoel bij het schakelen waar jij op doelt komt door het volgende:Wanneer je met een handbak rijdt, weet je precies wanneer je gaat schakelen. De spieren in je lichaam houden dan je lichaam tegen wanneer de trekkracht wegvalt. Wanneer je met een EB6V rijdt in automatische stand weet je dat niet. (althans in het begin niet)
De spieren in je lichaam kunnen zich dus niet voorbereiden op het wegvallen van de trekkracht. Daardoor ‘valt’ je lichaam wat naar voren. Dit is inderdaad een vreemd gevoel. na verloop van tijd leer je ook de auto-stand van de bak kennen en weet je wanneer hij gaat schakelen. Dan merk je er dus niks van.Moet je maar eens vragen aan mens die op de passagiersstoel zitten of zij dat ook vinden. Je zal dan merken dat zij niets in de gaten hadden. Als passagier ben je namelijk psychologisch gewend dat je lichaam niet weet wanneer het schakelmoment is. Je lichaam ‘valt’ dan ook naar voren. Vreemd genoeg ondervind je dat op de passagiersstoel niet als vervelend maar als normaal….
![]()
Misschien een lang verhaal, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Succes met je keuze!
zitten op de passagiersstoel is altijd vervelend
maar je hebt gelijk, daar zullen andere mensen niet zoveel van gemerkt hebben.