2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
bedrijfstemperatuur v6
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 oktober 2007 02:41 AM
  [ # 16 ]
ieksEmmu schreef:

hebben we t hier over de olietemp of de kvs-temp?

in mijn beleving mag de olietemp over de 100 gaan, de KVS moet onder of max OP de 90 zitten.
gemeten word op de uitgang van de cilinderkop.
dat is dus de heetste temp van je KVS, echter, die word opgewarmt door motordelen, dus als…

90 graden, is het plaatselijk al meer dan 120 graden heet in de motor.
niet wenselijk imo.

zeker met de V8 periode dat wup daaraan werkte, was de eis, KVS kop uitgang = MAX 87 graden.
olie temp is MAX 120 bedrijfstemp 100 graden.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 05 oktober 2007 10:19 AM
  [ # 17 ]

@Harm
Hoe doe je dat dan, de radiateur af/doorspuiten?

Inderdaad met de hogedrukspuit…

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 oktober 2007 10:32 AM
  [ # 18 ]

De XM heeft al gauw last van warmte. Vooral de alle eerste exemplaren , die hebben ook maar 1 koelfan met 1 snelheid.

Ik heb de termostaat vervangen door een ander exemplaar , hij blijft nu op 80 graden staan tijdens rijden.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 oktober 2007 10:43 AM
  [ # 19 ]

Door een ander exemplaar of door een ander merk/type?

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 05 oktober 2007 12:28 PM
  [ # 20 ]

Ja dat zou ik ook graag willen weten.
Want juist in files kan het rap oplopen en dat lijkt me niet zo goed voor de wagen in kwestie

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 05 oktober 2007 02:15 PM
  [ # 21 ]

Weet niet of het relevant is:Mijn XM turbodiesel 2.1 uit 93 wordt 70 graden bij normaal rijden. Bij file/plankgas/caravan kruipt ie naar 90-95 graden. Heb hem nog nooit daarboven gezien..

Ik heb nog een niet citroen oldtimer op benzine. Die doet 80 graden maar loopt in file en stadverkeer snel op richting het rode gebied. Vlak daarvoor slaat de fan aan en zit ie ook zo weer op 80 graden.

Ik zou me zelf niet zo druk maken, als ie maar uit het rood blijft en bij normaal rijden gewoon rond het middengebied van je meter hangt..

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 oktober 2007 08:31 PM
  [ # 22 ]
Matthijs2006 schreef:

Door een ander exemplaar of door een ander merk/type?

Ik heb die van mij vervangen door een zomer termostaat die opent bij 75 / 80 graden.

hij stond als zomer termostaat in de boeken , misschien is er een andere naam voor. Je kunt ze tenminste krijgen in verschillende tempraturen.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 oktober 2007 08:33 PM
  [ # 23 ]

En de dealer heeft die?
Heb je een onderdeelnummer?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 oktober 2007 08:46 PM
  [ # 24 ]
Matthijs2006 schreef:

En de dealer heeft die?
Heb je een onderdeelnummer?

he mathijs, neem zelf eens de telefoon in de hand, bel naar een dealer, en stel ze de vraag.
of down de PDF file’s van de XM, en ga zelf eens pluizen…
dat je tech vragen stelt leuk, we/ik geef graag antwoord, maar je mag ook zelf wel eens wat huiswerk maken hoor..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 oktober 2007 08:47 PM
  [ # 25 ]

Laughing

Liever lui dan moe denk ik…  Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 oktober 2007 10:17 PM
  [ # 26 ]
Matthijs2006 schreef:

En de dealer heeft die?
Heb je een onderdeelnummer?

Bij de dealer kom ik niet veel. Ik heb hem bij een toeleverings bedrijf weg.

Profiel  
 
xm_V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 06 oktober 2007 05:36 AM
  [ # 27 ]
eXaMple schreef:

Ja dat zou ik ook graag willen weten.
Want juist in files kan het rap oplopen en dat lijkt me niet zo goed voor de wagen in kwestie

Dat ie soms een beetje oploopt is geen ramp, dit gebeurd vaker bij de eerste modellen v6’en. Maar als de temperatuur ook nog tot aan het 2de streep komt moet je toch eens overwegen dat er iets scheelt. Ik zou als eerste de thermostaat eens vervangen, kost rond de 20 euro, als het dan nog niet lukt zou ik eens kijken als de fans aanslaan bij 90 graden, het kan wel es zijn dat de temperatuursensoren het begeven hebben of dat deze niet goed werken waardoor de fans te laat aanslaan.

Profiel  
 
xm_V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 06 oktober 2007 05:37 AM
  [ # 28 ]
Matthijs2006 schreef:

70??

Meen je dat nou?

Dat heb ik in een V6 nog nooit meegemaakt.

@Harm
Hoe doe je dat dan, de radiateur af/doorspuiten?

Heb ik ook wel vaker, dat mijn v6 tot 70 zakt Very Happy
Heel normaal dus

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 oktober 2007 06:21 AM
  [ # 29 ]

even een stukje achtergrond aangaande de termostaat.
het is een apparaat wat werkt met een WASPATROON.

dus een huls/buisje gevuld met wax.
door de grote uitzetting bij verwarming, van de wax, word er een kraan open gedrukt, bij afkoeling, gaat de kraan dicht.

dit apparaat is ervoor verantwoordelijk dat de bedrijfstemperatuur ZOVEEL MOGENLIJK rond de 80 graden blijft..

gebeurt dit niet dan is het ding versleten en dient vervangen te worden….

temperaturen ONDER de 80 graden zijn in zn geheel niet acceptabel, en wederom een signaal dat de termostaat niet deugdelijk functioneert..

temperaturen hoger dan 80 graden zijn te verklaren door ..

bedrijfsomstandigheden.
onvoldoende koeling.
foutieve werking van de termocontacten en of de ventilatoren..

dit als de termostaat dus wel OK is..

bij auto’s ouder dan 5 jaar is het wijsheid, de termostaat preventief te vervangen, als het temperatuurbeeld buiten de norm verloopt..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 06 oktober 2007 06:26 AM
  [ # 30 ]

Naar 70 graden zakken met een V6 is niet normaal denk ik. Terwijl die meestal rond de 90 graden zit bij gewoon rijden. Dat is 20 verschil.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook