2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Te lage KV temperatuur
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 oktober 2007 07:42 PM
  [ # 16 ]

haha, lekker ruim begrip..

een termostaat in bij de meeste 4 cilinders eenvoudig te vervangen, mits de plaatsing op de cilinderkop is, vlak bij de bobine/verdeler.

V6 en 12 TD zijn lastiger, omdat de termostaat in de waterpomp verwerkt zit.
het verschilt dus per motor/type..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2007 11:41 PM
  [ # 17 ]
kreazyV8wuppo schreef:

haha, lekker ruim begrip..

een termostaat in bij de meeste 4 cilinders eenvoudig te vervangen, mits de plaatsing op de cilinderkop is, vlak bij de bobine/verdeler.

V6 en 12 TD zijn lastiger, omdat de termostaat in de waterpomp verwerkt zit.
het verschilt dus per motor/type..

mvgr wupke Wink

Hmm, je eenduidige diagnose stemt me positief, maar wel heel vervelend dat dat ding bij mij, een 2.1TD, nou weer op zo’n irritante plek zit. Moet de waterpomp er daarvoor af? Dat betekent ook D-riem los etc…. Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 05 oktober 2007 11:52 PM
  [ # 18 ]

Nee, dat hoeft niet, hij zit vlakbij de waterpomp. Het is een beetje moeilijk bijkomen, maar verder prima te doen. Nodig zijn een brug en vloeibare pakking (zo zat het bij mij en er zat geen pakking bij).

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2007 11:53 PM
  [ # 19 ]

Dat klinkt al weer een stuk beter!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 oktober 2007 09:13 PM
  [ # 20 ]

Zonet vastgesteld dat het inderdaad de thermostaat moet zijn. Na een kort ritje stond de meter toch nog op iets meer dan 50 graden, de lucht was wel warm maar ze was niet boven de 60 graden uitgekomen, toch was de leiding naar, en de radiator zelf al warm. Openstaande thermostaat dus.


Hoe schadelijk is het om er nu nog 1000km mee te rijden? Het lukt me niet voor aanstaande zaterdag om de boel te vervangen. Het lijkt me dat de motortemperatuur nog steeds voldoende koeling krijgt, maar dat ik dus nog rustiger aan moet doen met belasting tot ze echt minimaal 75 graden is?

En zijn er al mensen die me kunnen vertellen waar dat ding zit, wat ik er voor moet doen om erbij te komen? Zal eerst de Haynes er maar eens op na slaan…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 oktober 2007 09:20 PM
  [ # 21 ]

als ik me niet vergis achter of iig bij je waterpomp achter de motor.

en er rustig mee rijden zou geen probleem moeten zijn.
wel zo spoedig mogenlijk repraren, het is niet aan te raden er lang mee door te rijden.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 oktober 2007 09:21 PM
  [ # 22 ]
malle pietje schreef:

Hoe schadelijk is het om er nu nog 1000km mee te rijden? Het lukt me niet voor aanstaande zaterdag om de boel te vervangen. Het lijkt me dat de motortemperatuur nog steeds voldoende koeling krijgt, maar dat ik dus nog rustiger aan moet doen met belasting tot ze echt minimaal 75 graden is?

Een weekje meer doorkachelen lijkt me ook niet zo’n drama.

Vervangen is zoals TCT tijger al opmerkte. De thermostaat zit boven de waterpomp op het einde van de onderste radiateurslang. Echt een k$Dt plek dus. Ik weet niet hoe makkelijk je er bij een XM bijkomt. Ik kan je wel aanraden eerst idd in de Haynes de klus op te zoeken voor je begint.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 oktober 2007 09:26 PM
  [ # 23 ]

Bij de waterpomp kom je best lastig, als je het rechterwiel verwijdert en daarna de beschermkappen van de D-riem, dan kan je er prima bij. Maar die kappen verwijderen en daarna de poelie, tja, dat kost even wat tijd.

Het klinkt alleen zo raar, de thermostaat die op zo’n vreemde plek zit. Het lijkt me zo logisch dat de thermostaat gewoon aan het begin van de dikke slang zit, die naar de radiator loopt? Hmm, morgen even de Haynes controleren.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 oktober 2007 09:51 PM
  [ # 24 ]
malle pietje schreef:

Bij de waterpomp kom je best lastig, als je het rechterwiel verwijdert en daarna de beschermkappen van de D-riem, dan kan je er prima bij. Maar die kappen verwijderen en daarna de poelie, tja, dat kost even wat tijd.

Het klinkt alleen zo raar, de thermostaat die op zo’n vreemde plek zit. Het lijkt me zo logisch dat de thermostaat gewoon aan het begin van de dikke slang zit, die naar de radiator loopt? Hmm, morgen even de Haynes controleren.

Het is ook een idiote plaats. Bij mijn BX Turbo D12 kom ik er alleen maar bij als ik het blok uit de steunen haal en naar voren takel. De thermostaat had ik dus maar gelijk preventief vervangen.

Hier het waterpomphuis met de thermostaatbehuizing waar je recht in kijkt.


Hier zie je het enigszins van bovenaf.

Hier de behuizing waar de thermostaat in hoor gedemonteerd. Je moet je voorstellen dat op het kapje van het thermostaathuis de dikke slang zit gemonteerd die naar de radiateur gaat.

Op de plek waar je normaal de thermostaat verwacht (bovenop het blok voor de dikke slang die naar de radiateur gaat) zit niks. Gewoon een lege huls waar alleen de sensoren ingeschroefd zitten.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 oktober 2007 09:58 PM
  [ # 25 ]

Zijn de foto’s van je bx, of van een xm? En begrijp ik nou goed dat de thermostaat dus aan de waterpomp vast zit, aan de achterkant van het blok?  Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 07 oktober 2007 10:00 PM
  [ # 26 ]

Volgens mij kom je er het best bij vanaf de aandrijfas zeg maar. Op zich is het prima te doen hoor, maar je moet alles aftasten, want je ziet niks. Thermostaathuis zit met drie bouten vast inderdaad.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 oktober 2007 10:02 PM
  [ # 27 ]
malle pietje schreef:

Zijn de foto’s van je bx, of van een xm? En begrijp ik nou goed dat de thermostaat dus aan de waterpomp vast zit, aan de achterkant van het blok?  Rolling Eyes

Ze zijn van mijn BX. Maar de motor komt uit een XM 2.1 Turbo D12 zoals jij ook hebt en bij ALLE XM’s TurboD12 is dezelfde constructie toegepast. Hoeveel meer bewijsmateriaal heb je nog nodig? Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 oktober 2007 10:41 PM
  [ # 28 ]
mpostma schreef:
malle pietje schreef:

Zijn de foto’s van je bx, of van een xm? En begrijp ik nou goed dat de thermostaat dus aan de waterpomp vast zit, aan de achterkant van het blok?  Rolling Eyes

Ze zijn van mijn BX. Maar de motor komt uit een XM 2.1 Turbo D12 zoals jij ook hebt en bij ALLE XM’s TurboD12 is dezelfde constructie toegepast. Hoeveel meer bewijsmateriaal heb je nog nodig? Wink

Helemaal geen, maar ik wist niet dat het een xm motor was Rolling Eyes  Wink He maar da’s relaxt, dus eerst bak eronder, slang los, water aftappen, bouten los, thermostaat eruit, droog en schoon maken van het huis, vloeibare pakking?, thermostaat erin, slang erop, water bijvullen, ontluchten en klaar?

Edit;
die laatste foto, is die genomen aan de rechterkant van het blok, van bovenaf en lichtelijk aan de kant van het schutbord? Dan krijg ik een beetje het idee dat je er ook zonder brug wel mee weg komt…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 oktober 2007 11:47 PM
  [ # 29 ]

1 waaschuwing. De foto’s waarbij je het ding van bovenaf ziet zijn genomen toen het blok in de motortakel minstens 20 cm naar voren was gehaald (hij hing nog wel aan de baksteun) toen de radiateur en alles wat je verder zou kunnen beletten om de motor zo ver naar voren te halen er nog niet in zat.

Die ruimte die je lijkt te zien is dus erg bedriegleijk. Ik wilde alleen laten zien hoe het e.e.a. op de motor zit bevestigd.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 oktober 2007 11:51 PM
  [ # 30 ]

Ja marten, maar dat is in jou BX, in de XM heb je wel iets meer plek dan in je BX.
dus blok kantelen in een XM lijkt me niet nodig.
desalnietemin, zal het idd wel een beetje een knutselklusje zijn..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook