koude start ZX 1.4i
maricel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-11-2004

- DS 3 1.2
- Saxo 1.1 SX
- 2CV 2CV6 Club
Gepost: 22 november 2004 04:35 PM

Ik ben in het bezit van een ZX 1.4i uit 1995 (motortype KDX), en als deze auto koud is en hij wordt gestart dan blijft de motor maar net draaien, en als de motor warmer wordt dan loopt hij prima, ik heb het idee dat het koude start gedeelte niet goed functioneert, ik heb alle vacuum slangetjes nagekeken en volgens mij werkt dat allemaal, heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij hierover tips geven???  ConfusedIdea

C4 Cactus 2018 1.2(110 PK)
DS3 2013 1.2 (82 PK)
Saxo 1.1 1997
2CV6 1983
2CV6 1981

MARICEL

Profiel  
 
koossie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 17 januari 2005 10:29 PM
  [ # 1 ]

misschien stappenmotor ofwel gasklep potentio meter
regelt hoeveelheid lucht naar de motor

Profiel  
 
Patrick
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-2004

Gepost: 17 januari 2005 10:50 PM
  [ # 2 ]

hoeveel toeren draait hij eigenlijk??


net zo veel als hij warm is? mischien werkt je (automatische) choke niet goed.


ik weet eigenlijk niet eens of ie dat heeft, maar ik denk dat dit het is.

BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004

Profiel  
 
maricel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-11-2004

- DS 3 1.2
- Saxo 1.1 SX
- 2CV 2CV6 Club
Gepost: 18 januari 2005 02:38 PM
  [ # 3 ]

bedankt ik zal hem even laten door meten bij de dealer

C4 Cactus 2018 1.2(110 PK)
DS3 2013 1.2 (82 PK)
Saxo 1.1 1997
2CV6 1983
2CV6 1981

MARICEL

Profiel  
 
DoKuS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-07-2004

Gepost: 28 januari 2005 06:40 PM
  [ # 4 ]

ik heb ook een ZX 1.4i
starten doet ie prima maar hij maakt alleen wat meer toeren, maar als ik dan weg wil rijden schokt ie heel erg, dan lijkt het of ie geen bezine krijgt, valt ie bijna stil (slaat af als ik de koppeling nie in duw) dat is een paar keer en dan krijgt ie en een een bezine stoot en trek ie ineens snel op en dan is het goed,

hij heeft een half jaar geleden nog een beurt gehad waarbei ook de benzine filter vervangen is,
kan dit ook aan de (automatische) choke liggen ?

Alleen Een Citroën Rijd Als Een Citroën
Je Voelt Je Lekkerder In Een Citroën
Citroën Créateur d’Automoblies
Komt Tijd, Komt Citroën
Zo Nu Eerst Een Citroën

CITROËN ZX 1.4i AVANTAGE |ZX POWER|
Armée Française

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 januari 2005 04:11 AM
  [ # 5 ]
DoKuS schreef:

ik heb ook een ZX 1.4i
starten doet ie prima maar hij maakt alleen wat meer toeren, maar als ik dan weg wil rijden schokt ie heel erg, dan lijkt het of ie geen bezine krijgt, valt ie bijna stil (slaat af als ik de koppeling nie in duw) dat is een paar keer en dan krijgt ie en een een bezine stoot en trek ie ineens snel op en dan is het goed,

hij heeft een half jaar geleden nog een beurt gehad waarbei ook de benzine filter vervangen is,
kan dit ook aan de (automatische) choke liggen ?

Dit is een bekend probleem, het is meestal de Gasklep.pot meter die versleten is, daardoor ziet de ECU even niet de stand van het gaspedaal waardoor deze gaat inhouden. Na een lange rit heb je meestal een paar dagen geen last van dit probleem.

Zie mijn bevindingen in: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1352

PS: Wat in dat draadje niet staat is dat het schokken/inhouden helemaal verdwenen is nadat ik de einddemper heb vervangen door een originele die ik bij de dealer heb gehaald.

Profiel  
 
DoKuS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-07-2004

Gepost: 31 januari 2005 09:28 PM
  [ # 6 ]

oke bedankt Smile
ik zal er een na laten kijken want het is toch vervelend

Alleen Een Citroën Rijd Als Een Citroën
Je Voelt Je Lekkerder In Een Citroën
Citroën Créateur d’Automoblies
Komt Tijd, Komt Citroën
Zo Nu Eerst Een Citroën

CITROËN ZX 1.4i AVANTAGE |ZX POWER|
Armée Française

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 februari 2005 02:16 AM
  [ # 7 ]
DoKuS schreef:

oke bedankt Smile
ik zal er een na laten kijken want het is toch vervelend

Het is inderdaad erg vervelend, de (eerlijke) citroen specialist waar ik kom zei dat het een “tik” is van de 1.4i motoren op leeftijf en/of met de nodige kilometers op de teller. Hij adviseerde mij om gewoon door te blijven rijden kan verder geen kwaad, is wel irritant maar het is de goedkoopste oplossing.

Succes verder.

Profiel  
 
arhnic
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 01 februari 2005 05:41 AM
  [ # 8 ]

Doe ik ook maar een duit in het zakje.
Afgezien van het feit dat een injectiemoter geen choke of gasklep heeft. (heeft immers geen carburateur) worden dergelijke problemen m.i. altijd door het motormanagement veroorzaakt en daar is de lambdasonde een hele grote speler in. Vooral als het uitlaatsysteem op enige manier lek is dan leest dit apparaat niet op de juiste manier uit en geeft derhalve verkeerde waarden naar het motormanagement met als resultaat o.a. het schokkend lopen van de motor. Ook de lambdasonde zelf is verdacht want ik ben inmiddels al aan mijn derde toe dus concludeer dat dit de zwakste schakel is.
Doe er je voordeel mee. Met vriendelijke groet!

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 01 februari 2005 07:43 PM
  [ # 9 ]
arhnic schreef:

Doe ik ook maar een duit in het zakje.
Afgezien van het feit dat een injectiemoter geen choke of gasklep heeft. (heeft immers geen carburateur) worden dergelijke problemen m.i. altijd door het motormanagement veroorzaakt en daar is de lambdasonde een hele grote speler in. Vooral als het uitlaatsysteem op enige manier lek is dan leest dit apparaat niet op de juiste manier uit en geeft derhalve verkeerde waarden naar het motormanagement met als resultaat o.a. het schokkend lopen van de motor. Ook de lambdasonde zelf is verdacht want ik ben inmiddels al aan mijn derde toe dus concludeer dat dit de zwakste schakel is.
Doe er je voordeel mee. Met vriendelijke groet!

Er zit weldegelijk een gasklep in een injectiesysteem, waar je met je gaskabel aan trekt is de gasklep. Je hebt wél gelijk als je de chokeklep bedoelt, deze zit er idd niet in. Bij koudestart wordt er meer brandstof ingespoten (in verhouding tot warme motor).

Veel 1.1 en 1.4 TU motoren hebben last van dit probleem, als ik me niet vergis zijn er zelfs vele AXen terug gehaald naar de dealer om andere informatie in de ECU te zetten. Ik ben bang dat je er helemaal niks aan kunt doen. Ik heb in m’n AX een Duitse ECU gehad, die had niet dit probleem, maar hij reed niet erg fijn. Erg zenuwachtig.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 februari 2005 10:37 PM
  [ # 10 ]
CitRoel schreef:

Er zit weldegelijk een gasklep in een injectiesysteem, waar je met je gaskabel aan trekt is de gasklep. Je hebt wél gelijk als je de chokeklep bedoelt, deze zit er idd niet in. Bij koudestart wordt er meer brandstof ingespoten (in verhouding tot warme motor).

Veel 1.1 en 1.4 TU motoren hebben last van dit probleem, als ik me niet vergis zijn er zelfs vele AXen terug gehaald naar de dealer om andere informatie in de ECU te zetten. Ik ben bang dat je er helemaal niks aan kunt doen. Ik heb in m’n AX een Duitse ECU gehad, die had niet dit probleem, maar hij reed niet erg fijn. Erg zenuwachtig.

Inderdaad een chokeklep zit er niet in, deze functie word door de stappenmotor verzorgd bij de 1.1i en 1.4i TU motoren. Deze houdt de gasklep iets ingedrukt bij een koude motor.

Een ex-peugeot monteur heeft mij ooit verteld dat de (oude) TU motoren nogal gevoelige elektronica hebben, een hapering of storing hierin leid al gauw tot zenuwachtig gedrag van de motor. Verder vertelde hij me dat deze motoren niet echt geschikt zijn om in de file mee te rijden, een XU motor rijd dan veel soepeler.

Profiel  
 
DoKuS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-07-2004

Gepost: 04 februari 2005 08:37 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:
DoKuS schreef:

oke bedankt Smile
ik zal er een na laten kijken want het is toch vervelend

Het is inderdaad erg vervelend, de (eerlijke) citroen specialist waar ik kom zei dat het een “tik” is van de 1.4i motoren op leeftijf en/of met de nodige kilometers op de teller. Hij adviseerde mij om gewoon door te blijven rijden kan verder geen kwaad, is wel irritant maar het is de goedkoopste oplossing.

Succes verder.


jah best wel wa kilometertjes 216400   Very Happy
rijd nog steeds als een zonnetje op die ‘’ tik ‘’ na dan

Alleen Een Citroën Rijd Als Een Citroën
Je Voelt Je Lekkerder In Een Citroën
Citroën Créateur d’Automoblies
Komt Tijd, Komt Citroën
Zo Nu Eerst Een Citroën

CITROËN ZX 1.4i AVANTAGE |ZX POWER|
Armée Française

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 februari 2005 03:15 AM
  [ # 12 ]
DoKuS schreef:

jah best wel wa kilometertjes 216400   Very Happy
rijd nog steeds als een zonnetje op die ‘’ tik ‘’ na dan

Mijn ZX gaat richting de 170.000km, maar waarschijnlijk heeft de auto meer gelopen omdat de teller teruggedraaid is.
En loopt bij mij ook als een zonnetje en start met één draai aan de sleutel Razz

Je kan het gasklephuis en injectiehuis een keer demonteren en goed schoonmaken met contactspray. Teken op het gasklephuis af hoe de gaskleppot meter zit door eerst 2 boutjes los te draaien en dan de rest.
Maak deze schoon met een gummetje en alcohol (geen wasbenzine, thinner of ander oplosmiddel), blaas of pulk met een fijn pincetje het contactpuntje in het gasklephuis goed schoon en plaats de gaskleppot.meter in de exact afgetekende positie weer terug.
Maar als de gaskleppot.meter heel erg versleten is (printbanen bijna weg) dan kun je beter op zoek gaan naar een ander gasklephuis/injectiehuis op de sloop, genoeg 1.4itjes in een 205, 309, 306, AX-GT, ZX, BX Razz

De pakking tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk kun je zelf maken van een melkpak of brintapak, is veel goedkoper dan een nieuwe kopen.

Vergeet niet om de injector uit het injectie huis te demonteren en schoon te spuiten met contactspray, meestal komt er een zooi bagger uit.

Suc6

Profiel  
 
pike
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-02-2005

Gepost: 08 februari 2005 10:07 PM
  [ # 13 ]

ok vandaag me benzine filter vervangen maar daar ligt het dus niet aan. ( moest toch gebeuren ). Heb ook wat ‘koude start’ probleempjes zoals hier beschreven. Flinke peut gas helpt maar da’s niet echt goed voor de motor als hij koud is. nouja ik wen d’r wel aan.

Lex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook