1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
xantia - XUD9 en Boschpomp
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 03 oktober 2007 06:03 PM

Ik heb twee xantia’s 1.9D gevonden waar ik eventueel de injectiepomp en andere onderdelen van kan recupereren. De ene is van 1993 en de andere van 1995. Nu ben ik op zoek naar een BOSCHpomp voor de XUD9-motor. Is dit motortype gebruikt in deze auto en zijn ze altijd uitgerust met BOSCH of hebben ze daar ook LUCAS in gebruikt?

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 oktober 2007 08:31 PM
  [ # 1 ]

Bosch en Lucas zijn door elkaar gebruikt, het is maar net wat er op het moment van de assemblage van de auto (motor) op de plank lag.

Lucas is iets sneller, Bosch is weer zonder aanpassingen geschikt om op sla-olie (PPO) te rijden. Heb zelf een Lucas in mijn Xantia, maar als ik de keuze had zou ik de Bosch nemen en er lekker goedkoop sla-olie van de Aldi in gooien.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 03 oktober 2007 08:56 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een DW8 met een LUCAS die af en toe rare kuren heeft (elektronische vervroeging). In de garage zijn ze er van overtuigd dat de pomp aan revisie toe is dus ik wil een BOSCH gaan inbouwen zonder elektronische rommel errond. De XUD9-pompen zouden ook op de DW8 passen. De eigenaar stuurt dit weekend een foto en met wat geluk zitten er BOSCH-pompen op.
Alles voor de koolzaadolie-ombouw ligt al klaar. Alleen waag ik het nu even niet met die lucas. Daarvoor duizende km’s gereden met een C15 op 100% koolzaadolie.

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 oktober 2007 03:52 AM
  [ # 3 ]

Kijk dat is weer nieuw voor mij, ik wist niet dat de DW8 ook in de Xantia was geleverd, ten minste niet in NL, ik neem aan dat Haacht in Belgie ligt.

Als je een DW8 heb, dan zal een pomp uit een 93 of 95 niet geschikt zijn, die zijn puur mechanisch en geschikt voor de XUD motoren.

Wat voor problemen heb je met de motor, voor de DW8 zijn er gevallen bekend waarbij een software-update nodig was om problemen met de vervroeging te verhelpen.

De vervroeging word overigens door de computer aangestuurd door middel van een sensor op één van de verstuivers, de zogenaamde “Needle motion sensor”, aan deze verstuiver zit een elektrisch draadje.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 oktober 2007 12:10 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Kijk dat is weer nieuw voor mij, ik wist niet dat de DW8 ook in de Xantia was geleverd, ten minste niet in NL, ik neem aan dat Haacht in Belgie ligt.

Dat kon je ook niet weten, de DW8 is nooit in de Xant geleverd, ook niet in Belgie (of Frankrijk, of een ander land).

ZX1.4i schreef:

Als je een DW8 heb, dan zal een pomp uit een 93 of 95 niet geschikt zijn, die zijn puur mechanisch en geschikt voor de XUD motoren.

Volgens mij is de clou juist dat de TS de mechanische brandstofpomp (bij voorkeur van Bosch-afkomst) van een XUD9 op een DW8 wil sleutelen om van zijn electronische problemen af te komen en tegelijk een koolzaadoliebestendige pomp te hebben.

Ik vraag me dan af wie dit

soapwater schreef:

..De XUD9-pompen zouden ook op de DW8 passen..

tegen de TS heeft gezegd?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 oktober 2007 11:05 PM
  [ # 5 ]

Ah zo, nu is het wat duidelijker.

Of de pomp van een XUD9 op een DW8 past zou ik ook niet weten, stel dat het past dan zit je nog met de juiste afstelling (timing) van de pomp. Dit lijkt mij niet effe een doe hetzelf klusje, ook zal waarschijnlijk de openingsdruk van de verstuivers aangepast moeten worden, m.a.w. het zal een kostbaar klusje voor de dieselspecialist worden.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 04 oktober 2007 11:07 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Bosch en Lucas zijn door elkaar gebruikt, het is maar net wat er op het moment van de assemblage van de auto (motor) op de plank lag.

Lucas is iets sneller, Bosch is weer zonder aanpassingen geschikt om op sla-olie (PPO) te rijden. Heb zelf een Lucas in mijn Xantia, maar als ik de keuze had zou ik de Bosch nemen en er lekker goedkoop sla-olie van de Aldi in gooien.

Mijn BX ARMY rijd reeds 2+ ton op PPO, met Lucas pomp…

Test

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 oktober 2007 04:23 AM
  [ # 7 ]
Keezx schreef:

Een Boschpomp en Lucas verstuivers gaat sowieso niet goed werken, het hele systeem moet dan omgebouwd worden op Bosch en inderdaad door een
dieselspecialist afgesteld worden, waarschijnlijk met XUD specs….

De verstuivers zijn in princiepe hetzelfde, afhankelijk van het type pomp zullen ze op een andere openingsdruk afgesteld moeten worden.

@Thijs, heb je de Lucas zonder aanpassingen op PPO draaien ?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 oktober 2007 01:11 PM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:
Keezx schreef:

Een Boschpomp en Lucas verstuivers gaat sowieso niet goed werken, het hele systeem moet dan omgebouwd worden op Bosch en inderdaad door een
dieselspecialist afgesteld worden, waarschijnlijk met XUD specs….

De verstuivers zijn in princiepe hetzelfde, afhankelijk van het type pomp zullen ze op een andere openingsdruk afgesteld moeten worden.

Klopt. Dat is wel vaker gedaan.

ZX1.4i schreef:

@Thijs, heb je de Lucas zonder aanpassingen op PPO draaien ?

Thijs heeft wel extra voorverwarming voor de brandstof geinstalleerd, de verstuivers op een 10 bar hogere druk gezet en de pomp “vroeger” gezet. Verder geloof ik ook niet dat Thijs op zuivere PPO rijdt. Meestal een magic mix Wink

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 05 oktober 2007 01:59 PM
  [ # 9 ]

Een kennis, die dieselspecialist is, heeft het voor me opgezocht en de drukken en debieten van de BOSCH voor DW8 (die tot nu toe bijna onvindbaar is) en de BOSCH voor de XUD9 zijn zo goed als gelijk. Verstuivers hebben inderdaad een drukverschil van 20bar (heb niet de juiste gegevens bij de hand) maar dat moet aan te passen zijn en desnoods koop ik er een setje BOSCH-verstuivers bij die ik eerst laat afstellen en reviseren.
Ook mijn garagist zag er geen probleem in, alleen de leidingen en bevestigingsbeugel moeten ook mee overgezet worden.
Software-update is gedaan, elektronische vervroeger is vervangen, verstuivers zijn visueel gecontroleerd (nog maar 130.000km) en toch blijft de motor kuren verkopen. Soms (willekeurig, warme, koude motor, soms een week niet dan weer wel) begint de motor te kletteren alsof de vervroeger het weer niet meer doet. De motor start perfect en een uur later krijg je’m niet meer aan de praat enz… De garageman denkt dat de pomp niet helemaal in orde is. Maar de lucas laten nakijken is wss even duur als een BOSCH-oplossing zoeken en dan kan ik gerust 100% koolzaadolie gaan tanken. Uiteraard ligt de ombouwkit al klaar want zonder ombouw is pompenmoord.
Met lucas op PPO blijft een risico en dat wil ik niet lopen want de pomp begeeft het waarschijnlijk op een moment dat je de auto hard nodig hebt.

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 05 oktober 2007 03:53 PM
  [ # 10 ]
Keezx schreef:

Het is Bosch

Daar heeft u helemaal gelijk in, Keezx…  Wink

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2007 02:20 AM
  [ # 11 ]
soapwater schreef:

Een kennis, die dieselspecialist is, heeft het voor me opgezocht en de drukken en debieten van de BOSCH voor DW8 (die tot nu toe bijna onvindbaar is) en de BOSCH voor de XUD9 zijn zo goed als gelijk. Verstuivers hebben inderdaad een drukverschil van 20bar (heb niet de juiste gegevens bij de hand) maar dat moet aan te passen zijn en desnoods koop ik er een setje BOSCH-verstuivers bij die ik eerst laat afstellen en reviseren.

Als een dieselspecialist jouw helpt, dan komt het wel goed, dieselspecialisten weten waar ze het over hebben Wink

Wat je problemen betreft, heb je die ene verstuiver waar een sensor inzit laten nakijk of vervangen? Een tijdje terug heeft iemand zijn verstuivers vervangen, waarbij de verstuiver met de sensor niet goed was, de motor liep toen ook heel slecht, de oude terug en het was over. Het staat in dit draadje, http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181586&postdays=0&postorder=asc&start=90

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 07 oktober 2007 03:24 PM
  [ # 12 ]

De problemen zijn niet altijd aanwezig. Soms wel, dan weer niet… Ik ga geen moeite doen om die lucas rommel te laten repareren. Gewoon Bosch erop zonder elektronica-rommel en 100% ppo rijden.
Ik heb gisteren een VE-pomp van XUD9 gehaald op de sloop + verstuivers, leidingen en montagebeugel.
foto’s:  

Het plan nu is om de verstuivers eerst te laten nakijken en reviseren en dan de boel te laten monteren in de Citroën-garage of bij een dieselspecialist. Ik moet eerst eens informeren hoeveel ervaring onze garagist ermee heeft. Ik hou jullie op de hoogte. Op zich wel een uitdaging vindt ik…

Dit topic mag misschien ook verplaatst worden want het heeft niks met Xantia’s meer te maken…

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 oktober 2007 02:56 AM
  [ # 13 ]

Bij deze verplaatst naar mechanisch.

Ik heb je foto’s op het PPO forum bekeken, dat “extraatje”, ook wel handopvoerpomp of knijpballetje genoemd is nieuw niet zo duur bij de Peugeot dealer, c.a. 21 euro, het artikelnr, is 157987. Het terugslagklepje hierin wil weleens kapot gaan, daarom is nieuw aan te raden, bij mij was het terugslagklepje namelijk ook kapot.

Hou ons op de hoogte, vind het namelijk wel een interessant project Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 oktober 2007 03:03 AM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:

Bij deze verplaatst naar mechanisch.

Ik heb je foto’s op het PPO forum bekeken, dat “extraatje”, ook wel handopvoerpomp of knijpballetje genoemd is nieuw niet zo duur bij de Peugeot dealer, c.a. 21 euro, het artikelnr, is 157987. Het terugslagklepje hierin wil weleens kapot gaan, daarom is nieuw aan te raden, bij mij was het terugslagklepje namelijk ook kapot.

Hou ons op de hoogte, vind het namelijk wel een interessant project Razz

Ik heb er gisteren een op de sloop gescoord. Handig voor de GS om die snel aan de praat te krijgen als ie een tijd in de stalling heeft gestaan. Dan kun je de benzine alvast oppompen. Het terugslagklepje is dan weer niet belangrijk.

Ik benieuwd hoe het gaat passen.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 09 oktober 2007 01:05 AM
  [ # 15 ]

Het pompje moet dienen voor het PPO-circuit, voor diesel heb ik het originele dat aan de filter zit.
€21 vindt ik veel te duur. Misschien niet naar auto-onderdeelnormen maar ik weet ze nieuw te vinden voor €8 (http://www.biopoel.de). Terugslagklepje is ook voor mij niet echt van belang (3/2 klep sluit alles af als de auto stilstaat).
Toch bedankt voor de tip.

Donderdag gaat het normaal gezien gebeuren. Dan gaat de nieuwe (oude) pomp erin (zie ppo.nu voor meer info).

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook