De ruiten van mijn bx beslaan met het veranderen van het weer nu vrijwel direct. Niet eerder meegemaakt op andere bx-en, maar zwaar irritant. Met de kachel vol open en achterruitverwarming aan is het te doen of ik moet constant met de airco aan rijden, wat ik zelf ook niet echt prettig vind.
Paar dingen:
- Het is volgens mij echt waterdamp, geen koelvloeistof uit de kachel. Het is nl niet vettig en de auto verbruikt geen drup kvs.
- Zitten er alleen recirculatiekleppen in de parafaanbak? Die staan netjes open, maar zit er niet ook een in het kachelhuis?
- De airco werkt, lekt niet. Maar ik heb nooit, ook bij hitte, een drup water uit de afvoer zien komen. Superkoud koelt de airco trouwens ook niet, hij ontwasemt wel prima.
Ik hoop dat iemand nog wat tips heeft alvorens ik het dashboard uit elkaar kan gaan halen, waar het wel op uit zal draaien .
Maar ik heb nooit, ook bij hitte, een drup water uit de afvoer zien komen
Als die afvoer verstopt zit, moet het water ergens blijven, dan moet ‘t onder aan de middenconsole toch wel eens nat worden.
Daar hoop ik bijna op, dat het daar eens nat wordt, maar dat gebeurt dus niet.
Had je vorig jaar ook al niet eens zo’n probleem trouwens?
Wat gebeurt er als je de airco een tijdje uit laat, en gewoon de ventilator vol aan zet? Misschien moet de verdamper van de airco gewoon eens goed drooggeblazen worden
Harm schreef:Had je vorig jaar ook al niet eens zo’n probleem trouwens?
Wat gebeurt er als je de airco een tijdje uit laat, en gewoon de ventilator vol aan zet? Misschien moet de verdamper van de airco gewoon eens goed drooggeblazen worden
Klopt, dit was in het voorjaar ook aan de hand (heb ‘m sinds januari), maar ik dacht dat het over was na het openzetten van de recirculatiekleppen in de parafanbak. Nu het weer kouder wordt, blijkt het dus niet zo te zijn. Ik gebruik de airco al dagen niet meer, de kachel zeker wel en de auto slaapt altijd binnen.
Aan jouw suggestie heb ik ook gedacht, maar na een paar dagen zou die verdamper toch wel droog moeten zijn?
Het is zeker niet mogelijk om de verdamper uit het kachelhuis te trekken zonder de airco leeg te maken?
Aan jouw suggestie heb ik ook gedacht, maar na een paar dagen zou die verdamper toch wel droog moeten zijn?
Yeps, binnen een paar minuten eigenlijk al.
Het is zeker niet mogelijk om de verdamper uit het kachelhuis te trekken zonder de airco leeg te maken
Nee, dan moet je het systeem laten leeghalen en weer vullen. Ik twijfel zelfs of de verdamer er wel uit kan zonder het kachelhuis er helemaal uit te halen, de stuurstang zit erg in de weg volgens mij.
Misschien moet je eens de radio eruit halen, met een beetje mazzel kun je dan wel je hand zover in het gat stoppen dat je de afvoerslang kunt voelen. Kun je checken of die slang aan beide uiteinden wel op de bodem en het kachelhuis zit.
En toch zou ik ook eens kijken naar de kachelradiateur… onderste dashboardkastje eruit, en eens goed kijken of er echt geen vocht zit.
Er zal toch ergens vocht moeten zitten, weet je zeker dat je nergens waterlekkages hebt?
Yes! Ik heb verschillende dashboarddelen weggehaald en overal gekeken naar lekkage of sporen van lekkage, alles was kurkdroog. Maar de recirculatiekleppen bleken weer open te staan. Ik wist al dat er een probleem was in de elektriek van de airco, maar ik weet nu dat het echt helemaal niet klopt. Airco aan betekent recirculatie aan en airco uit betekent dat de recirculatiekleppen gewoon open blijven staan. De recirculatiekleppen met de knop bedienen betekent automatisch dat de airco ook aanslaat?!?
Ik heb het nu zodanig gemaakt dat de airco nog wel is in te schakelen, maar de recirculatiekleppen zijn nu niet te bedienen. Mocht iemand een schema hebben van een aftermarket-installatie, graag!
Zojuist een testrit en de ruiten bleven condensvrij, ik ben weer dik tevreden.