Hoi, ik had namelijk een vraagje. Ik heb een zx gekocht waarvan de koppakking vervangen moest worden waardoor ik deze voor een laag prijsje heb kunnen krijgen. Ik ben de stukken gaan halen, koppakkingset distrubutieriem etc. Ik heb nu namelijk nog een vraag, de zx is een busmotor zoals jullie wel weten, maar hebben de bussen van onder ook afdichtingen?
Wat voor een type motor?
De meesten hebben inderdaad losse (natte) bussen, aan de onderkant zit een O-Ring die de boel afdicht. Als de kop eraf ligt draai dan niet aan de motor zonder deze bussen eerst te fixeren met grote platte ringen en bouten. Als de bus omhoog komt heb je een probleem, dan moet de O-Ring vervangen worden, betekent carterpan eraf, drijfstang los, bus + Zuiger eruit, nieuwe O-ring, zuigerveren en drijfstanglagers erin.
Bedankt voor de nuttuge informatie
Ik zal er rekening mee houden.
Graag gedaan, maar nu weten we nog steeds niet om wat voor een motor het gaat, dan kan ik je exact vertellen of je losse bussen zult aantreffen.
Idd wel nuttige info, want bijv. een 2.0 benzine en alle diesels hebben een gietijzeren onderblok. Daar zitten geen losse bussen in.
Bij mijn weten hebben de 1.1/1.4/1.6/1.8 en 1.9 meestal wel een alu onderblok met losse cilinderbussen. Echter, daarbij weet je het niet helemaal zeker omdat sommige 1.1 en 1.4 TU motoren ook zijn geleverd met een gietijzeren onderblok.
Maar goed: je kan het eenvoudig zien aan het onderblok: alu? -> dan losse cilinderbussen.
ZX1.4i schreef:Graag gedaan, maar nu weten we nog steeds niet om wat voor een motor het gaat, dan kan ik je exact vertellen of je losse bussen zult aantreffen.
Het gaat hier over een 1.8i van 94
1.8i uit 94 is losse bossen
@Marten, de 1.1i is altijd met losse bussen, van de 1.4i zijn de meeste met losse bussen, maar er zijn ook gietijzeren uitvoeringen, meestal in de wat sportievere uitvoeringen. Van de 1.6 TU zou ik het niet precies weten of daar ook een gietijzeren variant van is, de 1.6 XU is in iedergeval wel met losse bussen.
ZX1.4i schreef:Van de 1.6 TU zou ik het niet precies weten of daar ook een gietijzeren variant van is
Ik dacht alleen maar gietijzer, omdat de ruimte tussen de cilinders zo klein wordt dat je dat alleen nog maar stevig krijgt met een massief blok. Dezelfde reden dat 2.0 XU motoren en hoger ook altijd gietijzer zijn.
Nu je het zegt, ik zie dat ik het fout heb opgeschreven ops:
Ik ben tot nu toe enkel gietijzeren 1.6 TU motoren tegengekomen, de vraag is dus eigenlijk bestaan er ook 1.6 TU Aluminium motoren met losse bussen :
ZX1.4i schreef:Nu je het zegt, ik zie dat ik het fout heb opgeschreven ops:
Ik ben tot nu toe enkel gietijzeren 1.6 TU motoren tegengekomen, de vraag is dus eigenlijk bestaan er ook 1.6 TU Aluminium motoren met losse bussen :
ik geloof het dus niet om bovenstaande redenen.