Wij hebben nou al geruime tijd een 19TZI op lpg als dagelijks familie vervoer middel, en hij bevalt echt prima. Nou kwam ik er toevallig achter dat er water in plaats van KVS in de radiator zat, dus dacht ik dat mooi even te kunnen vervangen voor echte koelvloeistof. Ook was het gebied rondom de debietregelaar al een poosje erg soppig, en lagen er regelmatig lhm druppels onder de auto. Vandaag toch maar eens de radiator er uit geschroefd, en de boel eens onderhanden genomen, een verslag.
Voor mensen die een radiator willen vervangen even een stap voor stap handleiding:
1. Verwijder het grilletje. (2 bouten, torx)
2. Verwijder de fan en plastic luchtgeleider (1 bout M6/2 stekkertjes)
3. Verwijder de plaat bovenop de radiator (5 M6 boutjes, 1 slang naar luchtfilter en 1 slang voor vacuum doos (19TZI)
4. Draai de dop van de radiator af, en draai ook de dikke moer op de hoek los:
5. Draai het dode stukje slang van de radiator af om het systeem leeg te laten lopen
6. Pak een lading doeken en een emmer, die er eigelijk al onder had horen te staan..
7. Wacht enkele minuten tot hij leeg is, en draai dan de andere leidingen los. (2 dikke leidingen, een kleintje. Je kan ze losmaken zonder dat er kvs uit komt)
Dit alles heeft mij ruim een uur gekost, omdat alles vastzat met eenmalige slangenklemmen, waar ik niet bij kon.. (tzi en lpg, erg leuk..)
Vervolgens ben ik begonnen met de debietregelaar, er uithalen en schoonmaken.
3. Debietregelaar er afgehaald (2 M7 bouten en een lading leidingen)
4. Debietregelaar (en een hoop zooi)
5. Binnenzeskant er in om dat filtertje er uit te krijgen:
5. Filter gedemonteerd en schoongemaakt
- Alle rubbertjes vervangen voor soepele exemplaren, alles was uitgedroogd, ook een leiding vervangen vanwege het ‘zweten’.
7. Radiator er weer in, alles afgebouwd:
Ik heb de radiator eerst flink doorgespoeld, er kwam een hoop rommel uit. Alles weer gemonteerd met nieuwe slangeklemmen, nieuwe -20 koelvloeistof er in (liter of 8 geloof ik) en de boel ontlucht.
Tijd voor de testrit!
De auto was direct op druk, schoot omhoog, maar zonder dat ik het systeem hoorde! (normaal was dat grrrrrt grrrrt grrrrt ed) Direct maar even de bebouwing in gereden om de stuurbekrachtiging te chekken; Veel soepeler als voorheen, ook had ik het idee dat de vering beter was. En na de proefrit natuurlijk niveau’s gecontroleerd, en gechekt op lekkages, helemaal niets! De drukregelaar en debietregelaar bleven kurkdroog, en ook de radiator slangen lekken niet.
Tot zo ver 29 - 12 - 2006
Morgen op zoek naar nieuwe veerbollen, deze zijn slecht aan het worden.
PS. voor foto’s op vol formaat moet je in de adresbalk(bij de foto) ‘Foto’ voor ‘groteFoto’ vervangen!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Zo goed bezig Lars! Goed om te zien hoe die debietregelaar nu precies zit Ik denk dat ik dit binnenkort dan ook maar eens moet doen! Weet iemand ook waar je revisiesetjes kunt krijgen?
gewoon bij de dealer nieuwe rubberjes halen #-o
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Wow, een gedeeltelijke Deja- vu!! :-s
Dat met die opbrengstregelaar heb ik ook gedaan vandaag, alleen was het bij mij vervangen en niet reinigen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
ik ga het ook doen bij mijn tzi, hier nog een nuttig linkje
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kvs meot ik ook nog verversen bij de GT
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
dan loop je wel achter op goofblikscha, die heeft het op 29 december 2006 al gedaan
Citroën D Special 1970
ik kreeg de link van LJ naar dit topic ter voorbereiding op m’n klusje.
beetje inlezen is altijd wel handig vind ik.
Misschien handig om dit verhaaltje en de engelse link in de citro wiki te plakken?
bij wie moet ik daar voor zijn?
edit: ik zie dat ik gewoon pagina’s kan toevoegen, als ik mij is verveel. zal ik dat doen