Dagje sleutelen aan BX TZI
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 december 2006 08:30 PM

Wij hebben nou al geruime tijd een 19TZI op lpg als dagelijks familie vervoer middel, en hij bevalt echt prima. Nou kwam ik er toevallig achter dat er water in plaats van KVS in de radiator zat, dus dacht ik dat mooi even te kunnen vervangen voor echte koelvloeistof. Ook was het gebied rondom de debietregelaar al een poosje erg soppig, en lagen er regelmatig lhm druppels onder de auto. Vandaag toch maar eens de radiator er uit geschroefd, en de boel eens onderhanden genomen, een verslag.
Voor mensen die een radiator willen vervangen even een stap voor stap handleiding:

1. Verwijder het grilletje. (2 bouten, torx)
 

2. Verwijder de fan en plastic luchtgeleider (1 bout M6/2 stekkertjes)
 

3. Verwijder de plaat bovenop de radiator (5 M6 boutjes, 1 slang naar luchtfilter en 1 slang voor vacuum doos (19TZI)
 
 

4. Draai de dop van de radiator af, en draai ook de dikke moer op de hoek los:
 

5. Draai het dode stukje slang van de radiator af om het systeem leeg te laten lopen
 

6. Pak een lading doeken en een emmer, die er eigelijk al onder had horen te staan..

7. Wacht enkele minuten tot hij leeg is, en draai dan de andere leidingen los. (2 dikke leidingen, een kleintje. Je kan ze losmaken zonder dat er kvs uit komt)

8. Verwijder de radiator!
 

Dit alles heeft mij ruim een uur gekost, omdat alles vastzat met eenmalige slangenklemmen, waar ik niet bij kon.. (tzi en lpg, erg leuk..)
Vervolgens ben ik begonnen met de debietregelaar, er uithalen en schoonmaken.

1. Soppige bende
 

2. Kleine schoonmaak
 

3. Debietregelaar er afgehaald (2 M7 bouten en een lading leidingen)
 

4. Debietregelaar (en een hoop zooi)
 

5. Binnenzeskant er in om dat filtertje er uit te krijgen:
 

5. Filter gedemonteerd en schoongemaakt
 

- Alle rubbertjes vervangen voor soepele exemplaren, alles was uitgedroogd, ook een leiding vervangen vanwege het ‘zweten’.

6. Alles weer in de auto:
 

7. Radiator er weer in, alles afgebouwd:
 

Ik heb de radiator eerst flink doorgespoeld, er kwam een hoop rommel uit. Alles weer gemonteerd met nieuwe slangeklemmen, nieuwe -20 koelvloeistof er in (liter of 8 geloof ik) en de boel ontlucht.
Tijd voor de testrit!
De auto was direct op druk, schoot omhoog, maar zonder dat ik het systeem hoorde! (normaal was dat grrrrrt grrrrt grrrrt ed) Direct maar even de bebouwing in gereden om de stuurbekrachtiging te chekken; Veel soepeler als voorheen, ook had ik het idee dat de vering beter was. En na de proefrit natuurlijk niveau’s gecontroleerd, en gechekt op lekkages, helemaal niets! De drukregelaar en debietregelaar bleven kurkdroog, en ook de radiator slangen lekken niet.

Tot zo ver 29 - 12 - 2006
Morgen op zoek naar nieuwe veerbollen, deze zijn slecht aan het worden.

PS. voor foto’s op vol formaat moet je in de adresbalk(bij de foto) ‘Foto’ voor ‘groteFoto’ vervangen!

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 29 december 2006 08:35 PM
  [ # 1 ]

Zo goed bezig Lars! Goed om te zien hoe die debietregelaar nu precies zit Smile Ik denk dat ik dit binnenkort dan ook maar eens moet doen! Weet iemand ook waar je revisiesetjes kunt krijgen?

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 29 december 2006 09:45 PM
  [ # 2 ]

gewoon bij de dealer nieuwe rubberjes halen #-o

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 29 december 2006 11:22 PM
  [ # 3 ]

Wow, een gedeeltelijke Deja- vu!! :-s
Dat met die opbrengstregelaar heb ik ook gedaan vandaag, alleen was het bij mij vervangen en niet reinigen.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 07 oktober 2007 12:14 AM
  [ # 4 ]

ik ga het ook doen bij mijn tzi, hier nog een nuttig linkje

http://www.bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=2865,

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 oktober 2007 02:58 PM
  [ # 5 ]

kvs meot ik ook nog verversen bij de GT Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 07 oktober 2007 03:28 PM
  [ # 6 ]

dan loop je wel achter op goofblikscha, die heeft het op 29 december 2006 al gedaan Wink

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 07 oktober 2007 03:30 PM
  [ # 7 ]

ik kreeg de link van LJ naar dit topic ter voorbereiding op m’n klusje.
beetje inlezen is altijd wel handig vind ik.

Misschien handig om dit verhaaltje en de engelse link in de citro wiki te plakken?

bij wie moet ik daar voor zijn?

edit: ik zie dat ik gewoon pagina’s kan toevoegen, als ik mij is verveel. zal ik dat doen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook