fuseehoes
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 06 oktober 2007 07:51 PM

Ik ben bezig om de hoes van de stuurstang welke zich het dichts bij het wiel bevind tevervangen .Ik zie een moer zitten aan de onderzijde van deze fusee maar helaas krijg ik hier geen beweging in. Heeft iemand hiermee ervaring mee. Het is de fusee die aan het eind zit van de stuurstang eerst krijg je het hulpstuurhuis daarna ook een fusee en dan degene die ik bedoel tegen het wiel aan.Moet ik hiervoor speciaal gereedschap hebben of kan het ook anders.????????

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 06 oktober 2007 08:27 PM
  [ # 1 ]

Je haalt stuurkogels en fusee’s door elkaar.

Het wiellager is opgehangen aan de 2 draagarmen met 2 grote fusee’s met 2 grote moeren. Die fusee’s kan je doorsmeren. Die bedoel je niet, neem ik aan.

Je (hulp)stuurarm die het wiellager draait heeft twee stuurkogels, één bij het hupstuurhuis en één bij het wiellager.
Ik begrijp dat je de stuurkogel bij het wiellager wilt lossen.

1) Krijg je de moer niet los: meer kracht zetten (wel de goeie kant opdraaien, je werkt ondersteboven.)

2) Draait de stuurkogel in je stuurarm mee: spanning op de stuurarmzetten zodat de kogel niet mee kan draaien. (Gebruik bv. de stang die hoort bij het ds gereedschap om je wiel te plaatsen)

3) Krijg je de moer wel los, maar krijg je het tapse deel van de stuurarm niet los van het wiellager, dan een pully trekker gebruiken of een aantal lichte klapjes met een mokertje.

Suc6
Uiteindelijk krijg je altijd alles los… Very Happy

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 06 oktober 2007 11:11 PM
  [ # 2 ]

Nog een tip voor punt 3): als je met een mokertje aan de gang gaat, draai de moer er dan niet helemaal af, maar laat hem op het eind van de draad zitten, zodat je met het mokertje niet de draad beschadigt.

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 06 oktober 2007 11:53 PM
  [ # 3 ]

fuseehoes

Bedankt voor jullie reacties weer dan weet ik in iedergeval zeker dat ik het weer goed doet.
Groeten Jan D

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 oktober 2007 12:53 AM
  [ # 4 ]
ubogaart schreef:

Nog een tip voor punt 3): als je met een mokertje aan de gang gaat, draai de moer er dan niet helemaal af, maar laat hem op het eind van de draad zitten, zodat je met het mokertje niet de draad beschadigt.

Nee, niet doen:
NATUURLIJK NIET op de moer en de draad gaan staan rammen!
Maar alleen een paar droge tikken op de arm zelf. Als je op de moer gaat slaan sla je de draad zeker naar de radsmodee!
Beter: pully trekker. Koop een goeie 3 armige , je zult er vaak plezier van hebben.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 07 oktober 2007 12:59 PM
  [ # 5 ]
Marten schreef:

Je haalt stuurkogels en fusee’s door elkaar.

Het wiellager is opgehangen aan de 2 draagarmen met 2 grote fusee’s met 2 grote moeren. Die fusee’s kan je doorsmeren. Die bedoel je niet, neem ik aan.

Je (hulp)stuurarm die het wiellager draait heeft twee stuurkogels, één bij het hupstuurhuis en één bij het wiellager.
Ik begrijp dat je de stuurkogel bij het wiellager wilt lossen.

1) Krijg je de moer niet los: meer kracht zetten (wel de goeie kant opdraaien, je werkt ondersteboven.)

2) Draait de stuurkogel in je stuurarm mee: spanning op de stuurarmzetten zodat de kogel niet mee kan draaien. (Gebruik bv. de stang die hoort bij het ds gereedschap om je wiel te plaatsen)

3) Krijg je de moer wel los, maar krijg je het tapse deel van de stuurarm niet los van het wiellager, dan een pully trekker gebruiken of een aantal lichte klapjes met een mokertje.

Suc6
Uiteindelijk krijg je altijd alles los… Very Happy

De fusee is het zware deel waar het wiel aan vastzit, boven en onder zitten de twee fusekogels, afgeschermd met rubbers (doorsmeerpunten), het wiellager zit er binnenin, de aandrijfas steekt erdoor.
Om te kunnen sturen zit er aan elke fuse een spoorstang, met aan elke kant een draaipunt, want het wiel moet ook kunnen inveren onder de auto. Tot op heden heb ik steeds complete spoorstangen vervangen. Let op: links en rechts schijnen verschillend te zijn!

knuffel

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 oktober 2007 02:06 PM
  [ # 6 ]

Stuurstangen of spoorstangen?
Daar heerst wat spraakverwarring over.

De stangen van de 2 hulpstuurhuizen naar wiellager heten volgens mij (hulp) stuurstangen. Zijn inderdaad verschillend.

De stangen van het midden van je hydraulische stuurhuis naar de hulpstuurhuizen, waarvan de rechter stang verstelbaar is om de SPORING af te stellen, heten volgens mij spoorstangen.

Maar ik geef mijn mening voor een betere.

@ Jan D: Is-ie al los?

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 07 oktober 2007 04:41 PM
  [ # 7 ]

fuseehoes

Hallo en bedankt voor je reactie .De stangen welke ik bedoel zijn de gene welke van het wiel afgaan naar de stang welke verbonden is met de stang van het hulpstuurhuis.Ik denk dat ik het zo goed heb verwoord het is en blijft onduidelijk en verwarend maar reken vanaf het wiel de eerst de beste stang.Dus ook weer niet de aandrijfas? Lekker verwarrend allemaal he!!!
Groetjes Jan

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 oktober 2007 05:28 PM
  [ # 8 ]

Was al duidelijk.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 oktober 2007 01:28 PM
  [ # 9 ]

Wiellagerblok:

Ja je hebt twee trekkers nodig. Voor de stuurkogel een Kukko 129-0, voor de fusee neem serie 128.

ga naar www.kukko.com en download de pdf catalogus. Ga naar pagine 710 en 71.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 oktober 2007 01:36 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Wiellagerblok:

Ja je hebt twee trekkers nodig. Voor de stuurkogel een Kukko 129-0, voor de fusee neem serie 128.

ga naar www.kukko.com en download de pdf catalogus. Ga naar pagine 710 en 71.

Of koop een hamer van 1,5 kilo met een steel van min. 30 cm.
Dat is namelijk mijn manier. Werkt al 12 jaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 oktober 2007 03:39 PM
  [ # 11 ]

De mooie en effectieve manier tegen de minder mooie en effectieve manier Laughing

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook