In mijn beleving worden er als je op LPG rijdt geen afsluiters bekrachtigd. De (benzine)injectoren krijgen geen aansturing meer en spuiten dan niet meer in.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Lekkende benzine injectoren?
Nu weet ik niet zeker of dat bij jouw systeem het geval is, maar bij een vorige injectie auto met een LPG systeem van mij werd ook bij rijden op LPG de benzine injectiegalerij gewoon op druk gehouden.
Wanner je op LPG rijdt volstaat het indien de LPG installatie ervoor zorgt dat de benzine injectoren niet worden aangestuurd. Het is dan wel essentieel dat de benzine injectoren niet druppelen, want dan gaat de benzine op den duur toch verloren (kan best lang duren natuurlijk) en als het niet al te hard gaat, merk je het niet eens met op LPG rijden.
Beun oplossing zou zijn om de benzinepomp uit te zetten indien de auto op LPG rijdt. Er is vast wel iets. Een extra verbreekrelais in de voedingsspanningsleiding van de benzinepomp dat inschakelt zodra je op LPG rijdt (de spanning daarvoor kun je bijv. van de LPG afsluiter pakken) zou dat moeten kunnen doen.
Nadeel is dat de injectoren blijven druppelen tot de benzineleiding drukloos is. Mocht het systeem elke keer op benzine starten, dan is dat best een probleem.
Waarschijnlijk lekken de injectoren niet. Het systeem blijft nl. lang op druk. Mijn idee is ook een draad van de afsluiter te trekken naar een relais dat dan de voeding van de benzinepomp afhaalt bij LPG-rijden
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Het blijft lang op druk? Als de pomp uit staat? (contact uit?).
Zo’n Xantia zal toch ook wel een pulsdemper hebben die werkt als een kleine accumulator? In dat geval kan ie de druk best wel even vasthouden, ook al lekken de injectoren iets. Zeker (en dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel) als de benzine galerlij op druk wordt gehouden als het contact aan staat.
Als de benzine galerij op druk blijft en de injectoren lekken niet, dan is de enige mogelijkheid dat ie benzine krijgt dat er daadwerkelijk benzine wordt ingespoten. Ik weet niet of het sequentiele injectoren zijn of dat ze allemaal tegelijk worden aangestuurd? Meten=weten.
Meja, ik heb toch teveel vraagtekens over de exacte werking van het systeen. Bij mijn auto kon ik indertijd gewoon een schema/inbouwhandleiding opvragen bij de fabrikant. Dat was voldoende duidelijk om dit soort vragen te kunnen beantwoorden.
Edit Mod.. Quote verwijderd
Okay een update: motor liep na afkoppelen benzinepomp nog steeds beroerd. Na demontage van de gascomputer bleek dat er twee nokken waren afgebroken waardoor de printplaat te ver in het huis zakte. Hierdoor kon de stekker geen goed contact maken. Na inbouw met ondersteuning van LEFO-stenen loopt hij als een tiet. Wel blijven de benzine-injectoren gewoon inspuiten wat vanavond of morgen opgelost wordt met een relais dat wordt bekrachtigd door de afsluiter van de LPG installatie.
ps Welke quote is verwijderd?????
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Zoh, we zijn inmiddels 2 dagen verder. En de Xant loopt perfect op zowel benzine als LPG. Eigenlijk weinig aan toe te voegen wat mijn vader hierboven geschreven heeft. De brandstofpomp word nu stilgelegd als de auto op LPG overschakeld. Injectoren spuiten dan nog een seconde of 3-4 door, en daarna loopt tie perfect op LPG. De auto is lekker pittig ook op LPG, dus ik heb niks te klagen.
Verder is de kachelmotor gerepareerd. De koolborstels van deze waren helemaal op. En ipv een nieuwe motor te monteren zijn we een klopjacht naar koolborstels begonnen. En met succes! Dus die werkt nu ook weer prima, rest voorlopig alleen nog even de dashboardverlichting. Want daar werkt ook maar de helft van.
En het tanken blijft lachen natuurlijk
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ik zou toch even nagaan of dit afsluit verhaal geen consequentie’s heeft voor je injectoren.
staan die nu droog door te tikken?
zo ja, klepperen je in no time de injectoren om je oren.
dus mischien slim om even langs een LPG inbouw station te gaan, om even info inwinnen omtrent eea..
mvgr wupke:
Gisteren heb ik even vlug een Xantia break 2.0 16v automaat van 1998 bekeken… en tot mijn grote schaamte begin ik nu de voordelen van een xantia te zien. Wat voelt dat allemaal lekker degelijk aan, en aan alle kanten is ‘t net een moderne auto!
Het is dat ik een XM heb waarvan het niet verantwoord is ‘m weg te doen….
goh, en maar mopperen dat de wup Pro xantia is,,majaa dat mag je niet zeggen he..hahaha
mvgr wupke:die voorlopig met Big Bleu blijft tuffen…there’s no substitute for Size,, it matters
Harm schreef:Wat voelt dat allemaal lekker degelijk aan, en aan alle kanten is ‘t net een moderne auto!
Dat zijn precies ook mijn ervaringen met een Xantia. Ik had al redelijk wat ervaring met de Xantia van mijn pa, en toen dit hok voorbij kwam zetten kon ik het dan ook niet laten
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
beter dat hij steeds beter wordt
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Zo, de injectorrail sluit weer af . Vandaag zijn we eerst maar eens met de kachelmotor bezig geweest. De gemodificeerde schachtjes voor alternatieve koolborstels werkte niet als gewenst. Gevolg: andere kachelmotor.
Allereerst even info gewonnen bij Kleinstra in Nagele. Daar waren we toch toevallig om een stappenmotor voor mijn vaders Xantia op te halen. Daar moest echter voor een airco aanjager 100 euro gelapt worden. Iets teveel van het goede dus. Toen dus maar door naar de stamsloop. En daar stond een echte 2.0i met airco maar zonder climat. Toch de kachelmotor meegenomen met weerstand voor het geweldige bedrag van 20 euro. Met de weerstand van de sloopmotor wou hij alleen maar op volle kracht blazen en weigerde zelfs af te slaan. Dus de weerstand van de originele motor overgeschroeft en tadaaa! Het ding werkt weer perfect.
Omdat we toen toch al in een extreem goede bui waren zijn we ook nog even langs de LPG boer gereden. Ondanks de brandstofpompuitalsautoopLPGstaat schakeling dronk de Xant in een week toch 10 liter benzine met alleen starten. Waarschijnlijke oorzaak: doordat de injectoren doorklepperen ontstond er een soort onderdruk waardoor er alsnog een kleine hoeveelheid benzine ingespoten werd.
De gasboer heeft wel 20 seconden naar het geheel gekeken en kwam tot de conclusie dat de 2 draden naar ECU waren doorgelust naar een soort simulator. Dit waarschijnlijk omdat de gascomputer toen al niet echt lekker contact maakte (vanwege de gebroken nokken). Afijn, draden weer origineel doorverbonden, en ongelofelijk maar waar. Als de auto op LPG staat sluit de injectorrail netjes af. De schakeling op de brandstofpomp laten we lekker zitten. Het kan volgens mij helemaal geen kwaad om die af te laten slaan als de auto op LPG draait.
Al met al dus weer een lekker productief dagje.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Zoh, om de refobak wat op te fleuren dacht ik dat lichtmetaal misschien niet zou misstaan. De huidige wieldoppen vind ik echt om te huilen, en Koos Kansloos zijn velgen leken me wel wat (voor de nietwetende forummer: Koos Kansloos = BX19tzi). Na wat geharrewar is het nu vrijwel zeker. PrutsyLJ krijgt de Xsara VTS velgen. Die gaan dus mooi onder de Xant. Voor het mooie moet die lelijke deuk links achter er ook nog uit. Daar moeten we (mijn pa en ik) binnenkort maar eens induiken.
Verder gaat de refobak volgende week mee met mijn ouders op vakantie. In de break past vanwege de ringtank heel wat meer zooi dan in de witte Xant berline van mijn pa. Dus dan moet ik daar maar verplicht een weekje in rijden. Zal wel even afzien zijn een 1.8 16v rijdende fitnessruimte (alles handwerk ).
Even kijken hoe lang het duurt voordat mijn pa reageert
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
gaaf ik ben benieuwd hoe de velgen staan!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hmm, helemaal boeiend dat de injectoren dus toch nog stiekum werden aangestuurd! Niet helemaal hetzelfde als druppelende injectoren, maar zat toch wel aardig in de richting van wat ik dacht.
Al doende leert men, dat blijkt wel weer
En natuurlijk een goed plan om er wat lichtmetaal onder te schuiven. Misschien dat “we” die originele wieldoppen over 30 jaar wel weer mooi gaan vinden, maar persoonlijk vind ik ze niet om aan te zien. Zou ik nog liever rondrijden met kale velgen.