Ik heb zojuist de koppeling vervangen van mijn 1.9D Berlingo uit 2000. Ging goed totdat ik een proefrit wou maken. Pas helemaal onderin komt de koppeling vrij, maar niet eens helemaal. Er valt niet mee te rijden. Nu lees ik iets over zelfstellende koppelingskabel.
Dat heb ik misschien fout gedaan. Bij demontage heb ik de hendel ingeduwd en de kabel verwijderd. Bij montage ook.
Hoe had ik het moeten doen ??
Kan ik dit herstellen en hoe ??
met andere woorden hoe werkt dat stelmechaniek ??
bvd,
Andries
Ik denk dat de kabel te los staat.
Bedankt Rene,
Maar als het een zelfstellende kabel is, hoe kan ik hem dan strakker zetten ???
Een zelfstellende kabel bestaat niet!
een kabel is een kabel….
Hoe staat het pedaal?
Aan het einde van de kabel (bij de bak) zit een stelmoer, die staat te los.
en nu niet meteen die moer 20 omw aandraaien, want dan kun je de drukgroep weer vervangen.
stel de pedaal zo af, dat hij 1 cm hoger ligt dan je rem, dit is de vuistregel.
voel nu hoever je hem op moet laten komen, alvorens de koppeling aangrijpt.
stel hem nu af zodat het aangrijpen 1 a 1,5 cm pas begint.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:en nu niet meteen die moer 20 omw aandraaien
Dat wou ik ook nog zeggen.Wup bedankt voor de tip
Ik citeer uit een ander topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179655&highlight=koppeling
Daar las ik de volgende zin:
We zijn eruit! OP de koppelingskabel zit een zelfstellend gedeelte en die was kapotgegaan. Nieuwe kabel en alle weer voor elkaar . Gr Rene
Ik zie zeker geen stelmechanisme in de buitenkabel, waar ik iets kan verstellen, alleen een zwart plastic blokje waarmee de buitenkabel vastzit aan het blok.
Aan het einde van de binnenkabel zit een vaste nippel, geen stelmogelijkheid. Die nippel valt in een dikke metalen schijf en een rubberen schijf.
Zit wat in, maar dat gaat toch niet stuk, als je je koppeling hebt vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik denk toch ook dat, er van uit gaande dat de koppeling goed vervangen is, de kabel dan defect is. De buitenmantel heeft een zelfstellende mogelijkheid die wel eens kapot gaat.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik kan nog vermelden dat ik niet extreem veel vrije slag heb.
Het pedaal staat trouwens gewoon hoog.
Ik heb het idee dat de buitenkabel “inveert” (hoewel dat natuurlijk theoretisch onmogelijk is), en pas op het laatste stukje begint te ontkoppelen. Zou dat het defekte stelmechanisme kunnen zijn ??
Moet je misschien de kabel “resetten” als je de koppeling vervangt ??
Ik heb al diverse koppelingen vervangen, maar altijd met normale kabels, en geen zelfstellende. Snap ook niet waar dit goed voor is.
Net even gekeken wat de hefboom doet.
Als ik het koppelingspedaal intrap, begint de hefboom bijna direkt te bewegen. (dus er is niet teveel vrije slag)
Als het koppelingspedaal op de bodem is, dan is de hefboom slechts 3,5 cm naar binnen gegaan.
Net of de binnenkabel een elastiekje is, of dat de buitenkabel inveert.
Wie kan me zeggen hoeveel de slag van de hefboom is bij een auto met een goedwerkende koppeling ??
Of moet ik op goed geluk de kabel vervangen ??
PROBLEEM OPGELOST.
Alle ellende kwam omdat ik de kabel verkeerd gemonteerd had. Voor degene die iets soortgelijks hebben, is hier de simpele maar enige goede werkwijze:
Als je de kabel monteert, hou het uiteinde van de binnenkabel vast (wat in de hefboom hoort) en duw de buitenkabel van je af (tegen een veerdruk in). In die stand kun je de kabel probleemloos monteren, en de koppeling staat perfekt afgesteld.
Draai dus niet de hefboom naar binnen om de kabel te monteren, dan krijg je de ellende die ik had.