1 van de 2
 1 2 Volgende > 

KVS lekkage
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 509

Gepost: 09 oktober 2007 02:41 AM

Onder mijn auto ligt dan-wel-dan-weer-niet een klein plasje koelvloeistof.

Wanneer de auto koud is lekt hij nooit,als hij warm is lekt hij af en toe.Het verbruik van koelvloeistof is naar mijn mening gering (liter per maand),nu mijn vraag:waar kan ie lekken? (plasje ligt iets rechts uit het midden ter hoogte van de aandrijfas).

Wat is het meest waarschijnlijke lek?

Alle suggesties welkom.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 09 oktober 2007 03:18 AM
  [ # 1 ]

Overdruk? Dan perst ie het via het kvs reservoir uit dat kleineslangetje wat uit de voet van de dop komt naar benden kijk daar eens naar!?

Bij mijn 20i zitten twee sensoren die het koelwater meten, achter op het blok die zouden ook kvs kunnen lekken, alhoewel ik dat erg plausiebel vindt. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 09 oktober 2007 03:36 AM
  [ # 2 ]

stop eens een tijdje met het bijvullen.
als dan na verloop van tijd, je koelwater niveau lamp gaat branden, heb je een lek.
als niet, komt de lekkage door je overmatig bijvul actie’s.
bij koude situatie afvullen, zorgt voor overvullen. door het uitzetten van de kVS, drukt hij het overtollige KVS eruit.
jij vertaald dit als lekkage, echter is het normaal..
het stopt als jij stopt met bijvullen.

tenzij je echt een lek hebt.
dus controleer alle slangen + aansluitingen op wit/groen/grijze aanslag..al dan niet vochtig..

mvgr wupke Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 09 oktober 2007 03:39 AM
  [ # 3 ]
eXpelliarMus schreef:

Overdruk? Dan perst ie het via het kvs reservoir uit dat kleineslangetje wat uit de voet van de dop komt naar benden kijk daar eens naar!?

Bij mijn 20i zitten twee sensoren die het koelwater meten, achter op het blok die zouden ook kvs kunnen lekken, alhoewel ik dat erg plausiebel vindt. Wink

Daar beneden zit overigens ook de waterpomp. Niet heel makkelijk te vinden als ie zo weinig / niet regelmatig lekt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 09 oktober 2007 04:32 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips.

Ik zal eens proberen de slangen te controleren (ik heb geen brug o.i.d.),de “lekkage” zit n.m.m. bij de waterpomp,ik kan echter nu niet zien of het de pomp zelf is.Dat verhaal van overdruk klinkt ook interessant want ik vul als een gek (altijd op max.) echter de kvs komt niet via het slangetje naar buiten,maar achter het blok achter de achterste poulie (waterpomp denk ik,kan ik zo niet zien).

BTW het gaat om een 1.4i Avantage.

Nog een vraagje: hoe problematisch is het,hij krijgt binnenkort een beurt (december).

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 09 oktober 2007 04:41 AM
  [ # 5 ]

Als je verder geen last hebt met rijden (loopt de themperatuur ook op of is dat verder ok?) zou ik het uitstellen tot de beurt? (is dat ook de apk? Die mag je ook vervroegen krijg je de zelfdedatum als je nu hebt maar dan 2008+3maanden kan je meteen er ff naar laten kijken. Wink )

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 09 oktober 2007 04:49 AM
  [ # 6 ]

De temperatuur loopt normaal op tot 90° en 95° onder “stadse” omstandigheden,niks bijzonders denk ik.

Hij krijgt eerst een beurt om hem “APK-ready” te maken/houden in januari.

Rijden doet ie prima,btw dit weekend 190.000 op de teller Smile

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 oktober 2007 12:17 PM
  [ # 7 ]

als je waterpomp lekt, dan zou ik maar eens heel rap de distri en die pomp gaan vervangen voor hij vastloopt en meer schade veroorzaakt dan je lief is.

mvgr wupke Wink

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 09 oktober 2007 07:23 PM
  [ # 8 ]

Helemaal mee eens!

Jos van der Voort

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 oktober 2007 11:51 PM
  [ # 9 ]
kreazyV8wuppo schreef:

stop eens een tijdje met het bijvullen.
als dan na verloop van tijd, je koelwater niveau lamp gaat branden, heb je een lek.

De meeste ZXen hebben geen koelwater niveau lampje, de 1.4i zeker niet Wink

Denk ook dat het de koelwaterpomp is, haal de bovenste D-riem kap er eens af, dan kun je met een beetje geluk de pomp zien, is de riem nat of zit er een witte zoutaanslag op, dan is het zeker de pomp. Je kan ook naar de onderderste D-riem kap kijken, is het daaronder nat of zie je witte zoutachtige aanslag, dan is de pomp ook verdacht.

Het advies is dan inderdaad ASAP vervangen, incl. de D-riem en spanrol.

Profiel  

Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 10 oktober 2007 02:43 AM
  [ # 10 ]

Nogmaals bedankt voor de tips.

Vandaag eens serieus (en bij daglicht) gekeken,geen lek te vinden,na boodschappen geen lek,op het werk geen lek,nu net thuis en geen lek,beide riemen zijn schoon en droog,en kvs-niveau niet afwijkend van gisteren.

Ik ga een afspraak maken voor een beurt,dan vraag ik mijn “huismonteur” dit ff te checken.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 10 oktober 2007 07:40 PM
  [ # 11 ]

Wel/geen lek wijst toch wel op een defecte waterpomp. Mijn zoon had precies hetzelfde met zijn G.lf. Toch de waterpomp vervangen en de lekkage is verdwenen.

Je hebt toch niet toevallig airco? Die zorgt namelijk voor condenswater wat-ie afvoert door het weg te lekken op de straat.

Jos van der Voort

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 oktober 2007 08:35 PM
  [ # 12 ]

De waterpomp lekt voornamelijk als je rijd, dus hogere toerentallen.
Het kleine beetje dat er dan steeds eruit sijpelt verdampt vrijwel meteen en laat een witte zoutachtige aanslag achter. Het is dat ik geen bier drink, anders zou er een kratje bier opzetten dat als je de onderste D-riem kap verwijderd, dat er dan sporen van lekkage te zien zijn.

Profiel  

Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 15 oktober 2007 09:03 AM
  [ # 13 ]

Op advies van monteur Wynn’s antilekspul erin gegooid,vandaag ff kijken of dit iets opleverd.

Gisteren in ieder geval lekvrij…wish me luck.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 15 oktober 2007 11:20 AM
  [ # 14 ]
Erik Janszen schreef:

Op advies van monteur Wynn’s antilekspul erin gegooid,vandaag ff kijken of dit iets opleverd.

Gisteren in ieder geval lekvrij…wish me luck.

dan wil ik die monteur wel ff zn nek om gaan draaien…

je bent je hele koelcircuit aan het verzieken, en daarnaast loop je het risico dat je Distributie kapot loopt… en dus je motor..

veel plezier met zo’n monteur die je van de regen in de drup werkt..

mvgr wupke:die pisnijdig word op zulke stomme adviezen Twisted Evil  Evil or Very Mad

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 15 oktober 2007 09:02 PM
  [ # 15 ]

Met Wynn’s kun je geen defecte waterpomp repareren…

Jos van der Voort

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook