Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Sinds enkele weken hoor ik een kloppend geluid uit de motor van mijn DS. Na de koude start een paar seconden. Ik vermoed dat dit een krukaslager is (of kan zijn). Hiermee doorrijden lijkt me niet gezond, al verdwijnt het geluid snel en hoor ik hem bij minder koude starts eigenlijk niet.
Stel ik haal het blok eruit. Is het dan verstandig om alleen het blok van onderen te openen, de krukas te demonteren en de lagers te vervangen? Of moet het hele blok uit elkaar, of naar een revisiebedrijf?
De kop heb ik zo’n 40.000 km geleden vervangen voor een revisiekop. De zuigers en cilinder leken van bovenaf nog prima (geen stootranden, mooie verbranding). De motor loopt verder prima. Hij trekt goed en is zuinig. Het olieverbruik is bijna niets. Ik vermoed dat de DS een lange winterslaap tegemoet gaat…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Koud zonder belasting zal je geen krukaslager horen. Die hoor je als ie heet is als je bergop rijdt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Lastige vraag mischien. Juiste diagnoses op basis van een berichtje verwacht ik natuurlijk niet, maar wat zou het dan kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb al zitten dubben. Stoterbeker? Je moet maar eens luisteren met een schroevendraaier tegen je oor. Ken je die truuk?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zou eens langsrijden bij een goede DS garage. Daar laten staan zodat de motor weer koud kan worden. Dan kan de garagist eens luisteren.
Zo via het forum blijft het gokken wat en waar het geluid vandaan komt.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
@ Joris 3-pinter,
Die schroevendraaiertruck ken ik. Daarmee heb ik al een een dynamolager van een waterpomplager kunnen onderscheiden. Ga ik zeker proberen.
@ DS-Frank,
De monteur/revisiespecialist van CTA-Service wil ‘s morgens luisteren. Zo, warm, hoorde hij ook niks. Hij vond wel dat de motor wat rauw klonk. Ik zet de DS daar dan een nachtje op het erf.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een versleten/uitgelopen krukaslagerschaalpaar (3x woordwaarde) hoor je eigenlijk altijd,warm of koud.
Vooral stationair is een bonkend geluid dat de boventoon speelt.
Bovendien wordt de motor (erg) warm en is je oliedruk laag/lager.
Maar zoals aangegeven is het verstandig dit door een kundig oor te laten controleren.
Hopelijk valt het mee…
‘Spirit of avant-garde’
Dus alleen na de koude start een paar seconden.
Als het maar een paar seconden duurt en alleen bij koude start, dan denk ik dat het komt omdat je olie nog niet voldoende druk heeft opgebouwd.
Vervang je oliefilter eens en gooi er goede olie in. Misschien is het dan al over.
Zoals eerder hier opgemerkt: bigendlagers hoor je bij hete motor en stevige belasting (optrekken etc), krukaslagers eerder.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ga met Marten mee in deze kwestie. In min of meer uitzonderlijke gevallen kan je oliepomp moe zijn, maar dat verraadt zich ook door traag opbouwende oliedruk als je je Dame warm start.
Terzijde, en nogal onbelangrijk: ik weet dat Bedford CF-serie busjes daar best tegen kunnen. De uiterste grens is dan ‘oliedruk binnen vijf minuten’ - letterlijk dus. Maar dat zal een Snoek vast niet lief vinden…
Maar begin simpel, met de truken van Marten. Dat heeft mijn BMW ook al eens gered!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Olie verversen ga ik zeker doen. Normaal ververs ik de olie (20W50) en het filter om de 10.000km. (Gasauto, lange afstanden, 20.000 km per jaar). Ook let ik goed op de pijl op de filterdeksels. Verder brandt het oliedruklampje tijdens het starten al niet meer. Ook bij hete files geen flikkerend of brandend olielichtje.
Ik houd jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Olie ververst. Geen kloppen meer. Toch vermoed ik dat het te maken had met een beetje laag LHM-peil. De HD-pomp maakt het geluid. Ik was toch al van plan de HD-pomp te vervangen. Dit is al de tweede Chyparse-pomp in vier jaar die na twee jaar lekt. Ik zal eens bij Citrotech informeren.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
heel stom, maar zou het kunnen dat tie koud de eerste seconden stationair op drie pitten loopt? Geeft namelijk bijna exact hetzelfde geluid.
Even je bougies checken is meestal genoeg.
Je lagers en lagerschalen hoor je bij een beetje dikke olie (koud) zeer slecht omdat de olie alle speling opvangt en zeker niet als je achter het stuur zit.
grtz
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Zou kunnen. Ik heb de bougies ook vervangen, dus dat kan de oplossing zijn geweest.
Poelie van waterpomp afhalen gaat met “normaal” gereedschap niet lukken, die zit gekrompen/gestuikt afhankelijk van het merk pomp.
Slechts zelden voorkomende pompen hebben een met een bout vastgezette poelie.
Het snelst en waarschijnlijk het goedkoopst Nieuwe waterpomp kopen (50-55 euro).
En als je echt reviseren wilt kun je bij bv Citrotech terecht.