KVS temp loopt ook naarmate je harder rijdt. Thermostaat is iig mijn eerste verdacht, nu heb ik helaas al gelezen dat deze op een minder monteursvriendelijke plek zit. Morgen ga ik proberen om de thermostaat te vervangen en olie+filter te verversen.
De auto rookte behoorlijk blauw/grijs na de koude start en de eerste 30km. Op dit moment zie ik in mijn spiegels bij rustig rijden geen blauwe walmen meer. Ik ga er vanuit dat dit vnl komt door het lange stilstaan en daardoor een vervuilde motor/diesel/filters. Ik zit eraan te denken om een fles Forte motorreiniger door de verse olie te gooien om het blok inwendig te reinigen(en dus ook een 2de maal verse olie) Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke middelen en vraag me af of dit op dit moment wel een goede keus is…
Verder moet er ook een APK op en dus ook een roetmeting waarbij het pedaal naar de bodem moet. Iemand een advies over hoeveel kilometers ik best kan rijden voordat ik een dergelijke test op de motor los laat?
gewoon alle vloeistoffen vervangen/verversen.
alle filters .
en dan 50 km rijden alvorens de roetmeting te doen.
wel zou ik de Distri nakijken alvorens de roetmeting te doen.
olieprutsels toevoegingen NOOIT DOEN. tenzij het een tijdelijke oplossing is.
wel is tankreiniger injector reiniger in dit geval een aanrader.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
kreazyV8wuppo schreef:gewoon alle vloeistoffen vervangen/verversen.
alle filters .
en dan 50 km rijden alvorens de roetmeting te doen.
wel zou ik de Distri nakijken alvorens de roetmeting te doen.olieprutsels toevoegingen NOOIT DOEN. tenzij het een tijdelijke oplossing is.
wel is tankreiniger injector reiniger in dit geval een aanrader.
mvgr wupke
idd vloeistoffen en filters zowiezo doen. Controle disriem.
maar 50 km voor roetmeting, is dat in 1 keer zodat hij goed warm is of pas na 50 km? ik heb eerst 600km gereden voordat ik mijn bx ging roetten na 5 jaar stilstand.
Succes verder
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
distri wordt sowieso goed nagekeken en indien nodig vervangen. Ik heb slechts een beperkte blik kunnen werpen op de riem en zag er opzich oké uit.
Dat Forte spul is geen toevoeging waarmee je daadwerkelijk rijdt, maar om slechts een half uur in het blok te hebben en daarna weer aftapt.
Tankreiniger zit er al in en de aanwezige diesel aangelengd met verse, was wel het minste wat ik doen nadat ik de wagen na 3 jaar aan het werk zet
die 50 km is een ruim getal.
in principe is het zo dat je motor en bak na ongeveer 20 km vrij aardig op temperatuur zijn (compleet).
ivm de tank/injector reiniger is die 50 km wel noodzaak, om alvast eea aan vuil uit je systeem te werken.
daarnaast is het het beste om de roetmeting te doen, als je motor goed warm is, en niet ff warm heeft staan tokkelen, en krap aan de 80 graden zit.
dus afspraak maken met de APK, en even voor je erheen gaat een half uurtje kachelen met je auto, ongeveer 50 km dus, wisselende belastingen erop, en dan de roetmeting doen.
en zelfs na 10 jaar stilstand is er nog niet zoveel loos hoor, verse olie en filter, frisse brandstof, en rijden met het spul.. tenminste wat de roetmeting aangaat dan.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:wel is tankreiniger injector reiniger in dit geval een aanrader.
Hoe en wat doet dat spul eigenlijk, het vuil losweken/oplossen in de tank ?
tank injector reiniger lost vuil en aanslag op, welke met de diesel dan meegenomen worden , in het fijnfilter blijven de dikkere vuiligheden achter, waarna de rest gewoon verbrand worden in de motor.
zeker met lange stilstand krijg je aanslag, denk maar aan je Bad thuis, nadat je het leeg hebt laten lopen..
die aanslag en troep lost op door die additief.
het reinigt ook de injectoren, en met name aanslag in en rond de nozzle’s.
denk wederom maar aan je douchekop..
mvgr wupke
Dat Forte spul was met alle waarschijnlijkheid de reden dat ik de klepstoters van mijn XM heb moeten vervangen. In ieder geval heeft het ze net ff over de rand geduwd. Ik kan je dus ten stelligste afraden om dat of andere aditieven in je olie te donderden. Daarentegen kan ik Wuppo’s tip onderschrijven om eens in de zoveel tijd een injectiereiniger in de tank te kiepen. Ik gebruik Wynns en heb het idee dat dat goed z’n werk doet.
Animal triste post coitum
Vandaag de olie ververst en APK laten uitvoeren…
Afgekeurd op de gordel LA voor de rest niets aan het handje
Morgen wordt ie herkeurd met een goede gordel en dan mag ik volgens de wet 1 jaar sturen.