Hallo mede BX-ers,
afgelopen weekend samen met een vriend naar mijn nieuwe aanwinst (BX GTi) met hydrolische problemen gekeken. Ik heb de auto een paar weken terug met een hydrolische storing gekocht.
Er was een groot lek op een retourleiding van de achtervering. Dit hebben we keurig kunnen vinden en kunnen herstellen. Het systeem is nu dicht en de LHM pomp er lustig op los, met name veel vloeistof op de retour van achteren…echter…ondanks het meerdere keren ontluchten van het systeem wil de achterkant niet omhoog komen, ook wil de LHM niet uit de ontluchtingsnippels op de achterklauwen komen stromen. Het lijkt alsof er achter geen druk is.
Bij het hard remmen is een duidelijk sissend geluid hoorbaar thv het rempedaal. Dit geluid verdwijnt hoelanger de rem is ingetrapt. Bij het ingetrapt houden van de rem komt de auto aan de passagiersachterkant omhoog! Echter niet aan de bestuurderskant. Bij het loslaten van de rem zakt de auto achter gelijk weer in. Aan de voorkant werkt alles goed, zowel vering, stuurbekrachtiging als rem.
Achter het rubber van de achterste hoogteregelaar is duidelijk LHM voelbaar. Wie oh wie kan er aangeven wat er mis is met mijn BX? Zijn dergelijke symptomen te verwachten met een defect aan de achterste hoogte regelaar of de remservo of beide? Of moet ik het ergens anders zoeken?
De BX staat er nu maar zielig bij, graag jullie tips!
M.vr.gr.
Cooper
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Je hebt twee leidingen verwisseld…. Er zijn in het familiewagenpark genoeg voorbeelden van hoe het wel moet, dus dat gaat vast lukken!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien helpt spoelen via de rem ontluchtings nippels?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Re: alsjemenou…? hydroliek?
Dat klinkt als een ingewikkeld verhaal. Je zou moeten beginnen met heel zeker te weten dat datgene wat er door de aderen stroomt inderdaad echt groen is en van acceptabele leeftijd. De inhoud van de ketel zegt niets over de LHM in het systeem, met name de leidingen naar achter.
Een remservo en een hoogteregelaar kunnen erg ongesteld worden van zwaar verouderde LHM in de leidingen. De achterremmen en de achtervering zijn via de remservo met elkaar verbonden. Als de remservo blijft steken dan kan de achtervering niet omhoog komen.
Ik zou in eerste instantie zeggen dat dit lijkt op een sterk vervuilde remservo. Volgens sommigen kunnen die dingen niet kapot - dat laat ik in het midden, ik heb ze nog nooit kapot gehad.
Reinigen kun je in eerste instantie door de remmen, met name de achterremmen fors met schone LHM door te spoelen. Volg de procedure van het LHM-verversen, met legen van de ketel en reinigen van de filters, en laat dan de remklauwen flink doorspoelen, plm 0.5 liter per klauw, afhankelijk van de kleur van hetgeen eruit komt.
Doe dit _in principe_ niet met lopende motor voor zover de situatie het bij jou toestaat, maar zeker wel met druk op de achteras omdat je anders lucht inlaat bij het opendraaien van de remnippels en het probleem alleen maar verergert. Schuimende LHM in het systeem verergert naar mijn idee de symptomen, je krijgt toch luchtbellen waar je ze niet wilt hebben.
Ik heb een BX gehad die ook aan de achterkant soms erg weigerachtig was maar meestal nog wel rijdbaar, na een zeer uitgebreide spoelbeurt (0.5 l / remklauw) was het probleem verdwenen om niet meer terug te komen in de rest van het leven van de betreffende auto.
Succes ermee.
Ich bin ein Breaker
stap 1/ demonteer de aanvoerleiding van de HR.
leg de bobine los ,en start even, er moet LHM gaan vloeien/spuiten.
stap 2/ controleer de HR, leg hem los van het kogel gewricht, en vloel of hij goed beweegbaar is.
zo ja, smeer dan de regelstangen op de torsieas.
motor starten en testen of het werkt.
nee? ga door met stap 3..
stap 3/ draai een M8 bout met teflontape in de remleidingaansluiting vanaf de remservo voor de achteras. (dit om vast te stellen of de lekkage voor of na de remservo komt).
start de motor en let even op erge lekkage bij de bout, zo ja beter afdichten, korte bout met koperen ring bv…zo nee, gewoon laten draaien ,en kijken of het achterwerk omhoog gaat.
zo ja, dan de oude situatie herstellen, maar de remservo vervangen/demonteren schoonmaken monteren.
het kan zijn dat de klep in de servo klemt door vuil, waardoor de achterkant geen veerdruk,en dus ook geen remdruk kan opbouwen.
spoelen is dan onmogenlijk.
zowiso kun je alleen spoelen in de hoogste stand, en dient dit te gebeuren met lopende motor, (karel en ik verschillen hier van mening)..
om schuimvorming te voorkomen in het reserviour , altijd zorgen dat er voldoende schone LHM inzit.
mocht het dan nog niet lukken, stuur me dan een Pb, dan geef ik je mn telefoon nummer, en kun je tijdens je pogingen bellen, ik praat je dan door de diagnose volgorde heen..
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:mocht het dan nog niet lukken, stuur me dan een Pb, dan geef ik je mn telefoon nummer, en kun je tijdens je pogingen bellen, ik praat je dan door de diagnose volgorde heen..
mvgr wupke
Hadden we daar geen forum voor dan?
Ich bin ein Breaker
jawel Karel, maar met het HD systeem bezig zijn als je er geen kenner in bent is al moeilijk genoeg.
als je dan even iemand kunt bellen die je erdoorheen praat “terwijl"je bezig bent ,is wel zo handig lijkt me.
de oorzaak zal de TS uiteindelijk echt wel posten lijkt me.
mvgr wupke
je hebt wel een hele mooie kar aangeschaft
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb pas geleden ook die leidingen vervangen, en ik had ook een sissend rempedaal. Het bleek dat ik de leidingen die op de remservo had gemonteerd verkeerdom had aangesloten. Heb je alle leidingen vervangen of slechts één?
Mooie bak heb je trouwens gekocht. Die heeft in zijn hoogtijdagen nog wel een paar maanden mijn bureaublad versierd.
Eveneens ben ik tevens ook.
bedankt voor jullie reacties jongens! Ik denk dat ik in eerste instantie de aansluiting van de leidingen op de remservo maar eens na moet kijken. Als ik de reactie van Martijn en Knackor zo lees (sissende rem) en het niet op druk krijgen van de vering en remmen achter zit daar in eerste instantie mijn vermoeden van de fout. Geeft het verkeerd aansluiten van deze leidingen een BX die met 1 kant van de kont ophoog gaat bij het intrappen van rem? Heeft iemand een voorbeeld van welke leiding waar op de remservo moet zitten?
De vorige eigenaar heeft de leidingen allemaal vervangen en als ik de kwaliteit van zijn werk zo heb gezien dan zou een omgewisselde leiding op de remservo helemaal niet zo onlogisch zijn. De auto heeft vermoedelijk na het vervangen van de leidingen niet meer gereden, de LHM zou allemaal nieuw moeten zijn. Ik heb er in ieder geval afgelopen weekend dik 5 liter doorheengejaagd.
Mocht ik dan weer vastlopen dan is een phonecall aan Wupke zo gepleegd!
Hoort de hoogteregelaar achter LHM achter de rubber afdichting te hebben?
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Cooper
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: alsjemenou…? hydroliek?
Cooper schreef:Bij het hard remmen is een duidelijk sissend geluid hoorbaar thv het rempedaal. Dit geluid verdwijnt hoelanger de rem is ingetrapt. Bij het ingetrapt houden van de rem komt de auto aan de passagiersachterkant omhoog! Echter niet aan de bestuurderskant. Bij het loslaten van de rem zakt de auto achter gelijk weer in. Aan de voorkant werkt alles goed, zowel vering, stuurbekrachtiging als rem.
De BX staat er nu maar zielig bij, graag jullie tips!M.vr.gr.
Cooper
Is dat niet normaal bij het remmen?
Is het geen BX Sport? Of is het een verbouwde GTi?
Heb je wel op de goeie manier ontlucht achter ??
Auto in hoogste stand, 1 kant oplrikken, nippel opendraaien en trappen maar op het pedaal. als de LHM vloeilijk stroomt, nippel dicht draaien en andere kant precies hetzelfde. Probeer dat eerst maar eens, voor je met de leidingen gaat lopen klooien. Begin altijd bij het simpelste
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
We hebben via de Haynes wijze ontlucht, dat gaat het zelfde als jij omschrijft, maar we konden trappen wat we wilden, er kwam praktisch niets uit de nippel. vreemvreemdvreemd.
Cooper schreef:bedankt voor jullie reacties jongens! Ik denk dat ik in eerste instantie de aansluiting van de leidingen op de remservo maar eens na moet kijken. Als ik de reactie van Martijn en Knackor zo lees (sissende rem) en het niet op druk krijgen van de vering en remmen achter zit daar in eerste instantie mijn vermoeden van de fout. Geeft het verkeerd aansluiten van deze leidingen een BX die met 1 kant van de kont ophoog gaat bij het intrappen van rem? Heeft iemand een voorbeeld van welke leiding waar op de remservo moet zitten?
Je hebt toch een Haynes? Daar staat het heel schematisch in (plaatje 1.1b). Alleen moet je de “bleed screw” vergeten, daar zit bij latere typen de aansluiting v/d achterremmen. Die 2 typen staan ook in de Haynes (bij mij plaatje 6.12).
Als je datgene wat de achterremmen zou moeten voeden losdraait dan zou de LHM je tegemoet moeten spuiten. Dan zit die dus op de verkeerde plek, want daar hoort geen druk op te staan.
En allicht dat er dan een retour knapt…
Ich bin ein Breaker
even theorie dan.
op de HR>aanvoerleiding. zou midden op de HR moeten zitten, de afvoer retour zit UIT het midden.
die gaat naar de servo,(rem) en vandaar middels T stuk op de remmen.
bel maar als je buzzy bent,ik droom het systeem zo voor je op, + werkwijze
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mocht je het zelf willen uitzoeken: http://www.citroenbx.nl, dan even naar techniek, onderhoud, LHM-techniek. Daar staat een schema van de leidingen die naar achter lopen. Ik heb er veel aan gehad met vervangen.
Eveneens ben ik tevens ook.