Vanmiddag tegen mijn principes in even doorgetrokken tot een 5500 toeren met de 2.1Td, en ik bemerkte in de koplampen van de mensen achter me een flinke walm. Nou hebben vrijwel alle diesels dat, maar ik vroeg me af hoe dat komt, waar het door wordt veroorzaakt, wat je er tegen doet, of dat slim is etc.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
1e zou al kunnen zijn dat alle roet in je pijp er uit wordt geblazen wat is blijven zitten bij rustig rijden.
Ouwe mopperkont
Een walm wordt meestal veroorzaakt door de turbo; bij het gaspedaal goed intrappen, wordt ogenblikkelijk een extra sloot diesel in de cilinders gegooid. De turbo moet dan nog beginnen met daarop te reageren, omdat die door de uitlaatgassen wordt aangedreven.
Er is dus al wel veel extra diesel, maar de extra lucht moet nog geregeld worden. Niet alle diesel kan dan verbrand worden, en dat zie je als een walm.
Toch? of zit ik er ontzettend naast?
nou, dat klinkt anders als een best logische reden. Maar dat zou niet verklaren waarom je bij doortrekken een walm blijft houden, en niet alleen 1 wolk en daarna niks.
Dus het moet een continu proces zijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nou… de turbo eilt eigenlijk altijd achter de dieselpomp aan, dus er is altijd even meer diesel dan lucht
En daar hebben ze dan weer motormanagement voor uitgevonden…
Eigenlijk zou je moeten kijken of je het nog hebt als de wagen op z’n top loopt, hehe
Groetjes Erik!
De TD12 had als eerste versie geen motormanagement ... maar ik zie ook zat moderne diesels die lekker walmen hoor
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Blijft het roeten aanwezig na een aantal keer doortrekken?
Als dat niet zo is, is het inderdaad achtergebleven roet in het uitlaatsysteem.
Ik doe dit een aantal keer vlak voor de roetmeting van de APK.
Alleen hoef ik maar tot ca 3000 toeren door te trekken in de 3e of 4e versnelling door in 1 keer plankgas te geven.
Hierdoor blaas je de boel even lekker schoon.
Blijft het roeten aanwezig, dan kan de verstelling van de brandstofpomp op basis van de turbodruk niet goed meer functioneren.
Het inspuitmoment wordt namelijk vervroegd bij een hogere turbodruk.
Werkt dit niet goed meer, wordt er voor een volledige verbranding van alle brandstof te laat ingespoten en komt het deels als onverbrand, dus roet, de uitlaat uit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Op de afsluitdijk opweg naar IJs zn top gepakt, 195 op de teller, 192 op de gps!!! En toen heb ik uiteraard heeeeel goed in de spiegel gekeken! Niks te zien, en ik lette heel goed op blauwe dingen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Op de afsluitdijk opweg naar IJs zn top gepakt, 195 op de teller, 192 op de gps!!! En toen heb ik uiteraard heeeeel goed in de spiegel gekeken! Niks te zien, en ik lette heel goed op blauwe dingen!
Dat is niet gek, de mijne haalt 185. Op sla-olie, dat weer wel.. Ook de mijne roet eerst even bij 3500 toeren en meer, zeker als je veel rustig rijdt.. en dan opeens wilt gassen.maar na een tijdje rookt ie niet meer.
En als ik de overdruk slang van de brandstofpomp haal, rookt ie ook helemaal niet meer, want dan krijgt ie de extra brandstof niet die de roet veroorzaakt. Maar dan is het bij een top van 160 bekeken.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
De mijne gaat veel harder.
walmen
mijn auto, een 2.5 td, had dat ook. Het bleek het begin van een lekke koppakking. Controleer dat maar eens.
dat is beetje appels met peren vergelijken, malle pietje heeft het hier over een zwarte roetwalm en als je koppaking stuk is / gaat heb je witte/grijze walm.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Harm schreef:Nou… de turbo eilt eigenlijk altijd achter de dieselpomp aan, dus er is altijd even meer diesel dan lucht
De pomp geeft pas meer brandstof als er in het inlaattraject druk wordt opgebouwd door de turbo, dus de turbo komt niet achter de pomp aan. Overigens heb ik ook een dikke wolk achter me als ik het gas diep intrap, maar dat werk goed tegen bumperklevers!
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat vind ik nog eens een wereldidee, achter de kathalisator voor de eertvolgende pot een injector waar je een golf olie in kan spuiten als er een klever achter je kruipt. Een paar druppels is genoeg en stinken als een bunzing.
(kunnen we beter niet doen?)
Han S schreef:Dat vind ik nog eens een wereldidee, achter de kathalisator voor de eertvolgende pot een injector waar je een golf olie in kan spuiten als er een klever achter je kruipt. Een paar druppels is genoeg en stinken als een bunzing.
(kunnen we beter niet doen?)
Gewoon op slaolie rijden, sindsdien heb ik geen bumperklevers meer…
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005