zomaar een balletje om op te gooien. Misschien heb ik gewoon teveel wagens en slopen is ook maar zoiets. Ik droom nog steeds van een speciale auto-ambulance
Is het hedentendage nog te doen (met de huidige RDW regels) om een carosserievariant zelf te bouwen? en aan wat voor eisen moet je dan voldoen? moet er een sterkte berekening bijgeleverd worden?
t zijn geen alledaagse vragen maar als iemand antwoorden heeft…. graag!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Op het lustrumevenement van de CX Club was iemand die een GTI Turbo 2 achter de achterportieren had doorgezaagd en omgebouwd tot oprijwagen (met hydraulisch geveerde dubbele achteras!). Daar paste precies een Prestige op…
Die auto reed rond op handelaarsplaten omdat ie hem hier vooralsnog niet door de RDW kreeg. Er staat me iets van bij dat hij de auto in Engeland op kenteken wilde laten zetten omdat dat hier niet ging (en daar wel). Vervolgens kon ie em dan wel weer invoeren omdat ie dan wel een (Engels) kenteken had. Zoiets.
Op de site van de CX Club staat misschien wel ergens een foto, of hier op het forum bij de nababbel van het evenement.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Er stond zo’n zelfbouw op het cx lustrum evenement op Stoetenslag.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mooie constructie! Ook wel een bijkomend voordeel: je rijdt rond met de ambulance mét Prestige achterop, en als de ambulance stukgaat rij je in de Prestige verder!
Eveneens ben ik tevens ook.
Die stond idd ook al op citromobile dit jaar. Toen ook op groene platen.
(maar daar mag hij helemaal geen rondjes mee rijden als de auto geen kenteken heeft)
ik vind trouwens de construcite met 3 assen er 1 teveel. Dat gaat wringen als een onmogelijke. Met 2 assen is het al een probleem om je banden heel te houden.
iemand enig idee wat de maximum (toegestane) aslast is van een CX break achteras?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:Die stond idd ook al op citromobile dit jaar. Toen ook op groene platen.
(maar daar mag hij helemaal geen rondjes mee rijden als de auto geen kenteken heeft)
ik vind trouwens de construcite met 3 assen er 1 teveel. Dat gaat wringen als een onmogelijke. Met 2 assen is het al een probleem om je banden heel te houden.
iemand enig idee wat de maximum (toegestane) aslast is van een CX break achteras?
Als je het echt netjes wilt maken dan maak je een systeem zodat je de achterste as kunt liften in een krappe bocht. (is standaard op touringcars met een sleepas)
ID 19P 1966
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Of meesturende achterwielen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:Of meesturende achterwielen…
Ik rij zeer regelmatig de nieuwste van Hool dubbeldekker met meesturende sleepas. Deze sleepas liften wij toch nog in een krappe bocht, scheelt in de slijtage van de banden en de draaicircel wordt toch nog wat kleiner. Dus en en zou het gemak combineren Mooi uitdaging lijkt me
ID 19P 1966
T is zuiver in de orienterende fase….Vandaar ook de vragen in de beginpost, z’n liftende achteras is wel leukidd, maar hoe resaliseer je dat technisch gezien?
CX GTi Turbo 2 - All Black
eigenlijk geen idee hoe dat bij bussen en vrachtwagens werkt. Bij bussen is het een tijdelijke functie, bij een snelheid hoger dan 40 km/h zakt de as weer automatisch. Vrachtwagen gebruiken deze functie continu als ze onbeladen zijn.
Zal eens vragen met behulp van welk systeem dit werkt.
ID 19P 1966
leuk, ben namelijk wel benieuwd
CX GTi Turbo 2 - All Black
het schijnt bij bussen als volgt te werken:
de vering van een bus is met behulp van luchtbalgen, doordat deze op druk gebracht worden kan de bus veren. Door dit systeem wordt ook de afstand tussen de ophanging en de as groter (anders is er geen veerweg). Nu wordt er als de as gelift wordt de lucht uit de balg van de te liften as gelaten. Hierdoor zit er geen druk meer in en wordt het wiel ook niet meer tegen het asfalt gedrukt maar in zijn neutrale stand (zonder veerweg) gelaten. Omdat de as ervoor wel de balgen op druk heeft staan raakt het achterste wiel het asfalt niet meer.
ID 19P 1966
Ik denk, dat als de achterwielen niet aangedreven worden, dat er ook geen problemen zijn zoals er zijn bij een achterwiel aangedreven vrachtwagen of bus.
Ik mag toch aannemen dat de CX voorwiel aangedreven is.
Dan zal er best wel wrijving zijn bij de achterwielen , maar niet zoveel als gesteldt wordt bij het voorgaande.
de cx is voorwiel aangedreven
maar welke auto zo je voor zo project willen gebruiken ?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citroenc2 schreef:de cx is voorwiel aangedreven
maar welke auto zo je voor zo project willen gebruiken ?
Kijk eens goed.. wat is de titel van dit topic :
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
@oldenhage quote is niet nodig
een cx maar wat voor 1 een serie 1 20 uit 76 of bijv een trd turbo 2 uit 88