Ik ben een groot fan van de Citroen DS (ooit in mn midlifecrisis zal er wel eentje komen) en heb dan ook wel de bekende DS-boeken staan.
Daarin staan vaak de diverse bekende plaatjes van de diverse ontwerpen van Bertoni. Deze bijvoorbeeld:
Ikzelf ben fan van de 3e neus die in 1967 op de markt kwam. Over het ontwerp daarvan heb ik echter nooit wat gelezen of ontwerptekeningen gezien. Iemand hier enig idee wie deze 3e neus ontworpen heeft en/of dat er plaatjes zijn van dit ontwerpproces?
Kortom, wie/wat zit er achter die geweldige derde neus van de DS??
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ze zeggen Opron, maar wel samen met Bertoni.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ze zeggen Opron, maar wel samen met Bertoni.
Naar aanleiding hiervan eens Opron + 1967 in google gegooid. Dan kom ik wel interessante dingen tegen. Namelijk dat de neus in 1964 al ontworpen was maar pas in 67 op de markt kwam. Ook is Opron bezig geweest om de achterkant van de DS aan te passen. Dat is gelukkig niet doorgegaan…
Er blijken wel degelijk plaatjes te zijn van de ontwerpen voor een 3e neus.
Het lijkt er idd op dat Opron verder gewerkt heeft op basis van schetsen van Bertoni. Citaat van een site van een Nederlandse kunstenares:
Frankrijk dus, in die tijd een permanente buiten-expositie van het werk van de beeldhouwer Flaminio Bertoni, Italiaan van oorsprong en schepper van: de Citroens type: Traction Avant, de TUB, later Camion HY, 2CV , ID, DS en Pallas. Bertoni was in 1964 plotseling overleden, de lampen van de Pallas ‘onder constructie’ achterlatend. En ik werkte bij dat ontwerpburo en ik zag de tekeningen op het buro van Destree liggen. Grappige auto dacht ik steeds, ook wel mooi en apart als je het vertrouwde beeld van de gangbare slee durfde loslaten… En zo werd ik verliefd op het werk van Bertoni. Die liefde is nog steeds niet over: ik reed 2CV , rijd Acadyane en sinds kort ook Camion HY.
Ik zou d’r kunnen mailen met de vraag of ze wat meer licht op de zaak kan werpen.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik zal mijn kleine Classic & Sportscar archief er even op naslaan, ik heb daar een interview met Opron in. In ieder geval is hij schuldig aan de vierkante lampen op de eend…
*edit*: dat artikel schrijft de dere neus aan Bertoni toe, onder wie Opron idd werkte bij Citroën. Bijvoorbeeld constant aan de DS, waar de Citroën-bazen een conventionelere neus op wilden. Uiteindelijk is n.a.v. de Panhard 24CT de derde neus tot stand gekomen. In ieder geval hadden de schetsen hierboven daar wel wat mee te maken.
Ander werk van Opron: de GS, de Ami 8 restyle, de Austin 1800 Aerodynamica (een concept-car), en de Renaults Fuego en Master (die bestelbus)... To quote Classic & Sportscar, april 2003, p. 110-113
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je ziet in die kleisculpturen de CX en de Sm al ontstaan. He paste alleen niet in dat tijdsbeeld….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
De neus met koplampen van de Panhard 24 is van het huis Pichon-Parat:
http://dsclub55.free.fr/newevent/index.php?T=&a=2004&n=hol&title=Hollande&page=1&z=6&spec=_241
In het boek ‘Style Opron’ staat ook dat Opron al in ‘64 bezig was met ontwerpen te maken voor het nieuwe front. Een mooie legende las ik ergens dat hij een gloedjenieuwe DS (tweede neus) liet aanrukken in zijn atelier, de voorkant met een voorhamer aan puin sloeg en er met gips zijn ontwerp voor de laatste neus op realiseerde… Tsja, wie het weet…?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kees-Jan,
De 24CT was de inspiratie, naar het schijnt, voor e Derde Neus.
De legende die je noemt gaat er ook rond over de Ami 8 restyle: Bertoni schijnt een nageltjenieuwe Ami 6 uit elkaar te hebben gerukt op rechtstreeks op de body te gaan stylen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat gelooft gelukkig niemand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
En zo werd ik verliefd op het werk van Bertoni. Die liefde is nog steeds niet over: ik reed 2CV , rijd Acadyane en sinds kort ook Camion HY.
Acadiane en de HY zijn niet eens door Bertoni ontworpen. Dus of deze bron nu zo betrouwbaar is…....
Jeroen
Ik heb van Bertone online een keer een stuk film zitten kijken dat hij samen met een Nederlandse gozer (autojournalist?) op zoekt gaat naar de ultieme auto.
Maar waar ik dat gezien heb :
Edit: reeds gevonden: Ook te vinden (in ‘t klein op eric’s citroworld. Iemand enig idee waar je de video groter kunt bekijken?
In het clubblad heeft een aantal jaren geleden een verhaal gestaan waarin de theorie stond dat Raymond Loewy de derde neus ontworpen heeft. Loewy is zon beetje de vader van het industrieel ontwerp en heeft aan de wieg gestaan van het Coca Cola flesje en nog zo wat van die klassiekers. Of het waar is ik weet het niet. Het was wel een Fransman en in die La Bombe stonden foto’s van hem in een derde neus. Ook googelde ik net een link waarin stond dat het Bureau van Loewy samenwerkte met Citroen in die tijd. Enfin het zou wel verklaren waarom die derde neus de mooiste is
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In ieder geval was Ray Loewy géén Fransman! Maar zijn Studebaker Avanti is wél een mooie auto, die ook laat zien dat Loewy ook al vroeg met gladde neuzen in de weer was…
Of hij met Citroën samengewerkt heeft durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Welles:
Raymond Loewy
From Wikipedia, the free encyclopedia
Raymond Loewy (November 5, 1893 - July 14, 1986) was one of the best known industrial designers of the 20th century. Born in France, he spent most of his professional career in the United States, where he influenced countless aspects of American life.
Hij is wel genaturaliseerd tot Amerikaan op 45 jarige leeftijd.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O! dan is het dat… Ik altijd denken dattie Amerikaan was - en dat klopt maar half…
Deze gaat bij de collectie autistische onzinweetjes Thnx!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Willeam schreef:Ik heb van Bertone online een keer een stuk film zitten kijken dat hij samen met een Nederlandse gozer (autojournalist?) op zoekt gaat naar de ultieme auto.
Dat was niet Bertone en ook niet Bertoni, maar Opron.
Penny Lane schreef:
Deze gaat bij de collectie autistische onzinweetjes Thnx!
Geweldig!
@jaco: ach ja, ik bedoelde ook Opron. Haal weer van alles door elkaar.