Ik wist niet zeker of ik dit bericht bij Het Grote Vreugdetopic moest zetten, bij Post Hier Uw Foto’s, of hier in het algemene BX-topic. Toch maar voor het laatste gekozen, aangezien het toch om de eerste dag met mijn nieuwe aanwinst gaat
Het heeft even geduurd voordat ik de Leader kon ophalen, aangezien de vorige eigenaar gister pas het deel 3 van het kenteken had teruggevonden, maar vandaag is ie dan officieel van mij.
Zo heb ik ‘m meegenomen, voor 250 euro:
Allereerst viel het me op dat de vering echt helemaal op was: hij stuiterde 10 keer na bij elke drempel
Gelukkig kon ik van Citroënspecialist Rob Huijben een speciale veerbollensleutel lenen, om de voorbollen van mijn BX14 op LPG (confortbollen) over te zetten op de Leader. Helaas zat de voorraadbol van de BX14 te vast, en das jammer, want de voorraadbol van de Leader is kapot: hij tikt 1 keer in de 4 à 5 seconden, en bij een standje hoger zetten wordt de tikfrequentie zo groot dat het lijkt alsof er een mitrailleur wordt afgeschoten
Hier zie je rechts een oude veerbol van de Leader, links een confortbol van de BX14:
En zo zitten er in ieder geval al 2 goede bollen op de Leader. (De voorraadbol en de achterbollen laat ik vernieuwen bij Chyparse):
Goh, wat een verschil in vering zeg!! Een drempel kon weer enigszins normaal genomen worden, al is het nog zeker geen zweefgevoel…
De eerste rit ging naar Citroënspecialist Jan van Gompel, die 4 originele Leader-wieldoppen voor me klaar had liggen.
Helaas ging tijdens het monteren van de wieldop rechtsachter iets fout en brak de dop Gelukkig kon ik een 5e wieldop gratis meenemen Topgasten daar bij Van Gompel !!!!! Nogmaals dank.
Ook nog even de Digit gefotografeerd die Van Gompel daar heeft staan, te koop voor € 1.500
En dan ziet het resultaat er naar mijn mening een stuk beter uit. Een Leader hoort nou eenmaal Leader/GT/Digit/TRD-wieldoppen te hebben, en zeker niet de wieldoppen van een TGI/TGD die er nu op zaten :kotsen
Uiteraard direct de gele koplampen gemonteerd
En tijdens het rijden ziet het er dan zo uit op het dash
Al met al ben ik ontzettend blij met deze mooie BX Leader type 1. Het voelt weer erg goed om weer een type 1 te hebben.
Toch maakt de koppeling een raar brommend geluid wanneer ik de koppelingspedaal intrap en omhoog doorschakel, helaas in elke versnelling. De koppeling moet dan ook zeer spoedig worden vervangen. Ook gooi ik er een 16TRS-dash in, zodat ik een toerenteller, een klokje en een oliepeilmeter heb. Daarnaast ga ik het gehele dashboard vervangen door een veel mooier grijs exemplaar (wie wat bewaart, heeft wat ).
Door de vorige eigenaar zijn er nogal wat dingen in de carrosseriekleur gespoten. Die zal ik, op de bumpers na, allemaal vervangen door originele exemplaren. Zo zet ik morgen een reserve-ruitenwissermotor + ruitenwisser op de Leader, komen er weer zwarte spiegels op, en zelfs de middenconsole wordt vervangen, want ook die is gespoten in zilvergrijs
Kortom, ik ben zeer gelukkig met deze auto, en kan er voorlopig lekker aan klussen.
Oja, de carburateur moet nodig worden afgesteld, want hij zuipt momenteel als een tierelier, zo’n 1 op 10 gok ik. En das nie goe.
Binnenkort meer updates over de Leader.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Re: YESSSS: BX Leader
Hmmm, eindelijk de Leader met z’n originele doppen, zeer netjes! Gele lampies, die moet ik ook nog hebben. Type 1 freaks in hart en nieren Kom binnekort nog maar es langs, kunne ze samen op de foto
Groets Sam
Gefeliciteerd kerel met je mooie auto. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
onwijs mooie bx
vindt type 1 toch altijd nog heel erg mooi.
als ik later rijk ben en weer een baan heb en een mooi huis met garage komt er ZEKER weer een bx
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Congratulations
leader
Mooie bix voor weinig veel plezier zal wel lukken denk ik overegens was voor mij de term comfortbol wel nieuw zit er veel verschil in rijden ???
weet ook niet wat er bij mij inzit gaaf dat je hem weer helemaal orgineel gaat maken zo hoort het.ben ook direct overtuigd ik wil ook de gele lampen!
bx natuur
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Erg vet hoor Wouter! Ik hoop dat je er erg veel plezier mee hebt
Zeer nette strakke kar!!!
En ik kan me voorstellen dat je zegt dat die andere wieldoppen niet stonden. Ik vond ze ook niet staan op je leader!
Maar dat met die spiegels en bumpers.. Och dat ziet er toch best netjes uit!!!
Ik vind het een zeer fraaie bx. Zon leader. Bij mij in de buurt heeft er ook altijd 1 gestaan. MAar die was echt op !!!
En dan heb ik het alleen over de buitenkant. Dan zal die inwendig ook wel uitgeleefd zijn. JOuw leader ziet er tenminste nog strak uit.
Dan zul je ff een paar dingetjes moeten vervangen omdat ze niet meer lekker gaan.!! zoals die koppeling waar je het over had.
Maar jah, das denk ik dan ook niet zo erg. Omdat de prijs ernaar was. (aanschaf)
Zeer veel succes dr mee|!!!
Mvg Joost
Bedankt voor alle complimenten! :headbang
Vandaag eens een beginnetje gemaakt met de radio aan te sluiten, maar het werd te donker om nog iets te zien. Het enige interieurlampje op de linker B-stijl is kapot, dus dan heb je echt iets als een looplamp nodig om in het donker te kunnen werken…
Ik weet dat de bumpers een verkeerde kleur hebben, maar aangezien ze zo mooi gespoten zijn en mooi glimmen heb ik er wel vrede mee
Bij Jan van Gompel hebben ze wel nieuwe type 1 bumpers liggen à € 110 per stuk of € 175 voor 2, maar dat vind ik voorlopig te duur. En daar komt bij dat je de bumpers toch niet ziet als je achter het stuur zit
Ook vandaag nog wat nieuwe foto’s gemaakt:
De enige foto van de Leader en de BX14 op LPG samen, want een kwartier na het maken van de foto is de BX14 opgehaald door het sloopbedrijf
Niet alleen de bumpers, spiegels en ruitenwisser zijn in de verkeerde kleur gespote, zelfs het voorste deel van de middenconsole is meegespoten
Morgen komt daar dus de middenconsole op van de gesloopte BX14 op LPG:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik vind het persoonlijk geen mooie BX, maar dat komt omdat het een type 1 is. Veel succes met het in originele staat terug brengen van de Leader.
WYD schreef:Ik vind het persoonlijk geen mooie BX, maar dat komt omdat het een type 1 is.
Dat mag je vinden
Persoonlijk vind ik de type 2/3 weer helemaal niks: saai dashboard, saaie bumpers, etc. oftewel veel te weinig charme voor een Citroën
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het doet me goed dat er weer een Leader gered is. Ik heb er 6,5 jaar een gehad. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat jammer van de zilvergrijs gespoten bumpers; doet wel iets af aan de totale lijn. Belangrijkste is natuurlijk dat-ie technisch goed is en lekker rijdt! Type 1 is stoer!
(Als je ooit weer donkergrijze bumpers er op kunt krijgen zou ik dat wel doen )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Het doet me goed dat er weer een Leader gered is. Ik heb er 6,5 jaar een gehad. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat jammer van de zilvergrijs gespoten bumpers; doet wel iets af aan de totale lijn. Belangrijkste is natuurlijk dat-ie technisch goed is en lekker rijdt! Type 1 is stoer!
(Als je ooit weer donkergrijze bumpers er op kunt krijgen zou ik dat wel doen )
Technisch is ie denk ik wel in redelijke staat, al moet ik alles natuurlijk nog leren kennen bij deze liggende 150-motor. De koppeling zal na vervanging een groot deel bijdragen aan een verbetering van de prestaties.
Ik heb nog een grijze type 1 voorbumper op voorraad, maar daar zitten GT-strips op, en die vind ik lelijk… Het staat niet op een Leader, en wanneer ik die strips eraf zou halen hou je allemaal kleine gaatjes over…
Voorlopig hou ik die bumpers er lekker op, ooit zullen ze wel vervangen worden.
Bassman, heb jij ook een type 1 Leader gehad trouwens?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
WYD schreef:Ik vind het persoonlijk geen mooie BX, maar dat komt omdat het een type 1 is. Veel succes met het in originele staat terug brengen van de Leader.
Me 2, maar hij ziet er netjes uit hoor…...
pff als ik niet oppas koop ik straks weer een bx
* rillingen krijgt
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:pff als ik niet oppas koop ik straks weer een bx
* rillingen krijgt
Waarom oppassen ? Gewoon doen !!!! Je leeft maar een keer… dan koop je gelijk een 16v fftopic