Hallo allemaal!
Voor ik van wal steek zal ik me even voorstellen, Robin, 24 jaar en student te Enschede.
Mijn hele familie rijdt al zo lang ik me kan herinneren Franse auto’s en met name Renaults, mede daardoor ben ik verslaafd geraakt aan het Franse comfort (maar dat kennen jullie vast wel!)
Al een tijdje ben ik aan het speuren naar een dieselwagen om mijn Renault 9 (ze bestaan nog!) te vervangen. Het ziet er naar uit dat ik in de toekomst wat meer kilometers ga maken dan mijn portemonnee op benzine aan zal kunnen. Daarnaast ben ik het gepiel met storingsgevoelige benzinemotoren en weigerachtige carburateurs meer dan zat.
Zo wil ik misschien een BX diesel aanschaffen. Ze zijn redelijk goedkoop - hey, ik ben student! - aan te schaffen, zien er gaaf uit en het Franse Gevoel zal er ongetwijfeld dik inzitten.
Nu voelen jullie de vraag al aankomen: Wat kunnen jullie zeggen over de betrouwbaarheid van de BX diesels? Wat zijn de bekende probleemplekken? Wat kan ik er van verwachten? Anders gezegd: bekeer mij!
groet,
Robin
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik zou zeggen rij er een keer in en je bent meteen verkocht.
Heb zelf ervaring met de TRD een gewone diesel en die rijdt lekker soepel, en vooral zuinig!
Kortom:
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wel, ik kan je in ieder geval vertellen dat dat gepiel waar je het over hebt wel verleden tijd zal zijn bij een BX diesel. Als er een ding is dat nooit problemen geeft bij mijn BX is het wel de motor, die doet het altijd zonder problemen, ondanks de bijna 350.000 km die er nu op de teller staat.
Als je voor een BX gaat shoppen zul je eigenlijk op een aantal specifieke BX zaken moeten letten, zoals de bekende achterdraagarmlagers, het hydraulische systeem (leidingen!, let ook op lekkages) en roest aan het subframe (dit komt vooral voor bij de vroege modellen, desondanks heb ik er pas geleden ook nog mee te maken gehad). Tevens wil -zoals bij de meeste Fransozen- de elektriek wel eens een storinkje vertonen, maar bij de BX is dit zeker niet erger dan bij haar klassegenoten, is althans mijn ervaring!
Staar je overigens niet blind op de kilometerstand, de staat van onderhoud is veel belangrijker. De diesels kunnen makkelijk de 500.000 km halen, zolang die maar op tijd haar verse plasje olie krijgt. Een regelmatig bereden BX verdient enigszins de voorkeur, exemplaren die een tijdje hebben stilgestaan willen nog wel eens wat hydraulische probleempjes hebben, alsmede een waterpomp die na verloop van tijd de geest geeft. Distributieriemen behoren elke 80.000 km vervangen te worden, het is aan te raden om in zo’n geval ook direct de klepspeling te laten checken, omdat daarvoor die riem er toch af moet.
Verder maakt het qua betrouwbaarheid niet uit of je een turbodiesel hebt of een gewone, alhoewel een turbo natuurlijk ook kapot kan gaan. Als het je om goedkoop rijden gaat, zoek dan een gewone diesel, ook al omdat de turbodiesel simpelweg wat duurder in aanschaf zal zijn.
Verder schijnen diesels boven de 3 ton wel eens wat olie te lekken, zolang dat geen ernstige vormen aanneemt is dat vrij normaal. Mijn blok is overigens nog kurkdroog van onderen, dat kan dus ook.
Verder kan ik je adviseren om een BX van na ongeveer 1990 te zoeken (die met de rookkleurige achterlichten), omdat de hydraulische leidingen daarvan geplastificeerd zijn, en daardoor minder roestgevoelig. Kijk verder of de pomp niet te vaak tikt, 1 keer per 10 seconden is toch wel zo’n beetje de ondergrens. Als dit vaker gebeurt kan het zijn dat de voorraadbol simpelweg op druk gebracht moet worden, maar het kan ook een indicatie zijn voor andere ellende.
Verder moet ze, zodra het systeem op druk is, vrij vlot omhoog komen. Als je een exemplaar met stuurbekrachtiging treft, dan behoort deze niet schoksgewijs te sturen, anders kan dit wijzen op een interne lekkage in het HP (hydropneumatische) systeem, of een hydraulische pomp die zijn beste tijd heeft gehad.
Last but not least: de prijs zegt niet alles! Je kunt soms voor een vriendenprijsje een goede doch niet al te mooie BX op de kop tikken, terwijl iemand anders een mooie BX koopt en daar een aardige som voor neertelt, waarna het een rampenbak blijkt te zijn. Nogmaals, de staat van onderhoud is eigenlijk het belangrijkste!!
Hopelijk kun je wat met deze informatie, in elk geval succes met je zoektocht!
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
inderdaad betrouwbaar:
km stand van nu is 392.000KM en altijd starten en lekker kachelen.
De vorige break die we hebben gehad was tot de 572.000KM gekomen toen moest zo’n beetje alles vervangen worden dus helaas afscheid van genomen.
572.000KM das wel heel veel !!! Bewijst maar weer hoe goed onze motorblokkies wel nie zijn (met een dosis geluk natuurlijk!)
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja dat was echt een goede auto. De fijne kleur rood die na zoveel km mooi roze was geworden. ja geluk moet je altijd hebben vind ik maarja als je een goed onderhouden bx van een liefhebber kan kopen dan heb je in ieder geval minder geluk nodig!
BX is gewoon een goede en fijne auto om te rijden (als je kijkt naar degene die te koop staan en je neemt daar de gemiddelde km stand van en je kijkt hoeveel er nog rond rijden dan kun je vrij eenvoudig 1 conclusie trekken!!!!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zeg Bram, waar blijf je nou? Ik had je nu toch wel hier verwacht!
Bram where are you :listen ????
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden! Ik ga vanavond eens even struinen naar wat technische specificaties van de verschillende diesel-BXen. Van Renault ben ik erg op de hoogte maar van Citroën… Het dichtste wat ik ook bij een Citroën heb gereden was een Fiat Ducato, kun je nagaan…
Bram is de lokale BX-predikant?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bram is inderdaad door zichzelf uitgeroepen tot PSA diesel fan… maar die motortjes zijn tamelijk onverwoestbaar, alleen turbos moet je op blijven letten dat ze niet te warm worden. Vooral de 25 Turbo Diesel 2 in de CX is een beetje een probleem kindje, maar in de BX is zeker de ongeblazen diesel een onverwoestbaar apparaat. Ik krijg de indruk dat de turbo diesel in de BX ook eist dat je een goed oogje in het zeil houdt, maar daar ben ik minder goed op ingelezen dan de CX. Het ultieme is de mpostma oplossing: 2.1 td motor uit XM in je BX lepelen. Superbetrouwbare turbodiesel en het gaat als een tierelier… maar daar kan Marten je beter zelf meer over vertellen, zwerft vast ergens een draadje over.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
De PSA 1.9d is inderdaad een geweldig stukje betrouwbare techniek, start altijd en je hebt er -behalve aan onderhoud- dan geen kosten aan.
Het enige wat ze soms een beetje plaagt is de aanvoer slang van de diesel onder de motorkap. ik dacht dat die net als bij de Xantia van staal zijn alleen het laatste stukje onder de motorkap niet. Het komt weleens voor dat de slang onder de motorkap haarscheurtjes krijgt. De motor start dan nog wel al duurt het iets langer omdat de diesel dan ondertussen weer terug gelopen is naar de brandstoftank in plaats van in de leiding te blijven hangen…Dit komt dus doordat er dan geen volledige vacuum in de slang zit..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
gti_styling84 schreef:572.000KM das wel heel veel !!! Bewijst maar weer hoe goed onze motorblokkies wel nie zijn (met een dosis geluk natuurlijk!)
Vanmiddag op de sloop gevonden: BX 19 TGD met 508.510 km
Robin, succes met je zoektocht!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hopelijk rij ik em weer op nul!
bijna 509.000 km? HOLY SMOKES!
Je zou in plaats van de teller terugdraaien bijna denken aan de teller vooruitdraaien
Mensen ik weet ongeveer genoeg, ik ga mijn zoektocht voortzetten en ik hou jullie op de hoogte. Zal jullie nog wel vaak genoeg lastig vallen met mijn vragen maar voor nu ben ik even uitgevraagd. Bedankt!
Robin
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
sans-pareil schreef:...Ik krijg de indruk dat de turbo diesel in de BX ook eist dat je een goed oogje in het zeil houdt, maar daar ben ik minder goed op ingelezen dan de CX.
Die turbodiesel van de BX is van een heel andere orde hoor. Het blok is gewoon hetzelfde als die van de ongeblazen versie (iets kleinere cyl.inhoud, da’s alles) en kunnen net zo lang mee gaan. Maar een aantal turbo-specifieke zaken dienen inderdaad wel in de gaten gehouden te worden: altijd rustig warm rijden, dus niet gelijk al flink trappen (ook atmosferische motoren zullen je daar trouwens dankbaar voor zijn), na een flinke snelwegrit de motor even een minuutje of 2 laten afkoelen, en tijdig olie verversen omdat de turbo voor zijn lagering van goede olie afhankelijk is. Dit laatste is heel belangrijk voor de levensduur van de turbo!
Maar als deze punten in acht worden genomen is de turbodiesel van de BX een probleemloos apparaat!!
Gezien het bovenstaande is de turbodiesel wel veel meer een lange afstandsstayer dan de gewone diesel. Niet omdat de gewone diesel niet geschikt zou zijn voor lange afstanden (wel degelijk!!), maar omdat een gewone diesel wat minder kritisch is voor gebruik bij kortere afstanden, omdat je je immers niet druk hoeft te maken om die turbo. Alhoewel me dat nog nooit heeft tegengehouden om de BX te gebruiken voor een kort ritje, daar heb je immers toch een auto voor? Gewoon een kwestie van rijden met gevoel voor de techniek in het vooronder.
Robin schreef:bijna 509.000 km? HOLY SMOKES!
Je zou in plaats van de teller terugdraaien bijna denken aan de teller vooruitdraaien
Mensen ik weet ongeveer genoeg, ik ga mijn zoektocht voortzetten en ik hou jullie op de hoogte. Zal jullie nog wel vaak genoeg lastig vallen met mijn vragen maar voor nu ben ik even uitgevraagd. Bedankt!
Robin
No problem, daar is het forum voor