Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Beste forummers,
Onlangs is een XM V6.24 serie 1 (met de beruchte motor ) van een klant te koop aangeboden, bij de Citroendealer waar ik een bijbaantje heb. Zij doet de XM weg, omdat ze al behoorlijk op leeftijd is (zeg maar bejaard) en haar man een tijdje terug is overleden. Zij waren feitelijk de eerste eigenaar van deze auto in 1994.
Deze XM was de eerste 2,5 jaar (maart 1992 tot november 1994) een demo van Citroën Nederland en heeft in die tijd zowat alle Citroën dealers van Nederland gezien . Wellicht zijn er mensen op het Citroën-forum, die vroeger met deze XM hebben proef gereden.
Ook Autovisie heeft deze XM gebruikt bij een vergelijkingstest tegen een Jaguar, aldus een vriend van me.
De kleur is vert Vega, net 200.000km op de klok en heeft een fabrieksschuifdak.
Alleen de deuren hebben een deukje of lichte krassen en de bestuurdersstoel is licht versleten aan de wang van de rugleuning. Van de bijrijderstoel is de zitting licht versleten.
Ik heb mijn baas gevraagd om de XM op de brug op (verborgen) gebreken te zoeken en op te schijven. Morgen krijg ik te horen wat er allemaal aan mankeert.
Morgen ga ik met deze XM goed en lang proefrijden. Ik ga een heel laag bod uitbrengen, want alleen voor een habbekrats zou ik wel zin hebben (mits de auto in redelijke staat is) om deze XM mooi te maken en te houden.
Nu is mijn vraag aan jullie: deze XM kopen en opkappen of toch laten staan (ivm type motor)?
p.s. foto`s zal ik morgen maken.
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
het is een prima motor bij de juiste zorg! goede en op tijd olie en goed warm rijden voor je de pk’s gaat gebruiken.
verder rijdt het als een droom tot je de garage rekening weer is ziet.
maar alleen citroen dealers hebben iets tegen deze motor een specialist zal je een heel ander antwoord geven.
een dealer wordt gewoon al moe als die xm voor zijn deur ziet stoppen een specialist ziet er een uitdaging in!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij de Citroen dealer waar ik werk, hebben ze gelukkig geen moeite met deze motor.
Ik geloof ook dat deze motor gevoelig is voor slecht onderhoud en het niet rustig laten warmrijden. Het geluid van deze motor vind ik fantastisch!
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
zik ook een db-ketting in scheelt weer wat onderhoud/kosten
heb je zelf 2 rechterhanden : anders kan en ga je het wellicht in je portemonee voelen en dat wil geen enkele citroen rijder.
let ook op de bekende problemen / koste posten zoals het uitlaatspruitstuk en alles wat daar achter zit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gelukkig heb ik 2 rechterhanden en kan altijd gebruik maken van de werkplaats, anders kan ik niet eens mijn huidige XM rijden!
In Ridderkerk heb je Atec tuning en die kunnen voor schappelijke prijzen RVS uitlaten maken.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Gewoon doen!! je kan er altijd nog een sloop projekt van maken.
Het is wel het neusje van de XM zalm namelijk.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
eXpelliarMus schreef:Gewoon doen!! je kan er altijd nog een sloop projekt van maken.
Het is wel het neusje van de XM zalm namelijk.
Een sloopproject kwam ook even in mijn gedachten langswandelen, maar voorlopig heb ik daar geen tijd voor. Ik hoop meer dat deze XM mee zal vallen, morgen weet ik meer.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Kopen dat ding! Zijn, als ze nog rijdend zijn, bijna museumstukken.
Je zult veel plezier hebben van een goede Type 1 V6.24. Juist die ietwat rauwe motor doet het hem! Gewoon een ruwe diamant, die hele auto.
De ultieme klassieker van de toekomst.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Matthijs2006 schreef:Kopen dat ding! Zijn, als ze nog rijdend zijn, bijna museumstukken.
Je zult veel plezier hebben van een goede Type 1 V6.24. Juist die ietwat rauwe motor doet het hem! Gewoon een ruwe diamant, die hele auto.
De ultieme klassieker van de toekomst.
Pas als de XM ook in technisch opzicht meevalt, heb ik interesse. Afgelopen juni APK met een beurt gehad, dus ik heb nog goede moed.
Mij gaat het ook om die enorme mooie motor, die heeft meer koppel vooral onderin dan mijn V6 12v.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Heeft deze XM V6.24 wel de nokkenas-modificatie gehad?
Hmm, denk het wel, anders had ie de 200.000 km niet gehaald.
Kijk, dan gaat ie nog wel een tijdje mee, motorisch!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Matthijs2006 schreef:Heeft deze XM V6.24 wel de nokkenas-modificatie gehad?
Hmm, denk het wel, anders had ie de 200.000 km niet gehaald.
Kijk, dan gaat ie nog wel een tijdje mee, motorisch!
Dit heb ik aan mijn baas gevraagd of hij dat kan achterhalen. Ik hoop het wel, het is een auto van Citroen Nederland geweest….Als de 2 ton gehaald is, lijkt me ook ok.
Ik weet alleen niet tot wanneer de nokkenas modificatie toepassing is gedaan door de dealers en vanaf welk org nummer het vanaf fabriek is gedaan.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Matthijs2006 schreef:Kopen dat ding! Zijn, als ze nog rijdend zijn, bijna museumstukken.
Je zult veel plezier hebben van een goede Type 1 V6.24. Juist die ietwat rauwe motor doet het hem! Gewoon een ruwe diamant, die hele auto.
De ultieme klassieker van de toekomst.Pas als de XM ook in technisch opzicht meevalt, heb ik interesse. Afgelopen juni APK met een beurt gehad, dus ik heb nog goede moed.
Mij gaat het ook om die enorme mooie motor, die heeft meer koppel vooral onderin dan mijn V6 12v.
vergeet die verd… APK nou eens dat is troep: zegt niets over de xm. zegt alleen maar dat ie gebruik mag maken van de openbare weg !!! dus ga bij aankoop niet !!! uit van de APK maar dit wist je natuurlijk al.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Citrophile schreef:Matthijs2006 schreef:Heeft deze XM V6.24 wel de nokkenas-modificatie gehad?
Hmm, denk het wel, anders had ie de 200.000 km niet gehaald.
Kijk, dan gaat ie nog wel een tijdje mee, motorisch!
Dit heb ik aan mijn baas gevraagd of hij dat kan achterhalen. Ik hoop het wel, het is een auto van Citroen Nederland geweest….Als de 2 ton gehaald is, lijkt me ook ok.
Ik weet alleen niet tot wanneer de nokkenas modicatie toepassing is gedaan door de dealers en vanaf welk org nummer het vanaf fabriek is gedaan.
O?
Hmm…
Volgens mijn is die mod nooit gedaan af-fabriek of af-dealer met het ZPJ V24-blok!?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Matthijs2006 schreef:Citrophile schreef:Matthijs2006 schreef:Heeft deze XM V6.24 wel de nokkenas-modificatie gehad?
Hmm, denk het wel, anders had ie de 200.000 km niet gehaald.
Kijk, dan gaat ie nog wel een tijdje mee, motorisch!
Dit heb ik aan mijn baas gevraagd of hij dat kan achterhalen. Ik hoop het wel, het is een auto van Citroen Nederland geweest….Als de 2 ton gehaald is, lijkt me ook ok.
Ik weet alleen niet tot wanneer de nokkenas modicatie toepassing is gedaan door de dealers en vanaf welk org nummer het vanaf fabriek is gedaan.O?
Hmm…
Volgens mijn is die mod nooit gedaan af-fabriek of af-dealer met het ZPJ V24-blok!?
Ik weet ook niet precies hoe dat is aangepakt met die modificatie, morgen hoor ik het wel.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
citroen23 schreef:Citrophile schreef:Matthijs2006 schreef:Kopen dat ding! Zijn, als ze nog rijdend zijn, bijna museumstukken.
Je zult veel plezier hebben van een goede Type 1 V6.24. Juist die ietwat rauwe motor doet het hem! Gewoon een ruwe diamant, die hele auto.
De ultieme klassieker van de toekomst.Pas als de XM ook in technisch opzicht meevalt, heb ik interesse. Afgelopen juni APK met een beurt gehad, dus ik heb nog goede moed.
Mij gaat het ook om die enorme mooie motor, die heeft meer koppel vooral onderin dan mijn V6 12v.vergeet die verd… APK nou eens dat is troep: zegt niets over de xm. zegt alleen maar dat ie gebruik mag maken van de openbare weg !!! dus ga bij aankoop niet !!! uit van de APK maar dit wist je natuurlijk al.
Dat wist ik al, daarom laat ik de XM op alle verborgen gebreken checken.
Mijn huidige XM heeft/had ook zoveel achterstallig onderhoud, ik begin er een beetje moe van te worden en ieder jaar door de APK(met de vorige eigenaar).......
Afgelopen mei werd mijn XM afgekeurd (mijn 1e APK met deze auto) op achterwiellagers, stuurhoes en nog wat aantal dingen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Wat moet die 24V kosten dan?