1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Opknappen houtinleg
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 06 oktober 2007 10:51 AM

All,

In het leren interieur dat ik vandaag in ga bouwen zit veel houtinleg verwerkt, portieren, dashboardkastje en console. Dit is nog in tiptop staat, echter wel erg licht geworden. Heeft iemand ervaging met het lakken hiervan? Wordt het dan net zoals de voordeur die je in de jachtlak zet weer donkerder? Alles zit nogal in het zicht dus een proefstukje blijf je zien als het niets wordt.

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 oktober 2007 12:02 PM
  [ # 1 ]

Licht opschuren (met de nadruk op ‘licht’ (dun fineer)) en vervolgens met notenhoutbeits in meerdere dunne laagjes lakken. Ik heb alle stukken los naast elkaar gelegd en de delen die lichter waren kregen 1 a 2 laagjes beits meer dan de donkere delen. Het ziet er weer uit als nieuw, maar ik ben dan ook wel een enorme geweldenaar als het op schuren en beitsen aankomt.  Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 06 oktober 2007 10:45 PM
  [ # 2 ]

Thanks voor de tip, zal eens kijken of ik ook een geweldenaar in met beleid schuren kan worden Very Happy Very Happy
Was al bang dat het heel dun was en dan is elke tip welkom

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 11 oktober 2007 09:11 PM
  [ # 3 ]
Serge schreef:

Licht opschuren (met de nadruk op ‘licht’ (dun fineer)) en vervolgens met notenhoutbeits in meerdere dunne laagjes lakken.

Welke korrel raad je aan, Serge?

Is die notenhoutbeits transparant? Ben naar een doe-het-zelf-zaak geweest, maar daar word ik uitgelachen als ik om ‘notenhoutbeits’ vraag en wordt mij gezegd dat zoiets niet bestaat. Doe ik iets verkeerd?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 oktober 2007 09:22 PM
  [ # 4 ]

Neem gewoon een fijne korrel. Het gaat er alleen maar om dat je de ondergrond een beetje opruwd. Waar die bouwmarkt om zit te lachen weet ik niet, want ik heb hier gewoon een potje notenhoutbeits staan. De beits is niet transparant maar een lichte tint passend bij notenhout. Op deze manier kun je de verschillend verkleurde delen ook mooi naar elkaar toe kleuren.

Succes!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 11 oktober 2007 09:33 PM
  [ # 5 ]

Als het wilt schuren, moet je de delen eerst goed schoonmaken.

Schuren doe je met schuurkorrel 220. Met 220 schuur je meubels na de eerste beits\lak laag mee op.

Toch zou ik met schuurkorrel 1000 proberen, hiermee wordt ook autolak mee geschuurd. En de krassen van de schuurpapier is nog minder dan 220, Met het op nieuw beitsen\lakken vervacht het.

Met schuren ruw je de lak op, waardoor de nieuwe verf\lak laag beter hecht!

En schuur met de nerf richting mee! Dwars over de houtnerf heen krijg je dwars strepen in het hout, deze krijg je moeilijk eruit geschuurd!

Voor het schuren gaan effe de schuurpapier een beetje bot maken.
Is de scherpe er af. Gewoon met de schuurpapier over de schuurpapier heen schuren, waarmee je wilt schuren. Een klein beetje is zat!

Succes,

Gert

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 oktober 2007 10:57 PM
  [ # 6 ]

Met wat voor een soort kwast brengen jullie de beits aan?

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 12 oktober 2007 10:51 AM
  [ # 7 ]

Zo, met zulke uitgebreide adviezen geen eigen huis & tuin meer nodig Very Happy
Moet met al die tips wel gaan lukken.

Ben naar een doe-het-zelf-zaak geweest, maar daar word ik uitgelachen als ik om ‘notenhoutbeits’ vraag en wordt mij gezegd dat zoiets niet bestaat. Doe ik iets verkeerd?

Die verkoper is zeker een keer om een trapje voor de pindaboom gestuurd Laughing  en denkt nu dattie in de maling wordt genomen.

GrtZ
Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2007 11:52 AM
  [ # 8 ]
Serge schreef:

Licht opschuren (met de nadruk op ‘licht’ (dun fineer)) en vervolgens met notenhoutbeits in meerdere dunne laagjes lakken. Ik heb alle stukken los naast elkaar gelegd en de delen die lichter waren kregen 1 a 2 laagjes beits meer dan de donkere delen. Het ziet er weer uit als nieuw, maar ik ben dan ook wel een enorme geweldenaar als het op schuren en beitsen aankomt.  Laughing

Zeg Serge…

Dat XM hout is toch speciaal hout? Ik meen me te herinneren dat het
” Bois de plastique ” van het merk ” moins chere ” is??????? Hoe wil je dat in godsnaam beitsen??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 12 oktober 2007 12:02 PM
  [ # 9 ]

Nee hoor: het is best mooi gemaakt: plastic elementen gefineerd met dun(!) laagje hout.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 12 oktober 2007 01:03 PM
  [ # 10 ]
waterman771 schreef:
Serge schreef:

Licht opschuren (met de nadruk op ‘licht’ (dun fineer)) en vervolgens met notenhoutbeits in meerdere dunne laagjes lakken. Ik heb alle stukken los naast elkaar gelegd en de delen die lichter waren kregen 1 a 2 laagjes beits meer dan de donkere delen. Het ziet er weer uit als nieuw, maar ik ben dan ook wel een enorme geweldenaar als het op schuren en beitsen aankomt.  Laughing

Zeg Serge…

Dat XM hout is toch speciaal hout? Ik meen me te herinneren dat het
” Bois de plastique ” van het merk ” moins chere ” is??????? Hoe wil je dat in godsnaam beitsen??


Het zou kunnen zijn dat dat bij de serie 2 wel het geval is, daar is sowieso alles weer net iets cheaper in elkaar gezet. Ik kan dat wel eens bekijken, want ik heb nog serie 2 panelen liggen. Echter bij de serie 1 is het iig van echt hout. Welliswaar is het notenhout-fineer niet veel dikker dan ± een milimeter, misschien 1,5, geplakt op luciferstokjeshout, maar het is wel ‘echt’ hout. Very Happy

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 oktober 2007 05:58 PM
  [ # 11 ]

tot pak ‘m beet 1997 is het nog echt hout, daarna is het plastic geworden

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 12 oktober 2007 07:57 PM
  [ # 12 ]

Damn, heb ik weer… Confused

Profiel  
 
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 13 oktober 2007 09:34 PM
  [ # 13 ]

kan me erbij aansluiten, ‘t is echt hout. Wel enorm licht geworden. Heb de strip van het dashboardkastje eraf gehaald en als je dan de onderkant ziet die nog mooi donkerbuin is en je ziet de bijna zandkleurige voor/bovenkant is het verschil wel heel groot.
Ga met dit stukje aan de knutsel.
Zit zelfs een houten latje achter gelijmd waar de parkers ingaan.
Zal het proces van terugverkleuring proberen vast te leggen

Groeten
Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 14 oktober 2007 11:26 PM
  [ # 14 ]

Ik was gisteren bij de Hema, om leerreiniger te kopen en daar zag ik toevallig de transparante beits staan, helaas niet in notenuitvoering. Wel teak, grenen en antiek nogwat. Maar ik weet nu waar ik naar moet zoeken, morgen even langs de verfhandel, en als ze het daar hebben kan ik dat mooi in het gezicht van die vent van de doe-het-zelfer duwen. Twisted Evil

En dan fijn aan de slag. Very Happy

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 16 oktober 2007 12:37 AM
  [ # 15 ]

Eh, tjah…heu…hum…

Vandaag maar eens mijn oefenplankje uitgeprobeerd:

Eerst ontvet met aceton - beetje agressief, ja, maar bij gebrek aan beter voldoet het. Het lijkt geen schade aan het hout te doen en zal misschien wat van de oude beitslaag hebben opgelost. Vervolgens lichtjes opgeschuurd tot het plankje mat werd met schuurkorrel 150 - dit is inderdaad niet zo kritisch - en nog en keer ontvet, vervolgens met een kwast ingesmeerd met notenhoutbeits.

Meteen een paar dingen geleerd:
- Ik had ook de randjes van het plankje mee moeten schuren. Deze waren nog donker dus ik had ze met rust gelaten. Fout.
- Ik moet een fijnere kwast hebben of ik moet de beits toch verdunnen, een echte dunne laag is het niet geworden. Heb het nu met een 1 1/2 duims kwast gedaan.
- Na 10 minuten ging ik kijken hoe het resultaat was, en jawel: valt er net een haar uit m’n kop. Grrm! Wegblijven tot het droog is dus.

Afijn, hier een afbeelding van voor de behandeling:

En hier 2 van na de behandeling (1 laag): Helaas wat vertekend, bij de vorige foto was er nog daglicht en bij deze nagenoeg niet:


Wat goed te zien is, is dat het een stuk glanzender is geworden. Wat minder goed te zien is, is dat het inderdaad een tint donkerder is geworden. Ook het reliëf is goed behouden.

En toen ging ik het in de auto vergelijken:



Oorspronkelijk had het plankje ongeveer de kleur van het klepje van de asbak, het klepje voor m’n radio is m’n referentiekleur, maar het neigt naar een hele andere kleur te gaan? Buiten dat, is type-1 hout anders dan type-2 hout? Het lijkt wel alsof ik een heleboel structuur mis in m’n oefenplankje. Dacht dit al gezien te hebben voor de behandeling, maar het wordt nu wel heel erg duidelijk.


Toch is het mooi, zo’n full-size klep in een type-2…

Maar goed, het klepje voor m’n radio is wat rood-achtig, de beits die ik over het plankje heb gesmeerd is gewoon bruin? Heb ik speciale kleur in mijn auto, heb ik de verkeerde beits gekocht of doe ik iets anders verkeerd?


Deze kleur zoek ik!

Oh ja, nog een probleem, hoe red ik die tekentjes en lettertjes in de plaat van m’n keuzeschakelaar, want die schuur ik er vast en zeker af straks…

EDIT: Ik had zijdeglans beits genomen, kan ik beter hoogglans gebruiken?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook