Ik heb vandaag geconstateerd dat het laadstroom lampje op mijn dashboard heel zwak brand (het accu lampje).
Ik heb mijn multimeter erbij gepakt en nu stond er op mijn accu 11.94 volt en met draaiende motor 11.81 volt. De accu is zo’n 3-4 maanden oud en is zo’n 80-90 Ah van een goed merk. (toen 90 euro gekost). De accu ‘lijkt’ mij niet het probleem hier, is het nu vrijwel zeker dat mijn dynamo de geest aan het geven is? Ik merkte zojuist met het starten dat de startmotor al langzamer rond draaide..
De nieuwe dynamo zou met inruil van oude 220 euro kosten, dus zou graag even weten of het dat is voordat ik ‘m ophaal! Ohja, het gaat hier om een 2.1 TD (type 2)
Wie o wie?
Ik weet niet waar je ergens in NL zit. Er staat echter een ad op MP van iemand die allemaal xm onderdelen verkoopt van een 21td break ...
Misschien de moeite waard ?
Advertentienr.:12106663413
Geen mogelijkheid om even te kijken of het alleen de koolborstels zijn ?
Ouwe mopperkont
Overigens, dat weet ik namelijk niet, zit de betreffende dynamo alleen in die specifieke Xm of wellicht ook in andere citroenen of peugeots ?
In m’n zx heb ik het zelfde gehad vorig jaar tussen kerst en nieuwjaar in Duitsland… Daar heeft toen een dealer een xantia dynamo ingezet.
klinkt inderdaad erg als versleten koolborstels heb ik bij mijn bx-je ook gehad dat is een reparatie die je makkelijk zelf kan doen. 30 min werk als je geen goed gereedschap bij de hand hebt zoals ik. en ik meen dat ik toen 10 of 15 euro kwijt was voor nieuwe koolborstels die te samen met de spanningswisselaar vervangen worden. de eerste de beste brezan oid heeft vast wel zo’n ding op voorraad kwestie van bellen.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Bedankt voor reactie maar heb liever een nieuwe dan 2dehands, het gaat mij er even om dat ik zeker weet dat het de dynamo is en of die voltages een beetje kloppen?
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Bij een goede dynamo heb je bij 1500 rpm al een spanning van 14 volt!
je dynamo is niet ok. Waarschijnlijk koolborstels. Is denk ik een unitje van 8 tientjes dat met twee schroefjes vast zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok liever nieuw, daar is wat voor te zeggen. Alleen als jij je oude moet inleveren dan krijg je toch ook een gereviseerde ? Dus waar de koolborstels zijn vervangen ? Maar goed das een keuze die ieder voor zichzelf maakt.
Wat d evraag van de spanning betreft, Die keer dat ik kwam stil te staan hebben ze het ook idd gemeten. Toen kreeg ik te horen dat bij draaiende motor de spaning een stuk hoger moest liggen. Ivm met opladen enzo (?) Als ik me goed herinner noemde ze toen iets van bijna 14V.
Het lijtk me dus reeel dat om te zeggen dat je dynamo idd is overleden. Bij mij brande dat lampje toen ook HEEEEl erg zwak ipv het felle bij de sleutel op contact.
bogaard77 schreef:Nee. Bij een goede dynamo heb je bij 1500 rpm al een spanning van 14 volt!
je dynamo is niet ok. Waarschijnlijk koolborstels. Is denk ik een unitje van 8 tientjes dat met twee schroefjes vast zit.
Oke, dat is even wat ik wou horen. Het gaat hier om een 90 AMP met ingebouwde spanningsregelaar die bij mijn (goedkope!?) onderdelen zaak met inruil toch ngo 220 euro kost… schwunde!
@gumpy
Je levert je oude in maar krijgt een nieuwe, auto is het werkpaard en mag dan af en toe best wel eens een duur onderdeeltje
Ijs schreef:bogaard77 schreef:Nee. Bij een goede dynamo heb je bij 1500 rpm al een spanning van 14 volt!
je dynamo is niet ok. Waarschijnlijk koolborstels. Is denk ik een unitje van 8 tientjes dat met twee schroefjes vast zit.
Oke, dat is even wat ik wou horen. Het gaat hier om een 90 AMP met ingebouwde spanningsregelaar die bij mijn (goedkope!?) onderdelen zaak met inruil toch ngo 220 euro kost… schwunde!
Vraag eens of je dan idd een NagelNeue hebt of een gereviseerde.
zie vorige post
De voltages zijn te laag, laadspanning moet 13-14 V volt zijn. Maar voordat je een andere dynamo koopt, check nu eerst even de koolborstels. Deze zijn in 9 van de tien gevallen de boosdoener bij het niet laden. Laat dit anders doen. iedere garage zal dit kunnen. Een klusje van niks en zal je de kop niet kosten.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat Sp. regelaartje kan je eruit schroeven. Als de lagers geod zijn, (Voelen) kan je de dynamo laten zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oke zo duidelijk als wat de koolborstels vervangen. doro dat deze namelijk niet voldoende contact maken is de spanning laag de accu laad niet voldoende bij met draaiende motor blijft ie langzaam leeg lopen. bespaar je de moeite van een nieuwe of gereviseerde dynamo even nieuwe koolborstels monteren als je makkelijk bij de dynamo kan is het een klusje van niks. en je rijdt weer heerlijk rond. als je pas een verse accu hebt blijf dan niet door rijden want voor je het weet sta je zonder stroom en als het ff wil trek je je nieuwe accu ook meteen kapot.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Zijn die koolborstels universeel oid ? Kan ik die ook halen bij autozaak?
zijn voor zover ik weet niet universeel. maar ik denk dat de onderdelen zaak of garage aan de hand van merk en type motor ook wel weet welke je moet hebben misschien dat er wat op de dynamo zelf staat. als je op de dynom kijkt (was bij de bx zo) dan zie je een zwart plastic kapje zitten dat met 2 boutjes vast zit er komen draadjes uit dacht 2 uit mijn hoofd wellicht dat er op dat ding wat info staan dat is namelijk wat vervangen moet worden.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven