Had ik laatst ook. Als ik jou was zou ik ff langs de sloop gaan en een andere halen voor een paar tientjes en die monteren, vervolgens laat je je oude reviseren paar een paar tientjes meer en leg je die op de plank tot die sloper de geest geeft. Voor rond de €100 in totaal ben je je weer boven Jan.
Animal triste post coitum
Zodemieters, het demonteren was niet bepaald ‘easy’. Vervelende plek allemaal, maar hij is los. Nu ligt hij hier voor me op tafel, ben toch wel benieuwd of die borstels versleten zijn. Moet ik om deze open te krijgen ook de moer los maken van de schijf waarover de riem loopt? Ik voel daar overigens geen speling op.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ijs schreef:Zodemieters, het demonteren was niet bepaald ‘easy’. Vervelende plek allemaal, maar hij is los. Nu ligt hij hier voor me op tafel, ben toch wel benieuwd of die borstels versleten zijn. Moet ik om deze open te krijgen ook de moer los maken van de schijf waarover de riem loopt? Ik voel daar overigens geen speling op.
Nee. het interne regelaartje losmaken. Daar zitten meestal je borstels aan.
foto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pfjew wat een onbruikbare foto’s..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
op plaatje 186 lijkt een plaatje op de kant die aan het blad met die tuin grensd en dan rechts. het is moeilijk te zien maar als ik het zo bekijk zitten daar de koolborstels. het zou helpen als ik weet waar de draden aangesloten zaten.
Maar misschien lukt het al met deze vage uitleg haha.
bij de bx zag het er uit als een soort miniremblok (half maantje) daar zaten twee draden aan deze kon je los klikken of schuiven maar dat heb jij denk ik al gedaan.
er zaten ook 2 bouten in die draai je er helemaal uit en dan moet ie los komen. misschien wat ruk werk nodig.
en met een beetje gefrut krijg je hem er dan ook uit. dan heb je de spanningswisselaar met daarin twee koolborstels. die waarschijnlijk scheef afgesleten zijn bij mij was er 1 korter dan de ander. en die maakte geen contact meer. maar goed met dit onderdeel naar een garage of brezan oid ruilen voor een nieuwe en de nieuwe terug plaatsen. en je dynamo werkt weer.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Ik ga lastig doen een foto vanaf de ander kant zoals je laatste foto
Dan kunnen we de dynamo ff goed bekijken of had je al wat aan mijn uitleg jammer dat ik zo al de deur uit moet.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
leuk he…van de regen in de drup..
jou dynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar..
om deze te wisselen, zul je hem compleet moeten demonteren..
dat ding binnenin met die kleine koelribben, dat is em…
wegpleuren nieuwe halen, of 2e hansje scoren, en deze tzt laten reviseren..
zelf niet an beginnen, want je zult de lagers moeten vervangen, en de collector af draaien…
alleen spanningsregelaar met borstels, is nou niet echt de je dat oplossing.
de borstels vonken zich het schompe’s vanwege het onzuivere loopvlak van de collectors.. ja ze kunnen dan zelfs uitfikken…
mischien niet jullie oplossing, of wat je graag wilde horen, maar zo is het nou eenmaal…
mvgr wupke:
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas Ijs… het is waar. Breng die dynamo maar even weg. Dat kost je ook de kop niet. In SOMMIGE gevallen kun je met borstels en een regelaar de boel wel weer op gang brengen. Bij deze dynamo helaas niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ohh, had al geen zin om hem uit elkaar te halen. Heb een nieuwe besteld en gelijk multiriem en vsnaar besteld. Morgen de nieuwe monteren. Hoop dat dat het probleem dan uiteindelijk oplost.
en wat de meeste vergeten is de verbrande wikkelingen.
pak eens een nieuwe dynamo, peuter de de wikkelingen uit, en meet de interne weestand.
doe hetzelvde met een gebruikte, welke keurig is schoongemaakt met de juiste middelen…
je zult schrikken van de verschillen in weerstand..
daar zet je dan ook nog eens een nieuwe spanningsregelaar tegen, en een steje mooie koolborstels, welke op een al ingelopen loopvlak van de collectors moet gaan werken.
tja, het zal wel werken, maar je begrijpt, dat als er een airco en meer zware stroomverbruikers tezamen, aan die borstels gaan lopen trekken, je in no time weer langs de snelweg staat, met wederom een kapotte dynamo..
daarnaast een dynamo gaat gemiddeld 100,000 kms mee, soms meer soms minder,, afhankelijk van belasting,,en net als met je D riem, vervang je ook netjes alle lagers.
nou snap ik dus echt niet why dit in ene niet meer geld voor de dynamo?!?
mvgr wupke:goei spul en anders nie
kreazyV8wuppo schreef:jou dynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar..
om deze te wisselen, zul je hem compleet moeten demonteren..
Hahaha, wil ik net gaan zeggen, heb het ooit weleens gedaan bij een Nixan van iemand, het is wel gelukt maar ik kan het je niet aanraden, te veel gepruts. Gewoon een gereviseerde er in, kun je niet meer voor verassingen komen te staan.
Van mij mag deze op slot, bedankt allen! Heb toch besloten een nieuwe te kopen, is altijd goed. Daarnaast ook dus de v-snaar en multiriem. Ik moet zo’n 215 euro afrekenen inclusief riemen.