————————————————————————————————————————
Ik denk er over toch maar eens een 1400 BX aan te schaffen… Heb een tijdje een 1.9 TZI gereden. Heerlijke wagen maar het verbruik qua brandstof vond ik toch aan de hoge kant. Momenteel ben ik even autoloos
en dat is voor een Citrofiel als ik niet fijn.
Nu ben ik me weer eens aan het orienteren op de BX markt. Ik vind wit een mooie kleur voor een BX (mooie lijnen) en 1400’s zijn veel in wit gemaakt. Interieur vind ik wat minder van een 1400 maar is natuurlijk te vervangen door interieur van een 1.6 of 1.9.
Nu vroeg ik mij af; wat is het verschil tussen een BX Deaville en een BX Cannes. Puur de striping? of zijn er meer optische en technische verschillen te vinden?
Daan
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Dit is een typischevraag voor Assitch volgens mij!
Emiel
Een Deauville is een Cannes van latere modeljaren. Verschil zit ‘m vooral in de witte wieldoppen voor de Cannes en de velgen voor een Deauville. Verder is ‘t aardig vergelijkbaar.
Dan denk ik dat mijn voorkeur uit zou gaan naar een Cannes… Vind die uitvoering met blauwe streep en de witte wagen + wieldoppen (hoewel natuurlijk zeer makkelijk op een Deauville te plaatsen) dan toch de mooiste. Misschien dat Assitch (of iemand anders) iets aan toe kan voegen?
Wat ik me ook nog afvroeg, is of er makkelijk in een 1400 BX een klokje te plaatsen is op de plek waar deze zit bij de luxere uitvoeringen? En bestaan er zelfs mogelijkheden om er een toerenteller in te zetten of wordt dit erg lastig? Ik heb wel diverse (ombouw)topics gelezen waarin 1400’s voorzien zijn van allerlei luxe die je in de 1600 / 1900 modellen tegen komt zoals centrale deurvergrendeling, luxere bekleding en electrische ramen.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een 16 TZI. Zo’n 16 verbruikt niet veel meer (benzine, wel olie meestal) dan en 14, en als TZI issie lekker luxe uitgevoerd.
Dat is inderdaad ook een optie, een 1600. Weet dat mijn ouders ooit een 1.6 TRI hadden (XK-49-KS). Een uitvoering die ik eigenlijk nooit meer tegen kom.
Als het een 1.6 wordt, dan het liest maar een 1.6 TZI automatic. (Zijn die er ook in het wit?) Er staat een erg mooie rode bij mij om de hoek. Heb al eens een briefje onder de ruitenwisser gedaan… Maar zit het verschil in brandstofverbruik ‘m dan voornamelijk tussen de 1.6 en 1.9 motoren en is het van een 1.4 en 1.6 nagenoeg gelijk?
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Geen enkele BX-benzinemotor is echt een zuinigheidswonder… met een 19 TZI moet 1 op 12 te doen zijn, een 16 TZI kun je tot 1 op 13 a 14 krijgen, een 14 zal 1 op 13 tot 15 doen. Eigenlijk maakt ‘t dus niet veel uit. Voor de zuinigheid zul je een 19D moeten rijden, benzine rijden is altijd duur.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nog een verschil: de Deauville heeft een afsluitbaar dashbordkastje, dat heeft de Cannes niet.
Overigens staat er nog een nette 16TZi te koop in het aangeboden-forum.
Eveneens ben ik tevens ook.
jtd heeft een 1.6 automaat staan die verkocht zal gaan worden pb’hem eens
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Nou is een automaat niet de meest voor de hand liggende keuze als het gaat om zuinigheid Ik reed de laatste 3500 kilometer gemiddeld 1 op 12.25
mkatgert schreef:Nou is een automaat niet de meest voor de hand liggende keuze als het gaat om zuinigheid Ik reed de laatste 3500 kilometer gemiddeld 1 op 12.25
Dacht ik ook, ik rijd ook 1:12/13, met het veranderende weer zelfs onzuiniger. Benzine is duur, hoeveel kms denk je per jaar te rijden?
Qua km’s denk ik dat ik 15.000 a 20.000 per jaar zal rijden maar niet veel meer. Als ik het zo hoor lijkt een automaat niet handig.
Had die van jtd ook al t.k zien staan. Vind de km-stand wat hoog… Als ik nu een BX aanschaf wordt het er het liefst een met een wat lagere km-stand onder de 170.000… Zijn nog wel te vinden.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Qua km’s denk ik dat ik 15.000 a 20.000 per jaar zal rijden maar niet veel meer. Als ik het zo hoor lijkt een automaat niet handig.
Waarom ga je dan op benzine rijden? Veel te duur, vanaf ongeveer 9000 km per jaar is een 19D goedkoper. Of iets op gas natuurlijk.
Daantje schreef:Qua km’s denk ik dat ik 15.000 a 20.000 per jaar zal rijden maar niet veel meer. Als ik het zo hoor lijkt een automaat niet handig.
Had die van jtd ook al t.k zien staan. Vind de km-stand wat hoog… Als ik nu een BX aanschaf wordt het er het liefst een met een wat lagere km-stand onder de 170.000… Zijn nog wel te vinden.
15.000 a 20.000? Dan kun je gerust gaan dieselen. Ik rijd er zeker 15.000 per jaar en verklaar mezelf nog steeds voor gek dat ik benzine rijd. Kwestie van tijd, al rijdt een automaat in een bx echt goed.
Er zit weinig tot geen luxe aan behalve stuurbekrachtiging en betere stoelen!
een 16 TGI met stuurbekrachtiging? Ik wist niet eens dat dat destijds optie was?
De 1.6 heeft nou eenmaal betere stoelen en is ook iets meer auto (motorkap van staal enz)
Die stoelen komen waarschijnlijk doordat ‘t een Progress is; standaard had een 16 TGI ook gewoon zitzakken. Een stalen motorkap heeft niks met de 16 te maken, da’s gewoon toeval en hangt niet echt van de motor af.
Dat een 1.6 wat meer olie lust klopt, maar als je er eentje kan vinden met een lagere km stand zal dat OOK wel weer meevallen
Dat valt nog te bezien, de klepseals drogen volgens mij ook uit door de leeftijd, en die is bij de meeste BXen wel vergelijkbaar.
Een 1.6 heeft ook meestal een voorbereiden (kabelboom) liggen voor extra luxe
Oh? in mijn Progress ben ik nooit ook maar één draadje teveel tegengekomen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Stuurbekrachting in een TGI is voor mij ook nieuw, en ook die 1400 stoelen zitten ook in een TGI voor zover ik op marktplaats zie. Hebben ze die TGI’s niet aangepast ofzo?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”