Dag,
sinds gisteren weigert de startmotor al een aantal keren zijn werk te doen zoals het hoort: door de versnellingshendel in de D te duwen. Er gebeurt dan helemaal niets, aan de constante felheid van de rode controlelampjes te zien, neemt hij óók geen stroom af. Enige remedie is dan: motorkap openen en handmatig starten via het knopje aan de onderkant van het blokje dat meteen achter de plus van de accu zit (hoe heet dat blokje eigenlijk ? ops: ). Tevens valt dan op dat het oranje laadstroomlampje langer blijft branden dan bij “normaal” starten, als ik gas geef tot 1000 t.p/m gaat het lampje meteen uit. Heb de bedrading bij dat blokje gecontroleerd, zit goed vast. Vanochtend startte de DS weer zoals het hoort, vanmiddag weer 1 keer niet. Staat zo lullig om dan telkens de motorkap open te trekken . Moet ik de oorzaak zoeken bij de versnellingshendel ?
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Als je geen geklik hoort is waarschijnlijk met de startmotor alles ok.
Door je hendel in ‘Démarrer’ te duwen maak je binnenin ook contact. Zelf heb ik het nog niet opengehad of gezien, maar het gebeurt wel dat dit niet doorgeeft. Misschien de afdekplaat achter het stuurwiel even losmaken en checken.
het kan ook zijn dat je startrelay kuren heeft. Dan is de stroom vanuit je startknop net niet genoeg om um goed contect te laten maken. met de hand druk je hem makkelijk in.
dat was t euvel bij mij. wellicht zit een schroefje op het relay los oid.
ik zou daar ook even naar kijken.
groet!
.komma
Alvast bedankt voor jullie reacties. Over de startmotor maakte ik mij in ieder geval géén zorgen, hij deed namelijk helemaal niets (geen tikken én geen stroom afnemen, en dat is eigenlijk geruststellend). Ik weet nu dus dat het “startblokje” vlakbij de plus-pool “startrelais” heet (een 2CV uit 1970 is een stuk minder ingewikkeld ). Ik zal morgen éérst eens wat onderzoek doen bij het startrelais, en mocht dat niets aantoonbaars opleveren, dan zal ik het afdekplaatje bij de versnellingshendel even losmaken en zal ik even “binnenin” kijken of de hendel mogelijk geen contact maakt.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Onder de afdekplaat (eigenlijk onder de klokkenwinkel) vind je de 2 contactpuntjes, die je tegen elkaar aan kan drukken door de versnellingspook naar D te duwen. Bij een orginele dynamo, met losse spanningsregelaar, maak je via genoemde spanningsregelaar contact met massa, als je de puntjes sluit. Dit is tevens een beveiliging tegen starten, terwijl de motor al draait.
Heb je een dynamo met geintegreerde regelaar, dan moet je zelf een draad trekken van deze puntjes naar massa.
Citroen!
DriverD:
eind september is door een DS-Specialist een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar gemonteerd, en op de rekening staat vermeld dat “aarde starten veranderd is i.v.m. dynamo”. Ik ga er dus vooralsnog van uit dat e.e.a. goed aangesloten is. Maar als ik morgen de storing niet zelf kan lokaliseren, weet ik in ieder geval dat het mogelijk te maken kan hebben met deze reparatie. Dank voor je tip !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
@JoF hoe is dit afgelopen als ik vragen mag, ik heb sinds afgelopen weekend het zelfde “probleempje” koud start hij wel meyt de hendel maar warm meestal niet, uiteraard slaat hij direct aan na het drukken op het knopje van de startrelais.
Startrelais is vervangen door een nieuw exemplaar, en de afgelopen 7 jaar heb ik er geen last meer van gehad !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
oke, dankje, ik ga het hier ook maar eens even in zoeken dan..
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst eens kijken of je pook wel het contactje dicht drukt. Hij schakelt massa. ook kan je spanningsregelaar er mee te maken hebben. Is je accu lampje aan als je gaat starten>?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
@Bogaard
Mijn spanningsregelaar is 1 maand oud, net als de accu en voor de tijd had ik er soms ook last van, er is een nieuwe massadraad gelegd voor de regelaar.
Ik zal het contactje eens doorverbinden en kijken of de schakelaar aan het stuur wel werkt.
Acculampje brand altijd als ik ga starten en gaat direct daarna uit.
vreemde is, dat het probleem zich voor zover ik heb kunnen controleren, alleen voordoet bij warme motor..
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
De gele draad op het startrelais is de boosdoener, deze zit los het het relaishuisje waardoor er regelmatig geen goed contact is, de enige oplossing is dus eigenlijk een nieuw startrelais met kabels monteren, wat ik binnenkort ook maar ga doen, erg netjes zag het er sowieso niet meer uit. Kan ik de plus kabel op de startmotor verwisselen zonder zaken uit te bouwen, ik kon zo 123 niet zien of ik er van boven bij kom.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan die gele toch weer vast solderen?
De plus van je startmotor kan je van boven eraf halen. Haal wel eerst de plus van je accu af!! het is ff pielen doordat het hitteschild erboven zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Helaas niet, hij zit wel vastgesoldeerd, maar dat hulsje waar hij ingesoldeerd zit zit los in het huis, tevens is de andere draad die er aan hoort ook al weg en er zit speling tussen de pool klem en het huis zelf, kortom, tijd voor een investering dan heb ik het weer netjes
Thanx voor de info!!