McDean schreef:ik heb DE oplossing
rijd nog even verder met dit blokkie dan heb ik een K1H voor je met 116 000 km en met een handchoke
geen olieverbruik en benzine verbruik was rond de 1 op 14
Moet je ‘m niet uit laten drogen…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
staat vanaf feb stil en af en toe nog gedraait. nu nog draaiend te zien!.
wel even nieuw distri riempje maar dat is dan een kleine moeite
Komt toch een ax GT blok in
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Bedankt allen voor het meedenken.
Daan, ik sla je aanbod af. De motor is volgens mij nog best in goede staat. Eerst wil ik de carburateur fixen en dan kijken we wel verder.
Als ik voor een motorwissel kies (zeer kleine kans), komt er zeker géén benzineblok meer in.
En vannacht stond ik om 3 uur in Koudekerke (Zeeland).... en toen wilde de motor niet starten.
Gelukkig zit er een enorme accu in, want ik heb heel lang moeten doorstarten. Waarschijnlijk zat de carburateur na 3 uur stilstand nog nokkie vol met benzine, want hij was zo verzopen als het maar kan. Met veel rook sloeg ie uiteindelijk aan.
In totaal heb ik vanavond 500 km met de BX gereden, en daarbij valt ook het slechte benzineverbruik op, maar ondanks dat toch nog even 2 foto’s gemaakt bij Neeltje Jans op de Deltawerken. En dan zie je hoe oranje straatverlichting op een tijdopname van 15 seconden een blauw auto viesbruin maakt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Huppa, en daar staat die weer op mijn bureaublad achtergrond, prachtig
Een accu is toch altijd in dezeflde grote of heb je verschillende sterktes?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je hebt toch wel steeds pech met je auto’s.
Hopelijk krijg je het weer snel gefikst zonder veel kosten.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Heb je die ook in een groter formaat, XBXG? Prachtige foto’s, ondanks de pech.
Och, echt pech was het niet hoor. De BX deed het gewoon, maar het duurde even voordat ie aansloeg.
Maar toen ie niet aan wilde slaan, sloeg ik zowat m’n Chic-stuur doormidden.
Wellicht had de BX moeite met aanslaan, omdat eerder op die dag op dat zelfde parkeerterrein een Traction pech had gekregen…( klik! )
Overigens is de accu gewoon een flinke accu die ik in de TZI had zitten, niet zo heel bijzonder, maar wel wat krachtiger dan een standaard accu van een BX 14.
Voor degenen die een grote versie willen hebben van de foto’s: waarom willen jullie een bureauachtergrond van een mooie blauwe BX die door de straatverlichting helemaal poepbruin is geworden??
Overigens is hier de grote versie: klik!
Toen ik trouwens de BX eindelijk had aangeslingerd, werd ik na 5 minuten al aangehouden door de politie. Dat was een normale alcoholcontrole, maar wel helemaal in de middle of nowhere: tussen Koudekerke en Meliskerke.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Lelijke Eend schreef:Was toch ook en truucje om de klepseals te vervangen zonder demontage van de kop ? Of is die methode niet geschikt voor dit type blok ?
Ben je niet in de war met het vervangen van de koppakking? Die is trouwens in mei 2007 al vervangen.
Bij een TU kun je de klepseals niet vervangen zonder het lichten van de Kop, bij een XU is dat wel mogelijk.
De koppakking is dan wel gedaan, maar heb je niet de klepseals laten zitten?
Ik kan me herinneren dat je de koppakking op de “low budget” manier wilde vervangen en de klepseals wilde laten zitten. De auto is een jaarje of 17 oud?, de originele seals zitten er nog in, reken maar het de boosdoeners zijn van je olieverbruik.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
XBXG schreef:....Toen ik trouwens de BX eindelijk had aangeslingerd, werd ik na 5 minuten al aangehouden door de politie. Dat was een normale alcoholcontrole, maar wel helemaal in de middle of nowhere: tussen Koudekerke en Meliskerke.
Hmmm…. alcoholcontrole? Stiekum aan het testrijden op illegaal gestookte whisky?
Nee hoor, ik had enkel 2 biertjes en een glas rosé op, dus mocht ik netjes doorrijden. Ik was vooral blij dat de agent niks zei over mijn gebroken buitenspiegel. ops:
De bruidegom van de trouwerij waar ik vandaan kwam, is nota bene zelf agent.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Vanmiddag heb ik de carburateur een even beter bekeken. Ik moet bekennen dat ik dit type Weber-carburateur helemaal niet begrijp. Het ziet er allemaal heel anders uit dan de voor mij bekende dubbele Solex van de BX 19 GT / BX 19 Digit. ops:
Ik ben gewoon begonnen om wat slangen en het lucthfilter te verwijderen.
Hetgeen mij als eerste opviel, was het korte slangetje tussen de bovenkant van het motorblok en het luchtfilter: olie!
Nu is mijn vraag aan de kenners: waar precies kan deze olie vandaan komen? Is het zo dat er vanuit het motorblok olie richting het luchtfilter wordt gestuurd? En dat dit dan tijdens gasgeven in de carburateur verbrandt en zo de rookwolken veroorzaakt?
Na het demonteren van het luchtfiler en de luchtslangen ziet het er zo uit:
Duidelijk is te zien dat de bovenkant van de carburateur nat is van de motorolie…
Als ik het goed heb, is het stelboutje in deze foto, de stelbout van de automatische choke. Ik heb wat zitten draaien, met lopende motor, maar er viel niks (meer) af te stellen…
Dit is de andere kant van de carburateur, waar rechts onderin op de foto nog een stelschroef te zien is. Waar dient deze precies voor?
Nogmaals de bovenkant van de carburateur. Rechts op de foto zijn de benzineslangen te zien die tussen het benzinefilter en de carburateur lopen. Deze zijn nog van 1989, want er staat ‘89’ op….
Voor de liefhebbers nog even een foto van de onderkant van de BX. Alles ziet er spik en span uit. En de BX is toch wel degelijk 18 jaar oud!
Iets minder leuk is de gescheurde aandrijfashoes….:
Hier zijn ook nog de nieuwe bouten in de uitlaat te zien:
Oftewel: wordt vervolgd…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hmm, dat zier eruit als olie die door de carterventilatie wordt geblazen.
Nogal ongewoon voor een 1400. Meestal zijn het 1600 die daar erg last van hebben.
Onderkant is perfect wouter, ik heb er hier er daar nog wat tectyl wax ingespoten toen hij hier stond voor de uitlaat.
Ik heb de weinig kennis van crbs om je erbij te helpen. Maar alle slangen een keer goed doorblazen met lucht en/of remmenreiniger kan nooit geen kwaad.
Test
Thijsvandebles schreef:Hmm, dat zier eruit als olie die door de carterventilatie wordt geblazen.
Nogal ongewoon voor een 1400. Meestal zijn het 1600 die daar erg last van hebben.
Onderkant is perfect wouter, ik heb er hier er daar nog wat tectyl wax ingespoten toen hij hier stond voor de uitlaat.Ik heb de weinig kennis van crbs om je erbij te helpen. Maar alle slangen een keer goed doorblazen met lucht en/of remmenreiniger kan nooit geen kwaad.
Met 1600’s en verstopte carterontluchting heb ik (helaas) al ervaring. Daarom vond ik het ook zo vreemd om dit nu te zien bij een TU-blok.
Ik heb alle slangen eens bekeken, maar die zijn netjes schoon. Het is vooral dat kleine pijpje tussen het deksel van het motorblok naar het luchtfilter.
Het luchtfilter zelf is overigens brandschoon. Het kleine pijpje komt namelijk tussen het luchtfilter en de carburateur de luchtslang binnen. Door de zuigende luchtwerking van de carburateur komt er daarom dus geen olie terecht in het luchtfilter.
Nu ben ik razend benieuwd naar de reden waarom de motorolie überhaupt naar boven komt naar dat kleine pijpje…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijn ax had dat ook met olie door dat pijpje.. met als resultaat veel rook.
XBXG schreef:Vanmiddag heb ik de carburateur een even beter bekeken. Ik moet bekennen dat ik dit type Weber-carburateur helemaal niet begrijp. Het ziet er allemaal heel anders uit dan de voor mij bekende dubbele Solex van de BX 19 GT / BX 19 Digit. ops:
Ik ben gewoon begonnen om wat slangen en het lucthfilter te verwijderen.
Hetgeen mij als eerste opviel, was het korte slangetje tussen de bovenkant van het motorblok en het luchtfilter: olie!
Nu is mijn vraag aan de kenners: waar precies kan deze olie vandaan komen? Is het zo dat er vanuit het motorblok olie richting het luchtfilter wordt gestuurd? En dat dit dan tijdens gasgeven in de carburateur verbrandt en zo de rookwolken veroorzaakt?
Als je de vuldop op het klepdeksel opent, kijk je dan op een metalen plaat? Als die ooit is wegbezuinigd bij een reparatie (kan gaan rammelen als de afstandshouders verteerd zijn) dan spettert de olie alle kanten op en kan ik me voorstellen dat je het via de inlaat opzuigt.
Als ik het goed heb, is het stelboutje in deze foto, de stelbout van de automatische choke. Ik heb wat zitten draaien, met lopende motor, maar er viel niks (meer) af te stellen…
Dat is de basisafstelling van de gasklep, dat heeft niets met de choke te maken.
Dit is de andere kant van de carburateur, waar rechts onderin op de foto nog een stelschroef te zien is. Waar dient deze precies voor?
Daar zit de autochoke, en daar moet je wat gaan proberen afstellen - als dat nog zin heeft tenminste.
Je ziet rechts bijna onderaan een horizontaal lopend boutje met een borgmoertje erop, in een beetje rood busje wat scharniert op een hevel. Dat is het eind v/d chokestift en zo te zien de afstelling ervan.
Ich bin ein Breaker