waterman771 schreef:Ik ga uw droom ruw verstoren…..
.......
Goed zo…
mijn mening is dat je óf een SM wilt óf géén SM wilt…
en dan maakt de kleur dus niet uit… en bovendien heb je na meer dan 30 jaar uit productie zijn niets meer te kiezen.
En dat met liever een leuke buitenkant dan een goede onderkant zie ik al veel te vaak…, optisch prachtige auto’s die van ellende aan elkaar hangen en waar niet mee te rijden valt…
Maak eerst je SM technisch perfect en dan kun je’m altijd nog pimpelpaars kwasten…, niet andersom.
wbogaerts schreef:Nope , een SM motor is zo betrouwbaar als een DS ééns hij een keer goed in orde gezet is met de juiste modificaties .
Betrouwbaar als…. Terwijl een DS, 2cv, Xantia motor e.d. gewoon door blijven draaien zonder modificaties. Maar als dit werkelijk zo is dan 10 x liever een aangepaste SM motor dan een DS motor in een SM.
Nou ben ik benieuwd (puur voor mn algemene ontwikkeling ) welke modificaties aan een SM motor gedaan moeten worden om hem betrouwbaar te maken.
Ik heb wel eens gehoord dat Citroen wat zaken van die SM -motor heeft aangepast en dat juist door die aanpassingen de motor minder betrouwbaar is geworden. Is dit waar of soms een broodje aap? Hoe was de kwaliteit van de SM-motor in vergelijking met andere Masserati motoren uit die tijd?
Overigens vind ik de goudgele kleur voor een SM altijd nog de mooiste. Niet voor niets door Citroen in de folders gebruikt…
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Broodje aap. In die tijd was het in dat segment normaal dat je elke 6 a 8000 km onderhoud nodig had.
Belangrijkste mod: uilaatkleppen, oliepomp as, en ketting spanner.
nogmaals, als je alles origineel monteert en gaat rijden gaat het prima. Probleem is dat motoren die 10 stil hebben gestaan gestart worden en vast slaan..
En ok, dat heb je bij een ds niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar hoe werd dat destijds in de jaren ‘70 dan ervaren. Sommige zullen destijd met een SM toch echt wel zo’n 150.000 in een paar jaar gereden hebben. Stonden ze dan om de 30.000 km bij de garage voor revisie zoals wel eens beweerd wordt?
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens een SM motor van enkele modificaties was voorzien, zoals door Citroen gedurende de productie werd voorgeschreven, ging de motor best een tijdje mee. Echter, iedere 60.000 km waren alle kettingen gaar en moest er ook een nieuwe spanner op. Uitlaatkleppen braken weining, omdat de wagen veel gebruikt werd. Maar, na 100.000 km was het meestal wel gedaan. Er zijn echt heel veel SM’s die na 30.000 al een motorrevisie achter de rug hadden, vanwege een gebroken ketting…...
Nu zijn er mensen die na een volledige revisie en modificatie meer dan 300.000 km met 1 motor hebben gereden. Ik ken er zelfs 1 die meer dan 500.000 km met z’n sm deed na zo’n grote revisie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
die kerel was dan erg rijk of beter gezegd erg arm na die 500000km
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:die kerel was dan erg rijk of beter gezegd erg arm na die 500000km
Hoe kan ie nou arm zijn als ie 5 ton met 1 motor doet?? Hij zou pas arm zijn als ie iedere 100.000 een nieuw blok kwam halen. Maar dat is dus niet het geval. Moeilijk hé LEZEN?
Daar komt bij: Hoe weet jij of ie rijk was? Toevallig was die klant gewoon TV monteur. En dus niet rijk.
Nog effe wat: Jimmy, ik begrijp dat het doel van je leven is om zoveel mogelijk berichten te posten op dit forum. Leuk voor je. Maar post dan iets nuttigs, of blijf uit het SM topic en ga lekker in het café zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De Maserati,voor de SM,werd ontworpen door Alfieri,in opdracht van Citroën.Ten eerste moest dit allemaal veels te snel gaan,en Alfieri werd beperkt in tijd om de motoren te ontwikkelen en te leveren.Ook vertelde citroën aan Alfieri,dat de motor,vooraan een aandrijfas moest hebben,zonder hem te zeggen,waartoe die juist moest dienen,waarop Alfieri,moeilijk kon een degelijk ontwerp,tijdig klaar krijgen.Ook stelde Alfieri voor om de distributie te voorzien van een drierijige ketting,wat ook niet aanvaard werd door citroën.(te duur)en zogezegd,te weinig plaats? Daardoor had de motor weke punten. had de ontwerper de nodige tijd gekregen,om deze specifieke Sm motor te ontwikkelen,en had citroën open kaart gespeeld met hem en hem gevolgd in zijn gedachten, voor de ontwikkeling,dan had de Sm-Maserati van in het begin,veel betrouwbaarder geweest.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@Blooper1963
Thanx voor de info
Tip: wellicht handig om achter komma’s een spatie te plaatsen, dat leest wat makkelijker
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Fout,
Citroen heeft niet tegen relond gezegd dat er nog een tussen-as was.
Feit is dat Alfieri in 1965 al een V6 had gemaakt in een prototype en dat verder ontwikkeld heeft voor de SM en daarom dat de motor er tamelijk snel was…. niet omdat ie weinig tijd kreeg van citroën… want citroën ze dat ze de motor binnen 3 maanden moesten hebbben Alfieri zei ik kan hem klaar hebben binnen 3 weken…. dat was dus de reden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
met DS motor…
Hier is er een te koop: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=200167647562&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=010
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 994
Geregistreerd: 22-02-2004
- Saxo 1.6i SX automaat
Re: met DS motor…
Hier ook een met DS motor: Link in ‘blaadjesgoud’.
Misschien is het een leuke auto voor je?
Feit is dat Alfieri in 1965 al een V6 had gemaakt in een prototype en dat verder ontwikkeld heeft voor de SM en daarom dat de motor er tamelijk snel was….
ik heb altijd gehoord en gelezen dat het eigenlijk een V8 was, waarvan ze 2 cylinders “afgezaagd” hebben ...
Om het onderwerp nieuw leven in te blazen:
ik heb onlangs contact gehad met een Fransman die een 72er carburateur verkoopt voor eur. 6.500.
De auto is in een aparte kleur bordeaux rood gespoten (was origineel Bleu Delta), technisch in orde met redelijk wat roest aan de bodem, bij de wielkasten. Interrieur op een kleinigheidje na in orde.
De motor is origineel, na 111.000 km gereviseerd en heeft nu 55.000 gelopen.
Kan dat wat zijn?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Tuuurlijk.