3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Update p4:  Dyane - Chassis rot
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 21 september 2007 06:04 PM
  [ # 31 ]
Chinco schreef:

En gister afgekeurd. Sad

2 x koplampafstelling (kabels liggen los)

Of alles weer vastmaken of de gehele kabels verwijderen dan is het ook geen afkeur meer.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 21 september 2007 07:05 PM
  [ # 32 ]

Eh, ja, DAT snap ik. Wink De vraag is of het nog nodig zal zijn… Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 september 2007 09:33 PM
  [ # 33 ]

2cv chassis’ roesten van binnen uit. Een plaatje er op lassen is leuk voor de APK, maar eigenlijk een waardeloze oplossing. Mijn advies: diep adem halen, in je geldbuidel duiken en er een ander chassis onder (laten) zetten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 22 september 2007 12:14 PM
  [ # 34 ]

Ja lassen met antikinkplaten is een mogelijkheid. Vervolgens chassis volgieten met iets dat de roest vertraagd/ stopt. Maar het mooiste is een nieuw chassis. Antieknikplaten werken heel goed ik heb dit zelf ooit gebruikt en deze auto is vervolgens bij een aanrijding niet geknikt. Het chassis was een lappendeken geworden. Ondanks dat maar dankzij de antieknik was ze weer redelijk stevig. Het blijft uiteraard een lapmiddel.
Ik zou eerst antiknik er in lassen en dan sparen voor een nieuw chassis.
Het kan met antieknik jaren goed gaan met bagger er in tegen roest natuurlijk.
Succes Exclamation  Exclamation

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 24 september 2007 01:41 AM
  [ # 35 ]

Ik dacht altijd dat anti-knik platen boven en onder het chassis geplaatst worden, dus onder de asbuis. Alleen lees ik nu her en der dat ze aan de zijkant erin gezet worden. Hoe zit het nu precies? Als ik het beestje een jaar door de apk kan trekken met wat laswerk heb ik inderdaad even de gelegenheid om voor een chassis te sparen en daarna deze vast op te bouwen / voor te bereiden met onderdelen van een andere dyane.

Ik heb ook nog wel een gechalvaniseerd ami super chassis staan, maar dat krijg ik er vast niet onder met behoud van het huidige kenteken. Razz

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 24 september 2007 07:33 PM
  [ # 36 ]

Ik heb even een fotootje gevonden op het internet:

Mijn chassis heeft iets verder naar voren ventilatie. Op de foto zie je links die rubberen stop zitten voor de draagarmen en van daar naar voren zit een gat aan beide zijden van het chassis. Het is dus blijkbaar niet de bekende knikplek maar iets verder naar voren!

Kijk maar:

De Dyane stuurt NIET zwaar, dus het chassis is nog niet geknikt!

Wat adviseren jullie?

Profiel  
 
Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 27 september 2007 12:28 AM
  [ # 37 ]

Geplaatst: 24 Sep 2007 15:33   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

Ik heb even een fotootje gevonden op het internet:

Mijn chassis heeft iets verder naar voren ventilatie. Op de foto zie je links die rubberen stop zitten voor de draagarmen en van daar naar voren zit een gat aan beide zijden van het chassis. Het is dus blijkbaar niet de bekende knikplek maar iets verder naar voren!

Kijk maar:

Er bestaan ook antieknikplaten die iets verder naar voren zitten. Beide erin bakken en braden zou ik zeggen. Gat dicht bakken met een stevige plaat of u profiel en volgieten met lijnolie. Ben je eerst weer gered, Wink  het is zeker raadzaam om geld voor een ander chassis te gaan sparen.

Met antie knik en als ik dit zo zie zou ik het aan beide kanten, voor en achter de ophangbuis links en rechts van het chassis doen, ben je dit jaar weer apk waardig. Very Happy Het is een lapmiddel maar het is wel te redden. Je kan dan zolang het zit sparen voor een ander chassis. Ik zou wel voorzichtig worden met drempels. Crying or Very sad 

Succes Exclamation

Feiko

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  
 
dyanemaniac
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 27 september 2007 01:23 AM
  [ # 38 ]

bedenk wel dat de traverse bouten vast zitten op die plek. en je kan niet in je chassis kijken. als het daar (en dat is het waarschijnlijk) verzwakt is, kan je asbuis loskomen. zal niet 123 gebeuren, maar wie weet wat het doet met een flinke kuil in de weg. ik heb mijn chassis voor minder vervangen door een gratis goed 2dehands chassis met wat klein laswerk op niet cruciale plek. toen ik het oude opensleep, werd ik niet blij. maar goed ik heb ook wel ergere chassis’ gezien, maar dat knikte toen we de koets eraf haalden.

wijsheid is chassis vervangen, maarja dat kost natuurlijk flink centen. aan de andere kant is lassen op deze plek ook kostbaar als je het moet laten doen en veel werk als je het zelf doet. ik zou vervangen.

douwe

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 27 september 2007 02:34 AM
  [ # 39 ]

Ik heb een sloopdyane tot mijn beschikking, ik weet alleen niet meer hoever het chassis daar van heen is. Ik ga em toch eerdaags ophalen, dus dan ga ik dat even nader bestuderen.

Ik ga mijn zwager nog ff vragen (die is vrachtwagenmonteur en bezig met een eend opknappen) of ie het nog kan lassen. Hij heeft er ook wel kijk op of het nog veilig is, hij heeft de nodige meters laswerk al gemaakt. Wink  Als de hele voorste asbuis los moet is het natuurlijk wel veel werk, maar niet onoverkomelijk.

Ik weet het dus nog even niet. Een splinternieuw chassis is gewoon geen optie, dat is me momenteel te duur. Dan kom je al gauw op een restauratie uit en daar wil ik nog even mee wachten.

Eventuele andere optie zou zijn om haar in de schuur te zetten en later te restaureren. Maar zo heb ik ook al een franse ami 8 break staan… Geen goed plan dus.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 27 september 2007 02:46 AM
  [ # 40 ]

Of, dat bedenk ik me nu pas, als het chassis van die sloper (FY-25-FP)nog goed reparabel is daar mijn koets op hangen (want die is verrot van de sloper) en daar ff in gaan tuffen. En dan mijn Dyane (90-45-MU) wegzetten tot ik centjes heb voor een nieuw chassis. Hmmmmmm . . .

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 15 oktober 2007 06:02 PM
  [ # 41 ]

Ik heb EINDELIJK afgelopen donderdag de sleutel van mijn nieuwe garagebox gekregen.  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing
Ik heb de Dyane daar gelijk zaterdag maar geplaatst. De ruimte is groot genoeg om lekker te sleutelen (ZEKER aan een dyane), dus ik wil mijn dyane daar weer apk-waardig maken. Dit maar moet het maar even met laswerk.

1. Als ik het goed heb moet ik met verwijdering van de wieldraagarmen goed bij de bewuste plekken kunnen komen, klopt dat?
2. zijn er dingen waar ik dan op moet letten (bij het verwijderen van de draagarmen? Ik heb uiteraard een vraagbaak…
3. waar kan ik die anti-knikplaten die onder de asbuis komen bestellen?

4. Ruisende wiellagers: wel of niet invetten?

rest red ik me wel mee, alleen even een lasapparaat regelen.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 oktober 2007 10:07 PM
  [ # 42 ]

1 in principe wel, alleen opletten dat je je traversebouten niet vastlast
3 die zul je moeten laten maken, maar aangezien je alleen het gat gaat dichten, kun je met een stuk dikkere, vlakke plaat ook weg.
4 zowieso, maar of je dan het ruisen weg krijgt?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 oktober 2007 01:08 AM
  [ # 43 ]

Vroeger moesten wiellagers om de X-aantal kilometers opnieuw ingevet worden (staat ook in het onderhoudsboekje). Moderne wiellagers hoeven dat niet. Dus heb je moderne lagers, dan is het lager versleten en moet er een nieuwe in.

Maar hoe je kan zien of je moderne of ouderwetse lagers hebt, zou ik niet weten Surprisedops:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 16 oktober 2007 02:41 AM
  [ # 44 ]

Mwah, gewoon de lagers demonteren, dan is het snel genoeg duidelijk of ze nog met nieuw vet te redden zijn of niet. Heb het ook bij mijn BX al eens gedaan.
Nu nog een manier verzinnen om de dyane op te krikken met mijn garagekrik die niet hoog genoeg komt… Bijgeleverde krik is geen optie ivm de ruimte. Nouja, zie wel.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 18 december 2007 07:00 PM
  [ # 45 ]

Update:

Inmiddels staat de dyane in de garage en heb ik de roestschade beter bekeken. De foto op p3 is van de linkerkant, rechts is veel meer verroest.  Zelfs een stukje doorgeroest naar de bovenplaat toe, maar dan verder naar achteren. Volgens mij komt het erop neer dat ik gewoon een ander chassis moet plaatsen.

Eigenlijk moet ik gewoon die hele dyane weggooien, koets moet best wat aan gelast worden, chassis is over, plaatwerk is niet netjes. Alleen vind ik het zonde dat het een 70-er is, dus best wel zeldzaam te noemen.

Nu hoor ik verschillende verhalen over slechte chassis. Hoe is een slecht chassis te herkennen? Kijk, het gechalvaniseerde chassis van duckservice voor 1100 euro is zeker kwaliteit, maar ze zijn er ook voor iets meer dan de helft. Bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/129214159

Of ga ik echt spijt krijgen van een dergelijk chassis?

Een gebruik chassis levert denk ik binnen een aantal jaren weer eenzelfde chassis op als ik nu heb, lijkt me ook niet handig. Of iemand moet wat hebben liggen dat gegarandeerd goed is??

GRAAG jullie advies, ik weet zelf niet goed wat ik ermee moet. Verstandigste zou zijn het ding in onderdelen te verkopen, maarjah…

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook