Hoy,
Heb een probleem met mijn berlingo 1.6HDI.
Het toerental blijft soms hangen bij het opschakelen van 4de naar 5de versnelling.
Het is net of je je gas te lang inhoud bij het ontkoppellen.
Het zit zo, je duwt je koppelingspedaal in en normaal gezien valt je toerental dan meteen naar beneden maar bij mij gaat deze nog eerst een +/- 300tr/min naar boven om daar dan even te blijven hangen (+/-2sec) en vervolgens terug te vallen.
De wagen heeft dit echter al van nieuw af en enkel bij het opschakelen van 4de naar 5de versnelling.
Ook komt dit maar heel soms voor, ongeveer 1 keer per 100kilometer
Wagen is nu 6maanden oud en heeft 20.000km gelopen.
Ben er al meerdere malen voor langs de garage geweest en natuurlijk net als je daar bent en ze gaan er met rijden heeft hij deze kwaal niet.
Ik kreeg dan ook elke keer zo van die vragen van “blijft je gas niet achter de mat hangen”? of “duw je niet per ongeluk te lang het gas in” en zo van die dingen.
Waarop ik dan zei, nee er is echt een probleem. Zou wel toevallig zijn dat ik elke keer net van 4de naar 5de versnelling per ongeluk of het gas blijf staan hé
Nu hebben ze onlangs iets vervangen (weet niet juist wat want heb hem zelf niet gaan oppikken in de garage) maar de wagen heeft nog steeds dit probleem.
Weet iemand van jullie wat dit probleem kan zijn? of nog mensen die last hebben van deze kwaal?
M.v.g,
Jeroen
Niemand?
post u vraag op problemcar,mischien dat je daar geholpen word.
Het word voorlopig niet erger bij mij, wat natuurlijk goed is maar ik vind dat geen uitleg. Kom maar terug als het erger word Dat is toch geen garantie hé.
Moest je te weten komen wat het probleem of oorzaak is laat je me dan iets weten?
Greetz
@winoc berlingo en Cheez: Heb vandaag telefoon gehad van mijn garage, ze wisten nog altijd niet hoe dit probleem op te lossen. Ze vertelde me wel dat er nog een klant was die sinds kort dit probleem heeft.
Hebben julie dit ook enkel van 4de naar 5de versnelling?
Heb mijn garage vertelt over dit forum en dat jullie hetzelfde probleem hadden? Ze vroegen me naar welke garage jullie gingen, zodat ze daar eens contact met konden opnemen en vragen naar hun bevindingen i.v.m dit probleem.
Greetz
Ik heb ook een Berlingo 1.6HDi met identiek hetzelfde probleem. Gebeurde enkel als ik eens goed doortrok, bij gewoon rijden niet had ik het zeer zelden. Heb ondervonden dat als ik een fractie eerder de gaspedaal los tov de koppeling ik het niet meer heb. Het lijkt of de motor de grotere toevoer van brandstof bij een lager toerental (het toerental is niet zo hoog als met een lagere versnelling) niet direct stopt of verminderd.
Probeer maar eens, bij mij gebeurd het allesins niet meer.
1° Citroën BX 14RE
2° Volvo 440 1.9TDI
3° Volvo 460 1.9TDI
4° Citroën Berlingo 1.6HDi
5° Citroën C4 Picasso 1.6HDI 110 FAP EGMV
hmm, raar probleem.
juist omdat het sporadisch gebeurd, en alleen in de 4 >5 situatie.
het is fligh by whire, dus een hangende gaskabel oid kan niet.
ik vermoed eerder een software foutje, wat alleen verholpen kan worden door een nieuw te schrijven update door PSA.
vanwege de nieuwe auto’s zou ik het volgende doen.
laat de klacht schriftelijk vastleggen.
dit geeft je de mogenlijkheid, om de storing ook gratis te laten verhelpen, ook al is de garantie verlopen.
immers, de klacht bestond al ten tijde dat er wel sprake was, van garantie.
daarnaast zou je moeten proberen zoveel mogenlijk personen/auto’s met diezelvde klacht kenbaar te maken bij PSA./dealer/citroen importeur.
hierdoor moeten ze wel actie gaan ondernemen, en zal er (vermoedelijk) een update geschreven worden.
ik zal eens polsen in de peu’s wereld, of het daar ook bekend is.
een electrische mechanische storing kan ik me eigenlijk niet indenken.
hooguit een sensor die in exact die omstandigheden af en toe een verkeerd signaal afgeeft.
mvgr wupke