Is de 5 bak van een diesel hetzelde als de benzine versie?
Jos van der Voort
De 1.9D en 1.9TD zijn XU motoren met een BE3 versnellingsbak.
De benzine motoren 1.6i, 1.8i, 1.9i en 2.0i zijn ook XU motoren met een BE3 versnellingsbak, alleen de overbrengverhoudingen varieren tussen de verschillende motoren.
Uitgezonderd is de 1.6i in de Saxo en de Xsara, deze is wel van de TU familie en heeft een MA versnellingsbak.
Ben je van plan een bak uit een diesel op je benzine motor te monteren :
Heb ergens gelezen dat je dan door andere overbrengverhoudingen in de dieselbak sneller kan optrekken, maar of dit ook echt waar is?
Nee hoor. Ik heb een bak in mijn diesel die in 3 en 4 “kraakt”.
Ik ben van plan om naar de sloop te gaan voor een andere bak. Het is dan wel handig om te weten of de bakken uitwisselbaar zijn.
Overigens heb ik net een bak van een diesel gekocht. Ik neem aan dat die wel allemaal hetzelfde zijn.
Overigens zie ik in het Haynes handboek niets over diesel motoren. Mag ik er vanuit gaan dat ik alle instructies voor de 1900 cc motoren mag volgen?
Nog bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben weer een hoop wijzer.
Jos
Jos van der Voort
Ik weet niet of alle dieselbakken hetzelfde zijn?
Wat je zou kunnen doen is controleren of de bakcode klopt met de bak die je nu heb? of misschien weet iemand hier of deze bak op je diesel kan.
Wat de Haynes manual betreft, het klopt dat er niets over de diesel bijstaat, dit boek is enkel voor de benzine modellen. Voor de ZX dieselmodellen heeft haynes een ander boek en er is ook een gecombineerd ZX benzine/diesel boek. Zou erg handig zijn als iemand dat het liefst digitaal zou hebben, aangezien we nogal wat ZX-Diesel rijders hier op het forum hebben.
Aangezien de dieselmotor in de ZX een XU motor is en een bijbehorende MA3 bak heeft zal de procedure niet zoveel afwijken als die voor de benzine motoren denk ik.
Een diesel bak heeft een kortere 1e 2e en 3e versnelling dan een bezine bak, daarintegen zijn de 4 en 5 weer langer…
de bak van een ZX D en TD hebben beide even lange 1e versnellingen, de 3 4 en 5 zijn bij de ongeblazen D ietsjes korter….
Mocht je meer willen weten over de verschillen in de overbrengingsverhoudingen dan hoor ik het wel..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Een diesel bak heeft een kortere 1e 2e en 3e versnelling dan een bezine bak, daarintegen zijn de 4 en 5 weer langer…
de bak van een ZX D en TD hebben beide even lange 1e versnellingen, de 3 4 en 5 zijn bij de ongeblazen D ietsjes korter….
Mocht je meer willen weten over de verschillen in de overbrengingsverhoudingen dan hoor ik het wel..
Betekent een korte versnelling dat je dan ook sneller kan optrekken? en lange 4 en 5 dat je motor rustigere (minder toeren) loopt bij hogere snelheden op de snelweg?
Iemand die toevallig weet of een BE3 diesel bak op een 1.4 TU motor past?
Ik heb ooit, dacht het op marktplaats gelezen dat iemand zijn ZX met 1.4i motor verkocht met de mededeling dat er een diesel bak onder zat. Er stond ook iets bij van ““dus extra snel en zuinig” :
idd door kortere verhoudingen trekt hij sneller op maar door de langere 4 en 5 draait je motor rustiger….bij een hoge snelheid..let er wel op dat je waarschijnlijk een stukkie moeilijker door je 4 heen komt…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:idd door kortere verhoudingen trekt hij sneller op maar door de langere 4 en 5 draait je motor rustiger….bij een hoge snelheid..let er wel op dat je waarschijnlijk een stukkie moeilijker door je 4 heen komt…
Je bedoelt dat de acceleratie in zijn 4 trager is :
Weet je ook toevallig of een BE3 bak op een TU motor past?
Als je toch de bak eraf hebt zou ik in elk geval de drukgroep vervangen, ook al is de koppeling verder nog goed… drukgroep kost niet zoveel
ZX1.4i schreef:Simpele Ziel schreef:idd door kortere verhoudingen trekt hij sneller op maar door de langere 4 en 5 draait je motor rustiger….bij een hoge snelheid..let er wel op dat je waarschijnlijk een stukkie moeilijker door je 4 heen komt…
Je bedoelt dat de acceleratie in zijn 4 trager is :
Weet je ook toevallig of een BE3 bak op een TU motor past?
Neem een bak van een Peug 205 ralleye of die van een AX Sport dat zijn 1.3 4 baks, dan ga je echt vliegen lekker licht nl.
gti_styling84 schreef:Neem een bak van een Peug 205 ralleye of die van een AX Sport dat zijn 1.3 4 baks, dan ga je echt vliegen lekker licht nl.
Vliegen kan altijd nog
Ik ben meer geinteresseerd om mijn ZX eventueel stiller en zuiniger te maken in zijn 4 en vooral de 5 op de snelweg, de bak die normaal onder een 1.1 en 1.4 zit maken nogal wat toeren op de snelweg. Eventueel langzamer optrekken vind ik geen probleem en sneller is altijd mooi meegenomen.
Is het overigens niet zo dat als je een lichtere bak neemt (205 met 1.3 4-bak), deze dan sneller gaar is als je een zwaardere bak in je 1.4 motor heb met 5 bak?
Maar is er nou echt niemand die mij kan vertellen of een BE3 diesel bak op een 1.4i TU motor past, welke normaal gezien een MA bak heeft :
ZX1.4i schreef:
Maar is er nou echt niemand die mij kan vertellen of een BE3 diesel bak op een 1.4i TU motor past, welke normaal gezien een MA bak heeft :
Ik niet, maar zo’n peugeot 4bak zou ik links laten liggen..Er zijn genoeg mooiere oplossingen…
Ik ga toch nog eens op zoek of ik wat kan vinden over verschillen tussen de 2 bakken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
is het geen idee om alleen de 5e versnelling van een ander type bak over te zetten, zodat je een beetje een overdrive idee krijgt? of om de verhoudingen tussen de versnelling niet te veranderen een zwaardere eindreductie?
ZX Break Reflex 1.4i
als ik de versnellingspook uit de 3 haal kraakt en piept de boel ook een beetje. zx kwaal ofzo?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
shoarmaschotel schreef:is het geen idee om alleen de 5e versnelling van een ander type bak over te zetten, zodat je een beetje een overdrive idee krijgt? of om de verhoudingen tussen de versnelling niet te veranderen een zwaardere eindreductie?
Dat is ook een manier, kost je wel iets meer tijd en moeite omdat je de bak open moet maken.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Bak open maken
Ehm nee laat maar, ik heb die enge foto’s van zo een bak operatie op de website van MPostma met zijn BX gezien.