2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Veringtype GS(A)
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 15 oktober 2007 02:47 PM
  [ # 16 ]
bogaard77 schreef:

Weinig. waarom eigenlijk?

Gewoon, interesse.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 oktober 2007 03:09 PM
  [ # 17 ]

Tussen GS en GSA? Geen verschil (heb beide gehad of nog in bezit, veerbollen zijn ook identiek). Is een lichte auto, veert super! Cool
DS zompig? Laat je (of je veerbollen) nakijken!!! Twisted Evil

Citroen!

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 15 oktober 2007 06:01 PM
  [ # 18 ]

Re: Veringtype GS(A)

Rene van Maren schreef:

De hydropneumaten worden met de tijd wat stugger ontworpen, maar de C5 met HA+ veert weer super ( en zonder dat je rechterbuitenspiegel in de bocht over straat schraapt Laughing )

Een rechterbuitenspiegel, wat is dat voor nieuwerwetsigheid?  Laughing

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 oktober 2007 08:27 PM
  [ # 19 ]
baroen schreef:

En is er nog verschil tussen Gs en GSA?

Nee.

Ik vind dat een GS/A net zo veert als een CX of DS.

Als een XM zo veert als een Duitse auto is er goed wat mis !

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 oktober 2007 08:37 PM
  [ # 20 ]

tja, enigste verschil met de zwaardere modellen ,is dat de GS/A wat stuitiger kan zijn in sommige situatie’s.

het gewicht speelt hier een rol.

daarnaast FF ..

ik heb meer dan 100 GS/A’s gereden.
en er is er geeneeen hetzelvde ,echt niet.
de een is en dweil de ander stroef in het in en uitveren weer een ander gaat heel stug in zn achterveren, en staat te hoog in zn neus, dus pakt de drempels goed, om vervolgens op de grond te flikkeren…

dus een vergelijk gaan trekken tussen alle hydro Pneumaten is schrier onmogenlijk..

mvgr wupke:er zijn teveel variabelen die invloed hebben op het systeem, dus er is er geeneen gelijk Wink

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 15 oktober 2007 11:04 PM
  [ # 21 ]
kreazyV8wuppo schreef:

tja, enigste verschil met de zwaardere modellen ,is dat de GS/A wat stuitiger kan zijn in sommige situatie’s.

het gewicht speelt hier een rol.

daarnaast FF ..

Ik heb meer dan 100 GS/A’s gereden.
en er is er geeneeen hetzelvde ,echt niet.
de een is en dweil de ander stroef in het in en uitveren weer een ander gaat heel stug in zn achterveren, en staat te hoog in zn neus, dus pakt de drempels goed, om vervolgens op de grond te flikkeren…

dus een vergelijk gaan trekken tussen alle hydro Pneumaten is schrier onmogenlijk..

mvgr wupke:er zijn teveel variabelen die invloed hebben op het systeem, dus er is er geeneen gelijk Wink

Ik kan me wel vinden in bovenstaande gedachte.
Persoonlijk zou ik het als volgd willen beschrijven , mijn DS veer volledig en lekker door over hobbels en van alles.
Mijn GSA is wat beperkter en heeft in uiterste gevallen moeite met een wat stuitiger gedracht tot gevolg.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 oktober 2007 01:35 AM
  [ # 22 ]

We gaan er natuurlijk wel van uit dat de veerbollen van de GS/A nieuw zijn. En dat de rijhoogte goed ingesteld is.
Gelloof me, een GS/A met nieuwe bollen rondom veert nog soepeler dan een DS met nieuwe bollen rondom (in beide gevallen spreek ik uit eigen ervaring) Cool

Citroen!

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 16 oktober 2007 01:45 AM
  [ # 23 ]

LOL

baroen schreef:

Oei, ‘t is duidelijk maandagochtend, maar de vissen happen weer prima vanochtend.

Dat blijft persoonlijk. Ik heb 2 GSA breaks gehad, daarna een BX 19 TRi Break en daarna de 2 CXen. Ik moet zeggen dat die BX best lekker veerde met de soepele bollen, maar dat haalt het toch niet bij de CX en de GSA.
De BX heeft ook McPherson ophanging voor en dat kan nooit zo soepel veren als de ophanging van de CX en GSA met de dubbele draagarmconstructie.

En het verschil tussen CX en GSA…. Een GSA veert als een lichte CX. Dat suggereert dat het hetzelfde veert, maar dat is niet zo: je voelt het verschil in massa ± 900 kg versus ± 1300 kg.

Ik zou zeggen, probeer het eens uit en rijd eens mee met de GSA van een forummer op de volgende meeting Wink

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 16 oktober 2007 02:13 AM
  [ # 24 ]

ik heb er één in bestelling staan, zie ander draadje. Dus binnenkort hoop ik het in mijn eigen GSA te ondervinden Grin

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 16 oktober 2007 02:22 AM
  [ # 25 ]

Mijn BX en GS hebben allebei ander veergedrag. En of ik er nou een uit zou kunnen kiezen. Mijn GS heeft meer moeite met korte hobbels, maar neutraliseert de langere volledig, terwijl de BX bij de lange nogal nadeint en de korte een stuk minder extreem neemt.

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 16 oktober 2007 02:50 AM
  [ # 26 ]

ik vind de gs net ff wat soepeler dan de cx maar wat harder dan mijn ds
daarnaast heb ik ook een c5 maar is totaal niet te verglijken met een van de bovenstaande maar je kunt er wel hardfer de drempels mee nemen dan bijv een ford mondeo of iet dergelijks ook een c5 is een echte citroen ondank dat ze stugger is!

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 oktober 2007 03:01 AM
  [ # 27 ]

Jongens jullie kunnen zo nog uren doorposten.

in de tijd dat ik mn garage had, zijn er legio GS/a’s door mij bestuurd.
daarnaast CX en XMs en ook Xantia’s.

en neem nou van mij an..

ze zijn allemaal verschillend, er veert er geen een hetzelvde.

allemaal of grote verschillen of nuance verschillen , maar verschillend zijn ze.

ik heb bv een GSA Cmatic verkocht die veerde zachter dan een DS.
oorzaak, minimale veerdruk.. maar het was wel comfortabel.

het begint vanaf systeemdruk,
dan rijhoogte.
dan stijfheid of juist soeplesse van de silentcups,lagers draagarmen, soort banden, bandendruk,.
om nog maar niet te beginnen over welke veerbollen en drukken en al dan niet comfort..

er is er domweg geeneen hetzelvde onder alle HPs niet..period..

mvgr wupke:enigste duidelijke verschil tussen alle modellen is type /motor/terein gewicht..

een V6 heeft bv meer onderstuur gedrag.
een BX is ligt en heeft Mc pherson poten, dus is het karakter nijgend naar stijver reactiver.
een GS is ligter dan een CX dus heeft minder dein doorslag gedrag, + je voelt kleinere wegoneffenheden…

afijn,, duidelijk? Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 oktober 2007 11:44 AM
  [ # 28 ]

“terein gewicht, nijgend, ligter, duidelijk?”

Eh, nee Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 oktober 2007 02:39 PM
  [ # 29 ]
DriverD schreef:

“terein gewicht, nijgend, ligter, duidelijk?”

Eh, nee Very Happy

ja mn ABC ding deed het niet, leest lastig he’ !

mvgr wupke: altijd al last gehad van dislexia   Laughing

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 18 oktober 2007 01:04 AM
  [ # 30 ]

Mijn GS heeft meer moeite met korte hobbels, maar neutraliseert de langere volledig,


Dat ervaar ik in mijn gsa ook op die manier.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook