Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
bogaard77 schreef:Weinig. waarom eigenlijk?
Gewoon, interesse.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tussen GS en GSA? Geen verschil (heb beide gehad of nog in bezit, veerbollen zijn ook identiek). Is een lichte auto, veert super!
DS zompig? Laat je (of je veerbollen) nakijken!!!
Citroen!
Re: Veringtype GS(A)
Rene van Maren schreef:De hydropneumaten worden met de tijd wat stugger ontworpen, maar de C5 met HA+ veert weer super ( en zonder dat je rechterbuitenspiegel in de bocht over straat schraapt )
Een rechterbuitenspiegel, wat is dat voor nieuwerwetsigheid?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:En is er nog verschil tussen Gs en GSA?
Nee.
Ik vind dat een GS/A net zo veert als een CX of DS.
Als een XM zo veert als een Duitse auto is er goed wat mis !
tja, enigste verschil met de zwaardere modellen ,is dat de GS/A wat stuitiger kan zijn in sommige situatie’s.
het gewicht speelt hier een rol.
daarnaast FF ..
ik heb meer dan 100 GS/A’s gereden.
en er is er geeneeen hetzelvde ,echt niet.
de een is en dweil de ander stroef in het in en uitveren weer een ander gaat heel stug in zn achterveren, en staat te hoog in zn neus, dus pakt de drempels goed, om vervolgens op de grond te flikkeren…
dus een vergelijk gaan trekken tussen alle hydro Pneumaten is schrier onmogenlijk..
mvgr wupke:er zijn teveel variabelen die invloed hebben op het systeem, dus er is er geeneen gelijk
kreazyV8wuppo schreef:tja, enigste verschil met de zwaardere modellen ,is dat de GS/A wat stuitiger kan zijn in sommige situatie’s.
het gewicht speelt hier een rol.
daarnaast FF ..
Ik heb meer dan 100 GS/A’s gereden.
en er is er geeneeen hetzelvde ,echt niet.
de een is en dweil de ander stroef in het in en uitveren weer een ander gaat heel stug in zn achterveren, en staat te hoog in zn neus, dus pakt de drempels goed, om vervolgens op de grond te flikkeren…dus een vergelijk gaan trekken tussen alle hydro Pneumaten is schrier onmogenlijk..
mvgr wupke:er zijn teveel variabelen die invloed hebben op het systeem, dus er is er geeneen gelijk
Ik kan me wel vinden in bovenstaande gedachte.
Persoonlijk zou ik het als volgd willen beschrijven , mijn DS veer volledig en lekker door over hobbels en van alles.
Mijn GSA is wat beperkter en heeft in uiterste gevallen moeite met een wat stuitiger gedracht tot gevolg.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
We gaan er natuurlijk wel van uit dat de veerbollen van de GS/A nieuw zijn. En dat de rijhoogte goed ingesteld is.
Gelloof me, een GS/A met nieuwe bollen rondom veert nog soepeler dan een DS met nieuwe bollen rondom (in beide gevallen spreek ik uit eigen ervaring)
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
LOL
baroen schreef:Oei, ‘t is duidelijk maandagochtend, maar de vissen happen weer prima vanochtend.
Dat blijft persoonlijk. Ik heb 2 GSA breaks gehad, daarna een BX 19 TRi Break en daarna de 2 CXen. Ik moet zeggen dat die BX best lekker veerde met de soepele bollen, maar dat haalt het toch niet bij de CX en de GSA.
De BX heeft ook McPherson ophanging voor en dat kan nooit zo soepel veren als de ophanging van de CX en GSA met de dubbele draagarmconstructie.
En het verschil tussen CX en GSA…. Een GSA veert als een lichte CX. Dat suggereert dat het hetzelfde veert, maar dat is niet zo: je voelt het verschil in massa ± 900 kg versus ± 1300 kg.
Ik zou zeggen, probeer het eens uit en rijd eens mee met de GSA van een forummer op de volgende meeting
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
ik heb er één in bestelling staan, zie ander draadje. Dus binnenkort hoop ik het in mijn eigen GSA te ondervinden
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mijn BX en GS hebben allebei ander veergedrag. En of ik er nou een uit zou kunnen kiezen. Mijn GS heeft meer moeite met korte hobbels, maar neutraliseert de langere volledig, terwijl de BX bij de lange nogal nadeint en de korte een stuk minder extreem neemt.
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
ik vind de gs net ff wat soepeler dan de cx maar wat harder dan mijn ds
daarnaast heb ik ook een c5 maar is totaal niet te verglijken met een van de bovenstaande maar je kunt er wel hardfer de drempels mee nemen dan bijv een ford mondeo of iet dergelijks ook een c5 is een echte citroen ondank dat ze stugger is!
Greetz Martijn
Jongens jullie kunnen zo nog uren doorposten.
in de tijd dat ik mn garage had, zijn er legio GS/a’s door mij bestuurd.
daarnaast CX en XMs en ook Xantia’s.
en neem nou van mij an..
ze zijn allemaal verschillend, er veert er geen een hetzelvde.
allemaal of grote verschillen of nuance verschillen , maar verschillend zijn ze.
ik heb bv een GSA Cmatic verkocht die veerde zachter dan een DS.
oorzaak, minimale veerdruk.. maar het was wel comfortabel.
het begint vanaf systeemdruk,
dan rijhoogte.
dan stijfheid of juist soeplesse van de silentcups,lagers draagarmen, soort banden, bandendruk,.
om nog maar niet te beginnen over welke veerbollen en drukken en al dan niet comfort..
er is er domweg geeneen hetzelvde onder alle HPs niet..period..
mvgr wupke:enigste duidelijke verschil tussen alle modellen is type /motor/terein gewicht..
een V6 heeft bv meer onderstuur gedrag.
een BX is ligt en heeft Mc pherson poten, dus is het karakter nijgend naar stijver reactiver.
een GS is ligter dan een CX dus heeft minder dein doorslag gedrag, + je voelt kleinere wegoneffenheden…
afijn,, duidelijk?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“terein gewicht, nijgend, ligter, duidelijk?”
Eh, nee
Citroen!
DriverD schreef:“terein gewicht, nijgend, ligter, duidelijk?”
Eh, nee
ja mn ABC ding deed het niet, leest lastig he’ !
mvgr wupke: altijd al last gehad van dislexia
Mijn GS heeft meer moeite met korte hobbels, maar neutraliseert de langere volledig,
Dat ervaar ik in mijn gsa ook op die manier.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)