Ben vandaag naar de garage geweest, retourleiding bij rechtervoorwiel is vervangen was compleet gescheurd volgens garage. Het koelvloeistof probleem hebben ze niet kunnen opsporen, geen lek in het systeem, waarschijnlijk koppakking of telaat aanslaan van de koelvin.
Auto op verzoek ook ff onder de auto gekeken terwijl deze op de brug stond. Carosserie ziet er aan de onderkant nog goed uit, lek alleen flink olie en de motor heeft een keer gekookt volgens de monteur. Dit was te zien aan de roest op de buitenkant van de vulpijp van de radiator en aan de onderkant van de radiator vanwege de oppervlakkige roest. (dit was al zo bij aankoop alleen wist ik niet dat dat daarvan kwam)
Maar nu de vraagen:
Warmte probleem?
Mijn koelvloeistof verbruik ligt dus flink hoog, kan aan twee dingen liggen koppakking of dat de koelvin te laat aanslaat. Aan het eerste zal ik denk ik niet veel kunnen doen, veel werk voor een motor die ook nog eens flink olie lekt en een keer gekookt heeft. Echter als het een warmte probleem is doordat een sensor of schakelaar niet goed werkt is dit relatief makkelijk te verhelpen alleen de 14 heeft alleen een “te heet” melding. Is het mogelijk om een wijzertje uit een 16 of 19 bij te plaatsen (ipv de te heet lamp) of moet ik dan het complete instrumentarium van een 16 of 19 gebruiken?
Oliepeil melding
In de garage keek de monteur in mijn bijzijn ook even het motoroliepeil na ivm de olie lekkage. Nu had ik vlak na de aankoop (een paar maanden terug) een laag oliepeil melding gehad en bijgevuld met een halve liter olie tot halverwege de twee streepjes. Het peil stond iets onder of rond het onderste streepje.
Bij het peilen gaf de oliepeilstok helemaal niets aan!! Ding heeft dus bijna droog gelopen maar nu het ergste… ik heb geen melding gehad deze keer!! Kan dit aan de sensor liggen of moet ik het eerder in het lampje zoeken?
Extra vraagje
Gezien de motor heeft gekookt in het verleden heeft gekookt denk ik dat een aantal sensoren het niet heeft overleefd . Alleen nu wil ik niet onnodig in het wilde weg sensoren gaan uitwisselen, heeft er iemand karakteristieken liggen wat de verschillende sensoren hebben teruggemeld. Ben zelf electrotechnicus en kan dus wel het eea doormeten alleen zonder gegevens weet ik nog niets meer. Verder als iemand ook een tekening heeft met de posities van de diverse sensoren zou dat erg handig zijn.
Bij voorbaat dank voor reacties en tips, hoop deze bx nog een tijdje rijdend te houden .
Groet Michel[/list]
Deze motoren hebben nog wel eens last van een lekke koppakking, dus dat zou ik zeker niet uitsluiten. Voordeel is dat ‘t een relatief goedkoop klusje is om te laten doen.
Je kunt de metertjes van een GTi gewoon overbouwen en een draadje van het oranje templampje gebruiken om het metertje aan te sturen. Zie ook het topic “gti dash in andere BX” in dit forumdeel.
Een laag oliepeilmelding? Zo’n Deauville heeft toch geen oliepeilmetertje he? In dat geval is ‘t een oliedruklampje, en da’s heel wat anders. Als dat gaat branden, wil dat zeggen dat de oliepomp even geen olie aanzuigt. En vaak is ‘t dan eigenlijk al te laat voor de motor.
Doorrijden tot je dat lampje krijgt is dus niet heel slim, en ook zeker niet de bedoeling.
Ik vind het leuk dat er een topic aan gemaakt word, maar ik stel tóch voor het oude te gebruiken.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=184143
Deze gaat op slot.