knäckor schreef:Degene die zegt dat de kwikfit goed in de gaten wordt gehouden heeft zelf bij de kwikfit gewerkt en heeft het van een keurmeester die ook bij de kwikfit werkt. Ze worden niet vaker op een steekproef getrakteerd, maar wel extra goed gecontroleerd als ze er een krijgen.
Oke, dat kan ik begrijpen, dat kan dus verschillen per steekproefcontroleur! (en per filiaal waar ooit iets is goedgekeurd wat niet zo hoorde).
Ik ben behoorlijk off-topic bezig zie ik..
Als iemand vragen/opmerkingen heeft MBT mijn werk of werkgever hoor ik het wel via Pb….
Emiel
Ik heb, zoals misschien een aantal weten, een Panhard Dyna uit 1955 en ben bij redelijk wat garages geweest voor een apk. En altijd een toestand. Want deze auto mag blijkbaar als 1 van de weinigen wielspeling hebben. Maar zodra dit bij een keuring werd geconstateerd, was het afkeur. Ik gaf dan aan dat deze auto wel die speling mocht hebben. En altijd hetzelfde antwoord: Meneer: Geen enkele auto mag wielspeling! Dan teken ik bezwaar aan, was mijn steevaste antwoord. En daar zit een garage niet op te wachten. Na kopieen van het werkplaatshandboek en veel praten (geen leuke momenten) kwam het goed.
Er was zelf eens een garage die eigenlijk die oude kar niet wilde keuren. Alleen als het echt mot, werd er gezegd. Tja…
Nu breng ik de Panhard de laatste paar jaar bij Peter Breed in Heemskerk. De enige specialist die zo’n auto door en door kent.
Maar dat is heen en weer zo’n 200 km. En ik rijd er per jaar misschien 500…......
Ik ben echt niet te beroerd om die 200 km te rijden. Maar het is wel een rare verhouding.
Ik denk ook dat die vrijstelling bedoelt is voor deze voorbeelden.
En die stok achter de deur om jaarlijks eens goed naar het onderhoud te kijken, zoals eerder in in dit topic werd gesteld?
Dat punt kun je toch gewoon zelf kiezen? Elk jaar in het voorjaar krijgt de oude dame een goede onderhoudsbeurt van mij. Daar ben ik niet lui mee, want zij verdient het. In een mooi voorjaarszonnetje met een kop koffie en een rokertje erbij wordt er dan gewoon een dag voor uit getrokken. Niks wachten tot er een apk komt.
Het zal dus duidelijk zijn: Ik ben wel blij met die nieuwe regel.
Dyna Z1: Tout alu.
APK: algemene proletarische koopkrachtsverbetering.
Ik naar de APK (auto net klaargestoomd met beurtje vooraf).
KF: “Mijnheer,uw rem LA is niet ok dit is afkeur,wij kunner hier echter even naar kijken”.
“Das vreemd want de auto komt nog geen week geleden van de dealer,met als opdracht: grote beurt en APK-klaar maken”. (bluffpoker).
KF (andere monteur) “Oh,dan moeten we toch nog eens even kijken,loopt u even mee?”.
“Tuurlijk”.
KF: “Ik haal hem even van de handrem….hey!!!! dit wiel loopt helemaal niet aan,dis geen afkeur!”.
“...” (laat monteur met andere monteur ff alleen).
Laat eerste monteur bon maken, “Das €39”.
“Ik heb hier nog een actie bon van €19”.
Monteur: (lichtelijk geirriteerd) “Waarom zeg je dat niet eerder?”.
(vriendelijk lachend) “Je hebt het me niet gevraagd”.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
KF: Je moet altijd even voordat de factuur gemaakt word even vermelden dat je een kortingsbon hebt.
Nee ik doe lekker dwars…
KF: Nu moeten we een nieuwe factuur maken voor een grapjas die ook nog eens supergoedkoop op de eerste rij wil zitten, meneer heeft voor 19 euro een nieuwe APK en zal ook nog ff de grapjas uithangen, jammer….
Aaaah, ik ben lekker goedkoop uit en heb ook ff lekker monteurtje gepest want ik voel mezelf beter en meer…
Emiel
BX19trs schreef:KF: Je moet altijd even voordat de factuur gemaakt word even vermelden dat je een kortingsbon hebt.
Nee ik doe lekker dwars…
KF: Nu moeten we een nieuwe factuur maken voor een grapjas die ook nog eens supergoedkoop op de eerste rij wil zitten, meneer heeft voor 19 euro een nieuwe APK en zal ook nog ff de grapjas uithangen, jammer….
Aaaah, ik ben lekker goedkoop uit en heb ook ff lekker monteurtje gepest want ik voel mezelf beter en meer…
Emiel
Als dat zou kloppen hoe kan een afkeur zonder reparatie ineens goedkeur zijn?
Ik probeer niet op de eerste rij te zitten,ik wil gewoon apk keuring,remmen achter zijn in 2004 nog vervangen.
Jammer dat je het voor die oplichters opneemt.
Ik was niet de grapjas,dat was KF n.m.m. want toen ik op mijn strepen ging staan zag ik lichte paniek in de oogjes van die klungelaars!
Die nog geen zes maanden daarvoor de dop waren vergeten erop te draaien nadat ze olie hadden gewisseld!!!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Zonder specialebon bij de Citroen dealer 29 euro.
Klant is koning, slikken hoort bij dit spelletje, maar ik leef wel met je mee.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Klopt! incasseren hoort erbij.
De reputatie van sommige filialen is inderdaad niet altijd even goed door zulke blunders en ik moet toegeven dat er weinig kennis aanwezig is van citroën bij vooral jongere monteurs, daar kan het dus foutgaan en dat mag eigenlijk niet natuurlijk, dat kan ook gebeuren bij een dealer!
Mijn reactie was puur even afreageren op die bewuste post, het ging naar mijn mening weer meer om het afzeiken dan over een nuttige bijdrage aan de discussie.
Succes ermee!
BX19trs,niet persoonlijk opvatten,het was in
Roermond niet in Leeuwarden.
Nuttige bijdrage is,ook dit was apk.
APK is wettelijk geregeld,het inhoudelijke hiervan doet de garage
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:BX19trs,niet persoonlijk opvatten,het was in
Roermond niet in Leeuwarden.
Neenee, ik vat het niet persoonlijk op.
Laat ik het zo uitleggen dan; Ik weet dat er bepaalde verhalen in de omloop zij, terecht of niet, overal zit een kern van waarheid in, ik werk in Sneek en ben en citroën-liefhebber, ik heb een collega keurmeester in Leeuwarden die ook jaren bij citroën heeft gewerkt, wat dat betreft zijn er hier genoeg citrofielen die keuren.
Ik weet dat het niet overal altijd goed gaat en dat er soms wel wat misgaat maardat gebeurt ook bij dealerbedrijven en universele garages, geloof me ik loop ook al meer dan 10 jaar in de garagewereld (en onderwijs) rond.
Ik vind het dan jammer dat KF soms naar mijn mening opzettelijk in een kwaad daglicht gezet word en vind dat zoiets in het garage-klaagtopic thuishoort.
Ervaringen bij KF, negatief en positief mogen wat mij betreft overal wel staan maar liever nog via Pb, wellicht kan ik dan nog iets betekenen!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
De apk eisen laten eigenlijk wieinig ruimte over voor een grijs gebied. De meeste discussie’s ontstaan door gebrek aan kennis van de keurmeester. Niet negatief bedoeld, maar je kan nu eenmaal niet alles weten. Voorbeeld? Je BX wordt bij de citroendealer afgekeurd op draagarmlagers, waarom? De citroenmonteur ziet dat de arm scheef staan, afkeur dus. Rij je vervolgens naar een ander (in de volksmond de Kwikfit maar kan ook de mazda dealer om de hoek zijn) wordt de auto goekgekeurd, waarom? Omdat er geen speling aanwezig is, geen speling is geen speling. Idemdito bij de hierboven genoemde Panhard, maar dan omgekeerd. (hoeveel 2CV’s worden niet afgekeurd op speling op de fuseepennen, vaak wordt een CX afgekeurd op speling op de stuurkogels… ook onterecht) Alles draaid dus om kennis van de keurmeester en daar wordt wel eens mee gespeeld..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Afkeur werd ineens goedkeur,dat noem ik geen kern van waarheid,ik heb het gehad met KF Roermond.
@oldenhage Je ziet hoe subjectief het kan zijn…
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Afkeur werd ineens goedkeur,dat noem ik geen kern van waarheid,ik heb het gehad met KF Roermond.
daar is iedereen het mee eens, dat kan niet. Ik denk niet dat dit KW praktijken zijn, natuurlijk komt het voor, maar ik denk dat het grotendeels verjaardagspraat is. Begrijp me goed he Erik!
Ik heb tot nu toe nooit vervelende discussie’s gehad met keuren, zal komen omdat iedereen er bij mag staan/zijn met het keuren en ik probeer te onderbouwen waarom iets afkeur is. Het zal ook de manier van bedrijfsvoeren zijn, is apk de hoofdmoot, of bijzaak.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Het zal ook de manier van bedrijfsvoeren zijn, is apk de hoofdmoot, of bijzaak.
Psies.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Toch ben ik er ook van overtuigd dat er smerige spelletjes gespeeld worden met keuren, vooral als je een autootje haalt waarvan de herkomst niet al te duidelejk is. Zo had ik ooit een 205 je voor de boodschapjes gehaald op zo’n sloop / 2e hands terrein. Met APK.
Volgend jaar, met nog geen 1000 km verder, dacht ik, kom ik ga’s naar dezelfde gasten die vorig jaar de APK geregeld hadden.
Opeens deugde er van de hele wagen niets meer, en vooral de remleidingen moesten het ontgelden. Ik zei dat ik het een knap staaltje volksverlakkerij vond dat ze dan zelf de auto vorig jaar helemaal tiptop bevonden hadden. Naturlijk geen poot om op te staan, maar vooral in zulke gevallen zou er een instantie moeten zijn waar je ala minuut heen zou moeten kunnen gaan en je beklag zou moeten kunnen doen.
Dezelfde smeerlappen keuren nu nog steeds voor dezelfde smeerlappen allerlei shit goed wil ik wedden…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oldenhage schreef:De apk eisen laten eigenlijk wieinig ruimte over voor een grijs gebied. De meeste discussie’s ontstaan door gebrek aan kennis van de keurmeester. Niet negatief bedoeld, maar je kan nu eenmaal niet alles weten. Voorbeeld? Je BX wordt bij de citroendealer afgekeurd op draagarmlagers, waarom? De citroenmonteur ziet dat de arm scheef staan, afkeur dus. Rij je vervolgens naar een ander (in de volksmond de Kwikfit maar kan ook de mazda dealer om de hoek zijn) wordt de auto goekgekeurd, waarom? Omdat er geen speling aanwezig is, geen speling is geen speling. Idemdito bij de hierboven genoemde Panhard, maar dan omgekeerd. (hoeveel 2CV’s worden niet afgekeurd op speling op de fuseepennen, vaak wordt een CX afgekeurd op speling op de stuurkogels… ook onterecht) Alles draaid dus om kennis van de keurmeester en daar wordt wel eens mee gespeeld..
Dat is een duidelijk verhaal
Maar hoe zit het dan met de controle mensen van de RDW?
Hebben deze mensen wel alle kennis in huis om jou net goedgekeurde BX bij de Mazda dealer alsnog af te keuren omdat de achterwielen scheef staan?
Mag je toch wel verwachten van zo’n funtie