Hoi allemaal,
Voor mij is dit forum nogal nieuw. Ben vanaf 21-december 2004 een trotsen Picasso rijder.
Maar nu heb ik een een vraagje, waarschijnlijk kan iemand mij wel helpen.
Ik heb een Picasso van 11-2000 met een G3 gastank.
Het blijkt nu dat als ik bijvoorbeeld 100 km heb gereden, dat mijn benzinemeter een streepje is gezakt. Ondanks dat ik op gas rij.
In het begin dacht ik dat er misschien een lek in de benzinetank zat, maar bij het bijvullen van de tank, blijkt dat deze nog geheel vol is. Vlotter kapot???
Navraag bij de garage (heb 6 maanden Bovag garantie) leert mij dat deze auto’s geen vlotters meer hebben. Maar dat het benzine verbruik wordt berekent met het gereden kilometer en de inhoud van de benzinetank. Maar de boortcomputer weet niet dat die op gas rijdt. Is dit waar???
Wie kan mij hiermee helpen?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Benzinemeter met G3 installatie
zoeplap schreef:Navraag bij de garage leert mij dat deze auto’s geen vlotters meer hebben. Maar dat het benzine verbruik wordt berekent met het gereden kilometer en de inhoud van de benzinetank. Maar de boortcomputer weet niet dat die op gas rijdt. Is dit waar???
Dit klinkt als een broodje aap verhaal…
Hoe weet de de computer dan dat je je tank weer hebt volgegooid?
Je benzinemeter zakt omdat je, telkens als je de wagen start, een beetje benzine verbruikt. Hij start immers op benzine.
Ik heb ook een wagen op G3 gehad, met boordcomputer, en het enige wat niet klopte op de computer was het gemiddeld gebruik op LPG. Dit kon hij niet echt goed uitrekenen. Verder zakte de benzinemeter niet als ik b.v. 400Km aan een stuk door op LPG reed. Probeer dat maar eens.
En welkom op het forum!
Gr. Patrick
Re: Benzinemeter met G3 installatie
zoeplap schreef:Hoi allemaal,
Voor mij is dit forum nogal nieuw. Ben vanaf 21-december 2004 een trotsen Picasso rijder.
Maar nu heb ik een een vraagje, waarschijnlijk kan iemand mij wel helpen.Ik heb een Picasso van 11-2000 met een G3 gastank.
Het blijkt nu dat als ik bijvoorbeeld 100 km heb gereden, dat mijn benzinemeter een streepje is gezakt. Ondanks dat ik op gas rij.
In het begin dacht ik dat er misschien een lek in de benzinetank zat, maar bij het bijvullen van de tank, blijkt dat deze nog geheel vol is. Vlotter kapot???Navraag bij de garage (heb 6 maanden Bovag garantie) leert mij dat deze auto’s geen vlotters meer hebben. Maar dat het benzine verbruik wordt berekent met het gereden kilometer en de inhoud van de benzinetank. Maar de boortcomputer weet niet dat die op gas rijdt. Is dit waar???
Wie kan mij hiermee helpen?
Alvast bedankt.
Bij sommige merken LPG-installaties wordt de inhoud van de LPG-tank weergegeven door de benzine-meter. Als je op LPG rijdt is de benzine-meter dus een LPG-meter. Zodra je op benzine omschakelt wordt diezelfde meter weer een benzine-meter.
Het klinkt inderdaad als een broodje aap verhaal.
Maar ik heb een aparte gasmeter waar ik de hoeveelheid kan aflezen.
Ik heb laatste nog 300 km aan een stuk gereden, maar je zag gewoon de benzinemeter zakken. Dus ik naar een tankstation, blijkt dat de tank nog meer als halfvol is.
Ik begrijp dat de motor op benzine start, maar hij verbruikt echt geen 20 liter per week om te starten.
Maakt dit model gebruik van een vlotter of een sensor?
Alle advies is welkom.
Thanks
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Volgens mij kan je het beste eens bij de gasspecialist in de buurt vragen hoe dit nou zit. De dealers hebben hier vaak niet echt kaas van gegeten, en zijn om die reden vaak ook geen voorstander van LPG….
Op de tank staat vaak wel welk bedrijf hem heeft ingebouwd, wellicht weten hun er meer van.
En je benzinemeter geeft niet het gasniveau aan als hij op gas staat ingesteld?
Gr. Patrick
zoeplap schreef:Het klinkt inderdaad als een broodje aap verhaal.
Maar ik heb een aparte gasmeter waar ik de hoeveelheid kan aflezen.
Ik heb laatste nog 300 km aan een stuk gereden, maar je zag gewoon de benzinemeter zakken. Dus ik naar een tankstation, blijkt dat de tank nog meer als halfvol is.
Ik begrijp dat de motor op benzine start, maar hij verbruikt echt geen 20 liter per week om te starten.
Maakt dit model gebruik van een vlotter of een sensor?
Alle advies is welkom.
Thanks
Als de meter toch constant zakt, dan neem ik aan dat de hoeveelheid berekent wordt via de boordcomputer en niet via een vlotter gemeten wordt.
Als het wel via een vlotter gemeten wordt, dan klopt er helemaal iets niet.
Logischerwijze denkt de boordcomputer dat er na 300 km rijden de benzine-meter een stuk lager hoort te staan. De boordcomputer gaat dit dan corrigeren.
Ik weet niet of dit gerepareerd kan worden zodat de boordcomputer een ander signaal krijgt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Eric Vertogen schreef:
Als de meter toch constant zakt, dan neem ik aan dat de hoeveelheid berekent wordt via de boordcomputer en niet via een vlotter gemeten wordt.
..........
Logischerwijze denkt de boordcomputer dat er na 300 km rijden de benzine-meter een stuk lager hoort te staan. De boordcomputer gaat dit dan corrigeren.
Ik heb hier echt nog nooit iets over gehoord (wat natuurlijk niet uitsluit dat het bestaat ). Maar ik kan mij voorstellen dat zoiets kan functioneren.
Het enige waar ik niet uit kom is het volgende; hoe weet die computer die het brandstofniveau uitrekend a.d.v. kilometers, dat je er weer wat bij gegooid hebt????
Is helaas geen broodje aap verhaal. Heeft de C5 van mn vader ook. En aangezien hij niet alteveel benzine in de tank heeft omdat hij altijd op LPG rijd staat de meter vaak al heel snel in het rood en begint ie te mekkeren over brandstof. Overigens stonden we 2 weken terug naast de snelweg omdat hij overschakelde op benzine en die dus echt op was
Dit verhaal komt overigens van een echte Citroen dealer. Benzine wordt gemeten bij het starten en dan aan de hand van het aantal kilometers en berekend verbruik zakt de meter. Echt een enorme designfout als je het mij vraagt.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jeetje, hoe bedenken ze het! Met andere woorden; als je, met draaiende motor gaat tanken (niet dat dat verstandig is…) dan blijft je meter laag staan. Pas als je herstart dan gaat hij omhoog…
Zo zie je maar weer, vernieuwing is niet altijd verbetering. In dit geval zou b.v. een benzinelek gewoon niet op de meter af te lezen zijn!
Mijn 2cv-meter klinkt betrouwbaarder, die doet het of hij doet het niet, maar als hij het doet dan klopt de waarde. (als ik een beetje recht sta)
Benzinemeters is helaas bij alle cit’s een kwaal… khad het ook en werd er zo gek van ! had een andere tankvlotter gehaald op de sloop, deed het wel wat beter, maar een ander Dash van een 1.6 was de ultieme oplossing, meter is heel nauwkeurig nu en ik kan op me meter vertrouwen !!!! is echt heel wat waard
Dit is wel een designfout van de gas specialist en niet van citroen
Bryan
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@brain schreef:Dit is wel een designfout van de gas specialist en niet van citroen
Bryan
Het is geen fout van de LPG boer, want die heeft waarschijnlijk zijn eigen LPG meter wel ingebouwd. Het is ook geen fout van Citroën, hooguit een ontzettend ingewikkelde en nutteloze uitvinding….
Ik vind het toch wel een designfout. Ik vraag me namelijk af wat er tegen is om direct van de vlotter te meten. Het is er nu uitgekomen omdat je op LPG rijd en dus geen gebruik maakt van die functionaliteit. Maar ik snap gewoon niet waarom ze niet direct van de vlotter meten, dat is namelijk het meest betrouwbaar.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Bx had er last van en ik hoor ZX en Saxo rijders er ook over… dus dat zal echt wel een het design of maybe aan technologie van Cit liggen…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar goed, ik begrijp dus dat het benzine niveau bij het starten wel echt wordt gemeten. Er zit dus wel een vlotter o.i.d. in.
ZOu dan dat nieuwerwetse en zelfdenkende ding en niet uit gesloopt kunnen worden.
Gelukkig heb je bij aanvan van een rit wel een goede meting…
Maar goed, ik blijf er bij; “meten is weten!”
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
is het meten en rekenen verhaal alleen op een picasso zo of ook op de gewone xsara?
ik ben zelf tevreden over mijn benzine meter
aangezien als bij mij het lampje gaat branden dat ik in mijn 55 liter tank ongeveer 50 liter kan in gooien
lijkt me redelijk toch?
ik heb ook geen boardcomputer in mijn xsara