1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Automaat 4HP20 bijvullen
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 15 oktober 2007 10:51 PM

Wie weet er hoe je na het verversen van de automaatbakolie van een 4HP20 automaat de olie weer bij moet vullen. Het is dus het nieuwe type electronisch geregelde bak, geleverd in XM en Xantia.
Ik weet inmiddels wel als je hem bijvult dat je de olie niet kan peilen, dus goed opletten hoeveel er uit komt, en als de bak gevuld is dat je dan het aftapplugje uit de overstroompijp moet schroeven om het “teveel” aan olie te laten weglopen.
Wie heeft het antwoord waar bij te vullen???

Groet Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 oktober 2007 12:11 AM
  [ # 1 ]

via datzelvde aftapplugje de bak weer vullen..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 oktober 2007 01:42 AM
  [ # 2 ]

Hoe je bij moet vullen weet ik niet, maar let wel op dat je de goede olie gebruikt voor deze bak en geen normale ATF.

Groet,

L

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 oktober 2007 01:43 AM
  [ # 3 ]

long life ,zover ik weet… maar idd altijd even controleren wat het boekje zegt..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 16 oktober 2007 02:25 AM
  [ # 4 ]

Die speciale olie is alleen bij de dealer te koop en heb ik al maar vullen vanaf de onderkant lijkt me onmogelijk of moet ik ff de auto op z’n kop houden.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 16 oktober 2007 02:35 AM
  [ # 5 ]

4HP20? Dat waren toch die bakken die ‘sealed for life’ waren? Misschien moet je inderdaad de bak demonteren. Kun je niet via het gat van de peilstok vullen, of zeg ik nu iets stoms?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 oktober 2007 02:54 AM
  [ # 6 ]
Chevron schreef:

Die speciale olie is alleen bij de dealer te koop en heb ik al maar vullen vanaf de onderkant lijkt me onmogelijk of moet ik ff de auto op z’n kop houden.

Groeten Gijs.

Thijs.
maak een verloop waar je zo’n knijpfles aan kunt hangen.

daarnaast kun je die olie gewoon krijgen bij de automateriaal zaak,, 18 euro per liter ongeveer..

mvgr wupke: Wink

Nb in de automaten wereld heet die olie longlife…

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 16 oktober 2007 04:00 PM
  [ # 7 ]

Heb ik even mazzel dat ik die olie bij de dealer heb gekocht voor 36 euro per 4 liter, is de dealer toch goedkoper Razz
Maar nog steeds geen idee hoe bij te vullen via de onderkant van de bak lukt volgens mij echt niet hoor.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 oktober 2007 01:31 AM
  [ # 8 ]
neut schreef:

mmmmmm

heb een tijdje terug

die olie bij de citroen garage gehaald, ogeveer 7 euries per literbusje

1 gekocht,de rest bij de groothandel echt zelfde busje ongeveer 3 euro per stuk,wat een oplichters daar bij citroen

trouwens bij de pomp kost de zelfde olie maar 10 euro


reken uit uwen winst(die pomphouder ook natuurlijk Very Happy )

ook bak gevuld met knijpfles met slang door de pijlstok pijp,houder

dat was zeker normale ATF.

longlife is aanmerkelijk duurder.
daarnaast heeft deze bak geen vulbuis/peilstokbuis.. word lastig vullen dan ..
dit geschiet enkeld vanaf de overloop plug, middels een verloopplugje, waardoor je de olie erin forceert..

en ja het is een kliederwerkje..

mvgr wupke : Wink

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 17 oktober 2007 02:16 AM
  [ # 9 ]
neut schreef:

mmmmmm

heb een tijdje terug

die olie bij de citroen garage gehaald, ogeveer 7 euries per literbusje

1 gekocht,de rest bij de groothandel echt zelfde busje ongeveer 3 euro per stuk,wat een oplichters daar bij citroen

trouwens bij de pomp kost de zelfde olie maar 10 euro


reken uit uwen winst(die pomphouder ook natuurlijk Very Happy )

ook bak gevuld met knijpfles met slang door de pijlstok pijp,houder


Jouw verhaal kan niet kloppen, deze olie is alleen in 2L verpakking verkrijgbaar.


4HP20/AL4 automatic gearbox ATF 4HP20/AL4
Part No. 9736.22 (1) (3) - -
manual gearbox MA-BE-ME-ML-BA7-BA10 ESSO GEAR OIL BV 75W80 (1) (3)
Part No. 9736.41 specific to Peugeot -
405 x 4 transfer box ESSO GEAR OIL BT 80W90 (1)
Part No. 9736.19 GL5 -
(1) marketed by Parts Department in 2 litre cans
(3) never use any other grade of oil

Sjako

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 oktober 2007 02:31 AM
  [ # 10 ]

euh Sjaak.
leuke lijst, echter….. ik mis de spec’s van de dexron..

en even oppassen,, de AL4 heeft 2 soorten olie aan boord.

dif olie en Dexron longlife voor de bak…
dif en bak zijn van elkaar gescheiden dus…!!!! let dus even op waar je welke olie indoet.. Exclamation

mvgr wupke:ik zal kijken of ik binnenkort even wat plaatjes kan schieten en die verwenste vulmethode kan aangeven.. Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 oktober 2007 02:50 AM
  [ # 11 ]

hebbus.. life is simpel met google..

4 HP 20 olie verversen.
zowel DIFF als BAK…
helaas in het frans, maar wel met mooie tekeningen…

vullen via de onluchtingsnippel.

de andere plug is van je kardan (diffolie) dat is gewone bakolie dus EP 80W90.(als ik me niet vergis) boekje kijken dus.

 

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 17 oktober 2007 03:08 AM
  [ # 12 ]

Het is inderdaad een AL4 bak ipv een 4HP20 (mijn fout) maar bij beide bakken kan je na aftappen de olie, inderdaad alleen per 2 liter verkrijgbaar, via een vulplug aan de BOVENKANT van de bak vullen. Die plug zit goed verstopt achter de schakelkabels en electronicakabels, maar na wat speurwerk had ik hem dan toch gevonden. Het leek me al zeer vreemd dat je via de onderkant zou moeten kliederen dat is echt godsonmogelijk ook voor een “expert”.
Dat na 2 ton de olie ververst moet worden lijkt geen overbodige luxe die was echt zwart, dus dat “sealed for life” moet je zeker met een korreltje zout nemen. De bak gaat van verversen ook echt lekkerder schakelen trouwens.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 oktober 2007 03:25 AM
  [ # 13 ]

vergis je niet, er zijn bakken waar je idd middels de aftapplug er weer olie in moet persen, eea doen (we) met een speciale nippel, welke een kogel bevat, dus een soort van eenrichtingsweg.

alleen erin en niet eruit dus..

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 17 oktober 2007 04:05 PM
  [ # 14 ]

Re: Automaat 4HP20 bijvullen

Chevron schreef:

Wie weet er hoe je na het verversen van de automaatbakolie van een 4HP20 automaat de olie weer bij moet vullen. Het is dus het nieuwe type electronisch geregelde bak, geleverd in XM en Xantia.
Ik weet inmiddels wel als je hem bijvult dat je de olie niet kan peilen, dus goed opletten hoeveel er uit komt, en als de bak gevuld is dat je dan het aftapplugje uit de overstroompijp moet schroeven om het “teveel” aan olie te laten weglopen.
Wie heeft het antwoord waar bij te vullen???

Groet Gijs.

AIMNV zijn er 3 verschillende typen 4HP20 geleverd op onze XM. Het eerste heeft nog een peilstokje; het 2e en 3e niet meer. Deze bakken zijn door de fabrikant gevuld met speciale olie, Esso LT71141, voor life, maar er zijn ook vervangende produkten zoals bijvoorbeeld Penrite BMV of Transmax Z.
Verkeerde olie toevoegen is een uitnodiging voor een vroege dood van de bak.
Men wordt geadviseerd het peil iedere 60000 km te controleren. Dat gaat niet zomaar door een staafje te bekijken of een plugje uit te schroeven.
Voor de 3 genoemde typen is de werkwijze verschillend.

Controleren oliepeil voor de bak met peilstaafje:
Draaiende motor; de olie moet op temperatuur zijn: 80 graden.
Beweeg de selecteur door alle posities en laat dan rusten in P.
Het peil moet tussen Max en Min zijn.

Controleren oliepeil voor de bak zonder peilstaafje en met concentrische aftapplug:

Verwijder de vulplug en voeg een halve liter olie toe.
Draaiende motor; olietemperatuur 60 graden.
Beweeg de selecteur door alle posities en laat dan rusten in P.
Verwijder de niveauplug. Als olie uitloopt en begint te druppelen, plug sluiten.
Indien slechts druppelen, motor af, bijvullen en test herhalen.

Controleren oliepeil voor de bak zonder peilstaafje en met niveauplug aan zijkant van de bak:
Werkwijze verder hetzelfde als de vorige bak.

Bij de (goede) dealer gebruikt men diagnostische apparatuur om de juiste temperaturen te meten. Het vullen van de bak na aftappen neemt nogal wat tijd in beslag omdat de vulopening vrij klein is.
De hoeveelheid afgetapte olie gebruiken als maatstaf voor vullen is verkeerd. Neem geen risiko’s met deze automatische transmissies. Een foutieve procedure gaat je duizenden euros kosten voor reparatie/vervanging van de bak als niet te weinige XM bezitters hebben moeten ervaren.

Dit is een zeer beknopte uitleg. Ik houd me aanbevolen voor verbeteringen/wijzigingen en geef ook gaarne meer informatie indien nodig.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 17 oktober 2007 05:20 PM
  [ # 15 ]

Jan ,

Weet je ook in welke jaren de drie bakken zijn gebruikt?

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook