karel schreef:XBXG schreef:Vanmiddag heb ik de carburateur een even beter bekeken. Ik moet bekennen dat ik dit type Weber-carburateur helemaal niet begrijp. Het ziet er allemaal heel anders uit dan de voor mij bekende dubbele Solex van de BX 19 GT / BX 19 Digit. ops:
Ik ben gewoon begonnen om wat slangen en het lucthfilter te verwijderen.
Hetgeen mij als eerste opviel, was het korte slangetje tussen de bovenkant van het motorblok en het luchtfilter: olie!
Nu is mijn vraag aan de kenners: waar precies kan deze olie vandaan komen? Is het zo dat er vanuit het motorblok olie richting het luchtfilter wordt gestuurd? En dat dit dan tijdens gasgeven in de carburateur verbrandt en zo de rookwolken veroorzaakt?Als je de vuldop op het klepdeksel opent, kijk je dan op een metalen plaat? Als die ooit is wegbezuinigd bij een reparatie (kan gaan rammelen als de afstandshouders verteerd zijn) dan spettert de olie alle kanten op en kan ik me voorstellen dat je het via de inlaat opzuigt.
Bedankt voor de tips, Karel.
Deze foto’s heb ik net gemaakt. Bedoel je hiermee de plaat onder het klepdeksel?
Volgens mij is het heel recent dat de Bleu Olympe uit z’n uitlaatje rookt…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Carterdruk meten lijkt me ook niet verkeerd. Doe met draaiende motor je hand op dat slangetje dat vol zat met olie. Er mag daar wel wat stotend lucht uit komen, maar zodra het een föhn is, is het teveel.
@Wouter. Als ik al dit gegis en geklooi zo weer teruglees denk ik: breng die BX toch alsjeblieft eens naar het adres waar hij na aankoop al lekker is vertroeteld en dan kun je er weer van gaan genieten ipv dat ie je ergert. Evt. het was patroon van de choke afstellen, carb. afstellen en volgens mij moet ie dan weer prima lopen.
Een auto die te rijk staat omdat de choke niet uitgaat kun je niet goed beoordelen op rookproductie.
XBXG schreef:
Deze foto’s heb ik net gemaakt. Bedoel je hiermee de plaat onder het klepdeksel?
Volgens mij is het heel recent dat de Bleu Olympe uit z’n uitlaatje rookt…
Dat lijkt er behoorlijk op ja.
Aan de oliekleur te zien is het hoog tijd dat die ververst wordt; het lijkt wel een diesel qua kleur. In combinatie met het slechte lopen kan dat goed verklaren waarom de auto zo rookt. Of dat reversibel is weet je na 1. een oliewissel en 2. een carb reparatie.
Ich bin ein Breaker
Motorolie wisselen staat inderdaad wel op het programma. Dat is voor het laatst in mei 2007 gebeurd en dat is dus nu 14.000 km geleden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Motorolie wisselen staat inderdaad wel op het programma. Dat is voor het laatst in mei 2007 gebeurd en dat is dus nu 14.000 km geleden.
Dat is gezien het loopgedrag van de motor dus ong. 2x overtijd
Ich bin ein Breaker
olieverversen staat bij een citroen uit 1989 iedere 10000km op het programma.gezien het verleden van deze auto(oude dame,mogelijk veel chokegebruik en korte ritten) kan een keer extraolieverversen met filter geen kwaad.
iedere 2e verversing ook het filter maar dat is ook achterhaald, de bougies gaan 20000km mee(hoe oud zijn de bougies in jouw blok?)achterremmen ook iedere 20000km,en filters iedere 30000km vervangen.verder lhm na 60000km max 2 jaar en koelvloeistof ookverv na die periode
dit is gewoon preventief onderhoud wat in het onderhoudsboekje staat wat bij de auto hoort te zijn.
een doorsmeerkaartje herinnert je er ook steeds aan wanneer er weer onderhoud in de pen zit. kan je veel pechgevallen schelen en je auto gaat langer mee
het chokeprobleem is mi werk voor de garage nadat je zelf een 60000km onderhoud hebt uitgevoerd
ps staan de kleppen goed gesteld ivm te rijk mengsel na warme start?????
de citroen-liefhebber
Ik ben gewoon begonnen om wat slangen en het lucthfilter te verwijderen.
Hetgeen mij als eerste opviel, was het korte slangetje tussen de bovenkant van het motorblok en het luchtfilter: olie!Nu is mijn vraag aan de kenners: waar precies kan deze olie vandaan komen? Is het zo dat er vanuit het motorblok olie richting het luchtfilter wordt gestuurd? En dat dit dan tijdens gasgeven in de carburateur verbrandt en zo de rookwolken veroorzaakt?
Ik heb dit gehad met een motorfiets, dit kwam door te hoge carterdruk (veroorzaakt doordat er benzine langs de zuigers in het carter was gelekt. Hierdoor werd het carter te vol).
Heb je niet toevallig iets te veel olie bijgevuld???
Groet Erwin
Ride to live, live to ride
Venom schreef:Ik ben gewoon begonnen om wat slangen en het lucthfilter te verwijderen.
Hetgeen mij als eerste opviel, was het korte slangetje tussen de bovenkant van het motorblok en het luchtfilter: olie!Logisch: dat is namelijk de carterventilatie die dient om carterdampen af te voeren van het motorblok naar het luchtfilterhuis.
Ik heb nooit teveel olie bijgevuld.
Afgelopen weekend is er nieuwe motorolie in het blok gegaan. Ook is het oliefilter vervangen door een nieuw exemplaar. Aan de oude olie was duidelijk te ruiken dat er benzine doorheen gemengd is.
De komende tijd zal ik eens kijken wat er nog meer te doen is. Indien het financieel even kan, zal ik kijken of ik op de sloop een handchoke kan vinden. Volgens mij is de carburateur zelf nog goed, maar dat het (automatische) choke-element overleden, dat is een feit.
Verder zijn de kleppen 14.000 km geleden gesteld, bij de vervanging van de koppakking, klepdekselpakking en distributie.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
nieuw choke elementje is minder werk….
maar niet goedkoop
woutersmits schreef:nieuw choke elementje is minder werk….
@XBXG: je kan natuurlijk ook eens bij Martijn overleggen wat financieel en technisch handig is. Ombouwen tot handchoke of een nieuw waspatroon.
Het is echt niet gezond om er lang mee door te rijden. Die auto krijgt veel te veel peut. Wat is het verbruik nu eigenlijk?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
het lijkt me iig raadzaam om net als Daan dan de choke altijd er af te hebben staan. Is wel ff iets lastiger starten, maar het lijkt me gezonder dan continu met choke rijden…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
klosje hout… werkt prima
Ik zal het wel doen scheelt alleen al veel in de portomonnee Gewoon als tijdelijke oplossing tot de choke gemaakt is!.
ps handchoke rulez
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!