Hallo,
Mijn BX 16V gaat af en toe in storing. Dit duurt dan een aantal minuten tot zelfs een langere periode. Als dat gebeurt blijkt door meting het CO gehalte sky high te worden terwijl er het CxHy gehalte in de uitlaatgassen redelijk normaal is. Als er geen storing is (lampje uit) is het CO gehalte wel iets verhoogd, maar niet schrikbarend. De lambdaregeling werkt bij “geen storing” goed.
Kan dit extreme CO gehalte een gevolg zijn van de “noodloopregeling” of geeft dit aan wat voor soort probleem er is? Oftewel is de noodloopregeling de oorzaak van het hoge CO gehalte of zou zowel noodloop als CO gehalte het gevolg van een andere oorzaak zijn?
De storingsmeldingen liggen voor de hand en leiden niet direct tot inzicht in een oplossing: pingelsensor, lambdaregeling, lambdaregeling buiten bereik. De bedrading van de pingelsensor heb ik inmiddels losgenomen. Weet iemand misschien hoe ik kan testen of die nog goed werkt?
Groeten en graag tot horens
FransT
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Noodloop is natuurlijk lang niet ideaal, dus kan me voorstellen dat dan niet alles even goed loopt.
Misschien eens proberen alle stekkers schoon te maken, dan gaat hij misschien niet meer in de noodloop
Re: Noodloop en mengselregeling en CO gehalte
FransTBX schreef:Hallo,
Mijn BX 16V gaat af en toe in storing. Dit duurt dan een aantal minuten tot zelfs een langere periode. Als dat gebeurt blijkt door meting het CO gehalte sky high te worden terwijl er het CxHy gehalte in de uitlaatgassen redelijk normaal is. Als er geen storing is (lampje uit) is het CO gehalte wel iets verhoogd, maar niet schrikbarend. De lambdaregeling werkt bij “geen storing” goed.
Kan dit extreme CO gehalte een gevolg zijn van de “noodloopregeling” of geeft dit aan wat voor soort probleem er is? Oftewel is de noodloopregeling de oorzaak van het hoge CO gehalte of zou zowel noodloop als CO gehalte het gevolg van een andere oorzaak zijn?
De storingsmeldingen liggen voor de hand en leiden niet direct tot inzicht in een oplossing: pingelsensor, lambdaregeling, lambdaregeling buiten bereik. De bedrading van de pingelsensor heb ik inmiddels losgenomen. Weet iemand misschien hoe ik kan testen of die nog goed werkt?Groeten en graag tot horens
FransT
Even voor de duidelijkheid: de auto heeft al geruime tijd dit soort problemen dus ergens zit er echt iets niet goed. Hier hebben zich echter al twee specialisten (“het is nog nooit gebeurt dat ik een auto niet kon maken”) op stuk gebeten. Inmiddels zitten er in de ontsteking alleen nog maar nieuwe onderdelen. Daarnaast zijn alle sensoren, behalve de pingelsensor al vervangen. Alle verbindingen zijn losgeweest, geinspecteerd en schoongemaakt. De kabelboom tussen de ECU en de sensoren, de voeding en de aardepunten blijken bij nameten altijd goed te zijn. De luchtmeter is ook vervangen. Na doormeten (spanningsmeting)blijken zowel de nieuwe als de oude gewoon prima te werken. Ik ben nu met een HTSer Autotechniek die is gepsecialiseerd in Motormanagementsystemen een stappenplan aan het uitwerken, waar het antwoord op mijn eerder gestelde vraag een boel zou helpen.
Het is dus niet zo dat er sprake is van achterstallig onderhoud, of dat er onderdelen zijn die niet via een eerste inspectie en controle van verbindingen zijn bekeken.
heb je hem al bij de dealer uit laten lezen?( ik weet niet of je het zelf kan bij een 16v)
Ik ken geen dealers die deze auto kunnen uitlezen en al zouden ze het kunnen dan zegt dat nog niet zoveel. Wellicht dat er nog een aantal Citrofiele garages is die dat wel kunnen. Misschien Bart Ebben ? en die jongens uit het westen (Dirksland geloof ik) die ook met de slalom BX rijden?
In het vorige bericht gaf ik een aantal foutcodes aan, deze hebben we zelf uitgelezen met een ledje volgens de methodiek en de codelijst van Olieslager.
Het moeilijke is de interpretatie en juist daar zijn, met alle respect voor het beroep, monteurs meestal niet sterk in. Als de code “lambdasensor” in beeld komt is de enige reactie die ik altijd hoor: “zet er maar een nieuwe in”. En dat terwijl de gasmeting aangeeft dat de lambda waarde keurig voor elkaar is. Schiet mij maar lek. Vandaar dat er nu toch al voor vele Euros aan nieuwe spullen is ingegaan en er nog steeds geen verbetering is mogen optreden.
Het is een vervelende storing waar niet zomaar de vinger op kan worden gelegd. VAndaar het stappenplan en mijn vraag over oorzaak of gevolg van noodloop en hoog CO.
hmm, beetje raar verhaal vind ik het wel.
ik heb overigens al eerder gemeld, dat het LED uitlezen leuk is, maar niet zaligmakend.
als je motor op noodloop gaat, dan moet de ECU een storing opslaan.
gegeven die storing, kun je gericht zowel de sensor doormeten, (weerstand) alsook de daaraan gekoppelde kabels, eea zou dan toch tot een herstel moeten leiden.
zomaar onderdelen gaan vervangen is niet de weg, eerst meten dan kun je het pas weten.
dus mn 1e ingeving is UITLEZEN met een lexia of Snapon uitlees kastje.
die laatste kan ik over beschikken,dus ik kan hem voor je uitlezen als gewenst.
mvgr wupke:die eerst meet en dan pas vervangt
kreazyV8wuppo schreef:hmm, beetje raar verhaal vind ik het wel.
ik heb overigens al eerder gemeld, dat het LED uitlezen leuk is, maar niet zaligmakend.als je motor op noodloop gaat, dan moet de ECU een storing opslaan.
gegeven die storing, kun je gericht zowel de sensor doormeten, (weerstand) alsook de daaraan gekoppelde kabels, eea zou dan toch tot een herstel moeten leiden.zomaar onderdelen gaan vervangen is niet de weg, eerst meten dan kun je het pas weten.
dus mn 1e ingeving is UITLEZEN met een lexia of Snapon uitlees kastje.
die laatste kan ik over beschikken,dus ik kan hem voor je uitlezen als gewenst.
mvgr wupke:die eerst meet en dan pas vervangt
Ja, da’s een leuke. Maar het probleem is dat je hier niet zelf degene bent die meet, maar de computer. Die interpreteert datgene wat hij binnenkrijgt op een bepaalde manier, en dát kun je vervolgens uitlezen en interpreteren.
Je moet op zijn minst ernstig rekening houden met de mogelijkheid dat foutcode en probleem indirect met elkaar te maken hebben, dus niet direct. Dat vereist een flinke dosis technische en vooral ook theoretische kennis, en dat maakt het lastig om dit soort foutcodes te herleiden naar de echte foutoorzaak.
Ich bin ein Breaker
Eens mee beide verhalen. Ik wordt toch al blij van deze reacties. Ik wi lgraag even de compu (laten) uitlezen met jouw apparaat. Kunnen we dat afstemmen?
Eventueel op 06 22984370 / .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) of natuurlijk de PB