Zou het door te dikke olie komen dat je motortje extra tikkend geluid maakt bij optrekken,en als ie helemaal koud is ??als ie warm is is alles over. Ik heb er 20W50 in zitten,en het gaat over een TU3 van 1993 in een C15
Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
zijn de klepjes laatst nog gestelt?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ja zo vóór de zomer,zo’n 8000km geleden.(kan ze nog eens nazien)
Motortje maakt geen lawaai ofzo,maar als ie voor het eerst gestart wordt,hoor je een (met het opgaande toerental) rauw tikkend geluid,wat dan na 2 minuten helemaal weg is,en verder hoor je het de hele dag niet meer.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
probeer het eens met 15W40…
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Te dikke olie ??
I Claudius schreef:Zou het door te dikke olie komen dat je motortje extra tikkend geluid maakt bij optrekken,en als ie helemaal koud is ??als ie warm is is alles over. Ik heb er 20W50 in zitten,en het gaat over een TU3 van 1993 in een C15
Gr Claus
Ja, omdat je te dikke olie hebt duurt het te lang voordat die olie helemaal bovenin de cilinderkop komt om de tuimelaars te smeren. Dat geeft dus het tikkende geluid. Als je motortje eventjes heeft gedraaid is de oilie al wat dunner en komt ie wel boven.
Gebruik 15w40 of 10w40 en je problemen behoren tot het verleden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is dat dan niet té dun ?? of geeft dat niks?(het blokje is absoluut droog)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
I Claudius schreef:Is dat dan niet té dun ?? of geeft dat niks?(het blokje is absoluut droog)
Nee. Kijk maar wat het boekje voorschrijft. 15w40 of 10w40. Het eerste getal geeft de vloeibaarheid in koude toestand aan. 20w50 is leuk voor een 2cv, maar te dik voor in een Tu blok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
OK klopt allemaal…ik doe dit (20W50) altijd in m’n eend (heb altijd olie op voorraad)en moet doen wat er in het boekje staat 15 of 10W40,ga gelijk even naar de shell.Deze week horen jullie meer.. Groet Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Shell Helix is een goed idee
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Er zit nu shell helix in 15w40 gewoon volgens boekje,en het rammeltje is bijna weg,het heeft dus wel degelijk geholpen.
Het lijkt zelfs of het motortje een stuk soepeler is geworden,enfin ik ben weer een stuk gelukkiger! dank…. Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
als het een TU blokkie is of een XU mag er zelfs 10,W40 in..
dus als 15 W40 net nie helemaal af is, kun je dus de volgende X 10W 40 proberen..
mvgr wupke
Tis een Tu3 blokkie,en er mocht inderdaad ook 10W40 maar die hadden ze alleen in synthetische olie,én was 10 eur duurder,en dat had nét niet bij me.(en vond zo’n 29 eur wel genoeg voor 5 liter)
Zodoende zit er nu de 15W40 minerale “helix” in,zo tegen de zomer mag er die andere in!!!..... overigens; mag er eigenlijk wel synthetische in ??
het is nogmaals een Tu3 van 1993 (zonder kat) Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
ik zou niet overschakelen op vol syntheet als het er niet in zit
er bestaat ook een Helix versie voor motoren met veel km’s (heb ik in de Berlingo gedaan en hij loopt heel mooi)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja het is wel goed zo…die minerale Shell olie is in orde voor het Tu’tje (duur genoeg) Gr C
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)