Xsara Picasso 1600HDI 80kw => vermogenverlies
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 16 oktober 2007 12:44 AM

Hallo,

mijn Xsara Picasso 1600 HDI 80kw/110pk heeft soms last van vermogenverlies. Dit niet tijdens het optrekken ofzo maar wel als ik aan een constante snelheid aan het rijden ben. Dan voel je soms eens dat het vermogen wegvalt. Een fractie van een seconde later is het probleem echter verholpen. Er verschijnt geen foutmelding op de tableau.
Wat zou dit kunnen zijn? Iemand hetzelfde meegemaakt en opgelost gekregen?

Vandaag 2x gehad, in totaal ongeveer 8 keer ofzo….

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 oktober 2007 12:47 AM
  [ # 1 ]

Het enige zinnige wat ik hier over zou kunnen melden is dat de garagist de computer uit zou kunnen lezen of er foutmeldingen zijn opgeslagen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 16 oktober 2007 05:48 PM
  [ # 2 ]

zou het niet kunnen zijn dat dit gebeurd als de airco aanspingt,dit heeft als gevolg dat je een paar pk verliest.

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 16 oktober 2007 08:51 PM
  [ # 3 ]
johan20 schreef:

zou het niet kunnen zijn dat dit gebeurd als de airco aanspingt,dit heeft als gevolg dat je een paar pk verliest.

Ik ben naar de garage geweest en volgens de garagist kan het aan de brandstof liggen (werd de eerste 45000 km’s goedkoop volgegooid, kan daarvan zijn?). Ik kreeg een flesje mee (van total) die ik half in mijn tank moet smijten. Volgende keer dat ik tank de andere helft.
Indien het probleem nog voorvalt erna moet hij eens uitgelezen worden.

Ik denk niet dat de airco op dat moment aanlag maar voor alle zekerheid ga ik hem nu niet meer aanleggen om de evolutie op te volgen!

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
sven1973
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 15-04-2006

Gepost: 19 oktober 2007 11:29 AM
  [ # 4 ]

heb dit met mijn pic 2.0hdi ook voor gehad.
bij mij lag het aan de diesel, alhoewel ik nooit aan een witte pomp ben gaan tanken.
ik heb het voorgehad aan een total pomp op de autosnelweg.
misschien het laatste uit de kan, of een slechtwerkende filter(v/d pomp) waardoor er lucht mee binnenkomt. dan krijg je mousse vorming en daar weet je pomp geen raad mee.
gemeten debiet en effectief komen dan niet overeen en dan zit je dus te schokken.bij de start maakte hij ook dat “oude volvo lawaai”, dat geknetter.
tank eens een paar keer van die performantere diesel mengels.
bij mij is het na 2 bakken opgelost uit zichzelf.
suc6

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 19 oktober 2007 09:46 PM
  [ # 5 ]

Ok, bedankt voor uw antwoord!

Ik tank altijd Total of Esso dus daar kan het niet aan liggen maar inderdaad, het kan nog van de vorige eigenaar voortkomen ofwel het laatste van de tank…. momenteel zit er een additief bij van Total om de sproeiers te reinigen enzo en tot nu (400 km verder) nog geen last gehad!

Greetz!

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 oktober 2007 09:59 PM
  [ # 6 ]

ik heb dat met mijn 1600 hdi ook wel eens met name als ik veel stadsverkeer heb gereden.

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 01 november 2007 12:08 PM
  [ # 7 ]

Bij mij zal het ook zoiets geweest zijn denk ik.
Tot nu toe niets meer ondervonden. Ondertussen zitten er dik 1500 km’s door en van zodra ik begon te rijden met de additief erbij heb ik geen problemen meer gehad… vuile diesel waarschijnlijk?
Dacht dat het aan mij lag maar de laatste keren (voor het probleem zich stelde) heb ik ook Esso Express getankt….

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 november 2007 12:44 PM
  [ # 8 ]

Het mag duidelijk zijn dat de moderne HDi motoren een stuk gevoeliger zijn voor inferieure kwaliteit van de getankte brandstof.

Ik tank op dit moment alleen maar premium diesels. Sinds ik de auto heb ben ik steeds een aantal tankvullingen achter elkaar dezelfde brandstof gaan testen om verbruik en comfort te meten/voelen. Tot nu toe heb ik in totaal 11.000 kilometer op Shell V-Power, BP Ultimate Diesel en Total Excellium gereden. Van die drie vind ik BP brandstof het prettigst tot nu toe. Toch ga ik binnenkort experimenteren met de normale diesels van dezelfde merken.

Verder is het niet verstandig de tank helemaal leeg te rijden en zou ik het dieselfilter elke twintigduizend kilometer laten nakijken of zelfs laten vervangen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook