Veel gelezen op dit forum, o.a. over de verschillende versnellingsbakken.
Ik kom tot de volgende conclusie qua eindoverbrenging:
Een 107 (lange bak): De eerste 4 versnellingen zijn gelijk als bij een 4-bak (120 km/u is 3500 toeren), en er komt dan nog een 5e versnelling achteraan. Dus op hoge snelheid minder toeren in zijn 5.
Een 108 (korte bak): Deze heeft in zijn 5 dezelfde overbrenging als een 4-bak in zijn 4, met andere woorden: de versnellingen liggen dichter op elkaar.
Zoals in een ander topic te lezen is, ga ik mijn DY3 met 4-bak vervangen door een DX4 met 5 bak. De auto zal ook een caravan moeten meeslepen, dus ik wil voldoende trekkracht, en een hoge topsnelheid is minder interessant.
Vraag 1: Als ik 130 (sneller hoeft voor mij niet) wil rijden met ongeveer 3500 toeren, kan ik dan het beste een 108 nemen ??
Vraag 2: Hoeveel toeren maakt een 108 in zijn 4 bij 90 km/u ??
Dit zal de snelheid zijn waarmee ik met mijn caravan richting Zuid-Frankrijk rijd.
bvd,
Andries
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Beide beweringen die je doet kloppen niet.
Heb nu geen gegevens bij de hand, maar ik weet zeker, dat de bij de lange 5 bak de eerste 4 niet gelijk zijn aan de 4 in een 4 bak.
De korte 5 bak heeft niet dezelfde overbrenging als de 4 bak in zijn 4.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: verschil tussen 107 en 108 versnellingsbak
Andries schreef:Veel gelezen op dit forum, o.a. over de verschillende versnellingsbakken.
Ik kom tot de volgende conclusie qua eindoverbrenging:
Een 107 (lange bak): De eerste 4 versnellingen zijn gelijk als bij een 4-bak (120 km/u is 3500 toeren), en er komt dan nog een 5e versnelling achteraan. Dus op hoge snelheid minder toeren in zijn 5.
Een 108 (korte bak): Deze heeft in zijn 5 dezelfde overbrenging als een 4-bak in zijn 4, met andere woorden: de versnellingen liggen dichter op elkaar.
Zoals in een ander topic te lezen is, ga ik mijn DY3 met 4-bak vervangen door een DX4 met 5 bak. De auto zal ook een caravan moeten meeslepen, dus ik wil voldoende trekkracht, en een hoge topsnelheid is minder interessant.
Vraag 1: Als ik 130 (sneller hoeft voor mij niet) wil rijden met ongeveer 3500 toeren, kan ik dan het beste een 108 nemen ??
Vraag 2: Hoeveel toeren maakt een 108 in zijn 4 bij 90 km/u ??
Dit zal de snelheid zijn waarmee ik met mijn caravan richting Zuid-Frankrijk rijd.bvd,
Andries
In een 23 hoort een 107 ( lange) bak. De 23 heeft meer dan genoeg koppel om met je caravan in 5 te rijden op een vlakke weg, en bij een heuvel kun je terug naar 4. Ik zou geen 108 bak in de 23 zetten. Bij het rijden van 130 km/h met 3500 toeren heb je zo wie zo een lange bak nodig. Met een korte bak zit je bij die snelheid al snel rond de 4000 toeren. Vergeet niet dat de 2300 motor véél rumoeriger is dan je huidige blok, en dat een 2300 vooral veel kracht bij lage toerentallen heeft. Met een 107 bak maak je optimaal gebruik van die kracht, en spaar je brandstof. En niet te vergeten, je oren….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat bespreken we verder
hier .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>