Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
De spiegels (niet electrisch) van mijn Zx zijn kapot. Dit vind ik zelf nogal een geprut, want elke keer als 1 van de twee niet helemaal goed staat moet je het raam open draaien etc.
Nieuwe spiegels dus. Nu kan ik kiezen tussen handmatige en electrische spiegels. Kan ik op nu zomaar mijn handmatige spiegels vervangen door electrische?
Ik heb wel al gezien dat op de plekken waar volgens mij de knopjes horen te zitten voor de spiegels (links en rechts schuin onder het stuur), daarachter een voorbereiding zit (electronish) voor het of het ander. Is dit dan voor optionele electrische spiegels?
Hoe dan ook. Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en/of advies heeft voor mij hierover?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
sommige ZXen zijn voorbereid voor elektrische, weet zo even niet meer hoe je dat kon zien, waarschijnlijk zijn er dan al draadjes bij de spiegelaansluitingen aanwezig
Ik heb hetzelfde geprobeerd. ALs je de deurbekleding weghaalt dan kun je bij de connector die de kabelboom in de deur verbind.
Bij mijn Avantage zaten er maar een paar pennen met verbindingen in de connector. Helaas enkel voor de speakers. De electrische ramen heb ik er dus nooit in kunnen zetten en dus ook niet de spiegels die ik ook al had.
Jos van der Voort
Je kan dan toch nog best de draden trekken? Zie het probleem niet.
In de zx gaat binnen kort ook een electrisch rechtspigel komen en van zwengelen naar knopjes voor de ramen.Ik neem wel die connectors die van de carsserie naar de deur gaan mee van de donnor.
Voor een amateur dan! Ik ben geen electricien hoor!
Jos van der Voort
hoef je ook geen electrieker voor te zijn. Wel handig als je er een kent
Maar in principe is het een draadje van spanning en een draadje van schakelheen en weer trekken.
Speakerkabels kun je ws toch ook trekken ? Dit komt redelijk op het zelfde neer. Enekel verchil is dat je even een spanningsbron moet zoeken en een zekering ertussen proppen.
maar , ergens heb je wel een punt, ik ga iemand heeeeeel lief aankijken, die is er veeeel beter in namelijk
Er komt nog meer bij kijken:
Een ZX zonder electra ramen heeft een simpele armsteun waarmee je de deur dichttrekt. Een ZX mét heeft veel langere steunen die schuin naar boven lopen en waar boven in de schakelaars voor de ramen zitten. Daar zit ook een extra bevestigingspunt voor de armsteun en die is NIET voorbereid in een ZX zonder. Dus naast de bedrading moet je dus ook klussen.
Je zou ervoor kunnen kiezen om de schakelaars voor de ramen op je dash te zetten op een van de reserveplekken. Ik heb zo’n idee dat die daar ook zouden kunnen passen. Dan hoef je dus niet je deurpaneel te verbouwen. Mar ja dan wordt de bedrading ook weer anders en heb je misschien toch die electriciën nodig.
Jos van der Voort
van die handgrepen weet ik. Ik heb namelijk al een tijd 16v panelen in de furio. Gaat prima hoor, geen probleem, maar je hebt idd gelijk. Maar blijkbaar zity er verschil in jou deur en mijn deur.
Ik heb namelijk geen auto ramen ( nog niet) maar wel die bevestigingspunten duis die lange steun zit bij mij gewoon stevig vast.