Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ben je net een trotse ZX rijder, gaat er natuurlijk iets mis. Nadat mijn ZX een beurt had gehad bij de garage, waar ze zeiden dat ie in orde ws en zo door een apk kon, ging de motor opeens raar doen.
Eerst sloeg ie een keer zomaa af bij een stoplicht. Opnieuw started met wat gas erbij en hij reed weer.
Toen stond ie 4 dagen stil. Ik ging weer rijden. Ik had ‘m net gestart en stond voor een stoplicht. Loopt ie opeens 2200 toeren stationair. Dus ik laat ‘m afslaan. Opnieuw starten met wa gas en weer rijden. Vervolgens sloeg ie bij elk stoplicht af. Oftwel: bij elke keer dat ik het gas meer dan een seconde niet in trapte.
Dit gebeurde later weer. Maar gisteren was er opeens niks meer mis, en bij een warme motor(na 10 minuten rijden) liep ie stationair gewoon 850 toeren ipv 1000 (wat ie bij het starten doet).
Is dit een typisch ZX probleem of kent iemand dit probleem? Ik denk zelf iets met de gasklep. Kan het ook met luchttoevoer te maken hebben?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Kijk iig even naar alle vacuum slangetjes als er ene los zit of een scheurtje heeft kun je dit soort gekke problemen krijgen, en het (laten) reinigen van de stappenmotor doet ook vaak veel goeds! iig eens een keertje een bus remmenreiniger doorheen jagen (de remreiniger dan, niet de bus anders beschadig je hem onherstelbaar)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Re: Motor niet stationair
CitZX1.8iFurio schreef:Ben je net een trotse ZX rijder, gaat er natuurlijk iets mis. Nadat mijn ZX een beurt had gehad bij de garage, waar ze zeiden dat ie in orde ws en zo door een apk kon, ging de motor opeens raar doen.
Eerst sloeg ie een keer zomaa af bij een stoplicht. Opnieuw started met wat gas erbij en hij reed weer.
Toen stond ie 4 dagen stil. Ik ging weer rijden. Ik had ‘m net gestart en stond voor een stoplicht. Loopt ie opeens 2200 toeren stationair. Dus ik laat ‘m afslaan. Opnieuw starten met wa gas en weer rijden. Vervolgens sloeg ie bij elk stoplicht af. Oftwel: bij elke keer dat ik het gas meer dan een seconde niet in trapte.
Dit gebeurde later weer. Maar gisteren was er opeens niks meer mis, en bij een warme motor(na 10 minuten rijden) liep ie stationair gewoon 850 toeren ipv 1000 (wat ie bij het starten doet).
Is dit een typisch ZX probleem of kent iemand dit probleem? Ik denk zelf iets met de gasklep. Kan het ook met luchttoevoer te maken hebben?
KLinkt zeer bekend! Ik moet denken aan verrot vacuumslangen van en naar de mapsensor toe! Check die even op scheurtjes / uitdroging!
Mapsensor is zwart, plat, 3 slangetjes naar toe totaal!
Zit linksvooraan onder de motorkap, naast je chassisnummer!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Klinkt als stappenmotor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Klinkt als stappenmotor.
Zou je denken misschien maar ik geef je de grootste kans op de jackpot met dat slangetje. Daarbij, das het eenvoudigste te controleren cq vervangen. Daarna kun je de stappenmotor altijd nog gaan schoonmaken.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank voor alle antwoorden. Ik zal het morgen eens gaan nakijken. Waar zit overigens de stappenmotor?
Ik kwam er bijkans ook nog achter dat het eventueel kan liggen aan te dikke olie. Dat is namelijk net verversd en het probleem lijkt zich voornamelijk voor te doen bij een koude motor. Desalniettemin zal ik al het andere goed nagaan.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
neuh….
Accu eraf geweest bij de beurt. De ECU is gereset geweest en niet opnieuw ingeleerd. Dat moet je eerst proberen. Dus:
Accu 10 minuten eraf
Dan er weer op
Motor stationair laten lopen tot de fan van je radiator aanslaat
Geen gas geven tussentijds.
Als het probleem dan nog niet verholpen is dan zou ik de vacuumslangetjes sowieso preventief vervangen (3 euri de meter).
Pas daarna de stappenmotor.
In eerste instantie zou ik ook gelijk de stappenmotor verdenken maar omdat-ie pas bij de garage is geweest…......
Jos van der Voort
Wel een beetje moeilijk gedoe allemaal hoor. Die slang ligt gewoon vol in het zicht. Kijk of de uiteindes nog goed zijn. Snijd desnoods ff 2 cm eraf aan begin en eind en klaar. Starten, nog steeds probleem ? ecu ff doen.
Wat ik niet begrijp, maar zal wel aan mij liggen, waarom altijd eerst moeilijk moeilijk doen.
voor de meeste mensen is die accuoplossing stukken makkelijker dan gaan lopen knippen en kijken in kabels/slangen
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Mooie kleur…
Ik weet niet hoe het is bij een 16V 2.0 maar bij mijn gewone ZX slaat de ECU echt niet op hol, maar als je de ECU niet opnieuw inleert nadat de accu eraf is geweest loopt-ie gewoon beroerd. En dat gaat ook gepaard met een zwervend toerental.
Jos van der Voort
ZX-Cruiser schreef:
Gompy had het ook zo ongeveer, en daar was het idd de vacuumslang naar de MAP sensor. Die is vervangen door een mooie blauwe
edit: een ECU slaat maar zelden op hol hoor, het is geen PC ofzo
alleen om die blauwe kabel moet hij toch de kabel maar eerst doen, kan je de motor een beetje visueel tunen
ZX-Enschede schreef:Ik weet niet hoe het is bij een 16V 2.0 maar bij mijn gewone ZX slaat de ECU echt niet op hol, maar als je de ECU niet opnieuw inleert nadat de accu eraf is geweest loopt-ie gewoon beroerd. En dat gaat ook gepaard met een zwervend toerental.
Mijn zx heeft een 1.8i 8v blok. Ik heb dat ding nu inmiddels 10 jaar en geloof me, de accu is er vaak genoeg af geweest, maar nog nooit is er de noodzaak van inregelen geweest.
Dat wat de ts beschrijft is precies op te lossen door dat slangetje te vervangen, nu bij mij dus een blauwe. Als daar een lekkage zit, slaat de motor af zodra je het gas loslaat. In het begin lijkt alles ok te zijn. Dat wordt echter rap slechter. Eerst is het nog gewoon starten en wegrijden, daarna wordt zelfs starten erg moeilijk. De motor weet gewoon niet waar hij aan toe is en gooit met pijn en moeite dan het rpm omhoog en loopt gewoon verrot.
have fun met je ecu resetten en loop dan ff naar de winkel om een slangetje te kopen.
PS, neem een siliconen, zijn net zo duur, gaan langer mee dan de zx.
en idd, op die ecu staat geen windows 95 ofzo zoals cruiser ook duidelijk maakt.
Tut, tut. Het bekende belerende vingertje. Een beetje vriendelijker mag ook wel hoor!
Als jou oplossing persé de enige is dan prima. Ik heb die toch niet uitgesloten of zo? Waarom jij dan de mijne wel? Misschien heb ik in de afgelopen anderhalf jaar wel meer de accu eraf gehad als jij in 10…....
Als je dan zo ervaringsdeskundig bent moet je misschien maar een eigen forum beginnen.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bedankt voor alle tips en vooral ook de prachtige discussie. Ik ga mooi zo’n slangetje kopen en inderdaad de motor visueel tunen . MOcht er dan nog een probleem zijn dan doe ik dat met de accu (ecu), mocht dan nog steeds het probleem aanwezig zijn, dan gaat de stappenmotor problemen met mij krijgen. Voordat ik die stappen motor eventueel uberhaupt kan aanpakken. Waar zit ie?
Goede volgorde van handelingen zo?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik houd me verder buiten deze discussie.
Jos van der Voort